Przeprowadzona zostanie ponowna ocena ofert w przetargu na budowę 71 km odcinka Czyżew-Białystok międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica.
To efekt orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, która uwzględniła w części odwołania od rozstrzygnięcia przetargu.
W grudniu 2019 roku przetarg wygrała oferta polsko-chińskiego konsorcjum. Inni oferenci złożyli jednak odwołania. Ponowne badanie i ocena ofert potrwa około dwóch tygodni.
Jak informowały wcześniej PKP PLK, po modernizacji i zakończeniu procedur formalnych odcinek będzie przystosowany jazdy do 200 km/h, a podróż z Białegostoku do Warszawy ma trwać półtorej godziny, czyli nawet o godzinę krócej, niż obecnie.
Na ponad 70 km odcinku będą nowe tory i sieć trakcyjna. Przebudowanych zostanie 10 mostów kolejowych, w tym most na rzece Narew. Większy komfort pasażerów na odcinku Czyżew – Białystok zapewni przebudowa peronów na 13 przystankach i 6 stacjach. Mieszkańcy Białegostoku po przebudowie zyskają funkcjonalną stację dostosowaną do potrzeb wszystkich grup podróżnych. Lepszy dostęp do kolei będzie też po budowie nowego przystanku Białystok Zielone Wzgórza.. Bezpieczne podróże zapewni nowoczesne lokalne centrum sterowania w Białymstoku. Wzrośnie również bezpieczeństwo, na skrzyżowaniu dróg i torów.
Na odcinku Czyżew-Białystok będą wyłącznie skrzyżowania bezkolizyjne – przejścia podziemne, wiadukty i tunele. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.
Bezkolizyjnie także w Suwałkach
Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk otrzymał pismo z Ministerstwa Infrastruktury, które poinformowało, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podjęło decyzję o budowie kładki dla pieszych w rejonie ulic Majora Hubala i Papierni. To kolejny obiekt inżynieryjny na przebiegu linii Rail Baltica przez Suwałki.
Zdjęcie wykonano 30 stycznia 2019 roku
Przypomnijmy, że już teraz wiadomo, że przez nasze miasto linia kolejowa przebiegać będzie po starym śladzie. Uszczegółowiono też w jaki sposób będzie przecinała się z istniejącymi drogami. Będą to tylko i wyłącznie skrzyżowania bezkolizyjne.
- To wpłynie na bezpieczeństwo Suwalczan oraz poprawi przepustowość na drogach. Kierowcy nie będą musieli nigdzie czekać aż przejedzie pociąg. Ruch będzie odbywał się płynnie – informuje Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk.
Na południu naszego miasta, gdzie linia kolejowa przecina się z ul. Raczkowską wybudowany zostanie wiadukt drogowy – samochody pojadą nad torami. Tak samo będzie przy ul. Wojska Polskiego, gdzie powstanie również wiadukt drogowy.
Przy ul. Staniszewskiego jest już wybudowany tunel drogowy, który docelowo będzie obsługiwał połączenie samochodowe Utraty z ul. Sejneńską i Staniszewskiego. Na wysokości tej ostatniej ulicy powstanie stacja pasażerska.
Przy ul. Sejneńskiej pociągi pojadą wiaduktem kolejowym nad jezdnią i wjadą na stację główną mieszczącą się na wysokości obecnego dworca. Składy, które pojadą dalej na Litwę przy ul. Północnej przejadą również wiaduktem kolejowym.
Wszystkie konstrukcje w. konstrukcje (w tym kładka dla pieszych łącząca ul. Majora Hubala z Papiernią) powstaną w ramach budowy nadgranicznego odcinka Rail Baltica.
Północna Kolejowa Obwodnica Białegostoku
Efektem inwestycji, po uzgodnieniu wariantu przebiegu i realizacji, będzie sprawniejsza komunikacja kolejowa na trasie Warszawa - Białystok - Ełk - Trakiszki.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. spotykają się teraz z mieszkańcami Białegostoku, Wasilkowa, Dobrzyniewa Dużego.w celu przedstawienia informacji o Północnej Kolejowej Obwodnicy Białegostoku, jej efektach oraz omówieniu możliwych wariantów przebiegu. Omawiane są również warianty przedstawiane z inicjatywy mieszkańców.
Dodatkowo organizowane były spotkania dodatkowe z przedstawicielami instytucji, których dotyczyć może kolejowa inwestycja.
W ciągu kilku miesięcy mogą zostać wybrane warianty do dalszego, szczegółowego opracowania. Pozwoli to do końca 2020 roku wybrać najkorzystniejszy wariant, który dalej posłuży do opracowania dokumentacji projektowej.
WYG
UM Suwałki
Fot: PKP PLK