Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel poinformował Czeslawa Renkiewicza, że w ramach zaplanowanej linii kolejowej Rail Baltica w Suwałkach będą dwie stacje obsługujące transport pasażerski: obecna przy ul. Kolejowej oraz nowa na południu Suwałk.
- Każdy analizowany wariant inwestycyjny zakÅ‚ada budowÄ™ nowego przystanku kolejowego (o projektowanej dÅ‚ugoÅ›ci peronu 400m) o roboczej nazwie „SuwaÅ‚ki PoÅ‚udnie" w rejonie ulic Staniszewskiego i Utrata – poinformowaÅ‚ Andrzej Bittel.
Bittel w piÅ›mie informuje również, że stacja w centrum SuwaÅ‚k w dalszym ciÄ…gu obsÅ‚ugiwać bÄ™dzie pasażerów w aspekcie ruchu regionalnego i dalekobieżnego. PKP Intercity wskazaÅ‚o zasadność dalszej obsÅ‚ugi stacji SuwaÅ‚ki pomimo wydÅ‚użonego czasu przejazdu zwiÄ…zanego ze zmianÄ… kierunku jazdy pociÄ…gów. Zdaniem Ministerstwa Infrastruktury budowa drugiej, nowej stacji pasażerskiej w SuwaÅ‚kach może stanowić czynnik wpÅ‚ywajÄ…cy na rozwój SuwaÅ‚k.
- CieszÄ™ siÄ™, że PKP dostrzega taki wariant rozwoju kolei w SuwaÅ‚kach. Jest on zgodny również z mojÄ… wizjÄ… tej infrastruktury w naszym mieÅ›cie. Przystanek SuwaÅ‚ki PoÅ‚udnie ma m.in. sÅ‚użyć do obsÅ‚ugi pasażerów kolejowych poÅ‚Ä…czeÅ„ miÄ™dzynarodowych, krajowych i regionalnych. Przy jego lokalizacji wziÄ™to pod uwagÄ™ powstajÄ…ce osiedle Sobola Biel (ponad 2 tys. mieszkaÅ„) oraz budowane osiedle domów jednorodzinnych przy ul. Staniszewskiego na powierzchni ok. 100 ha – informuje CzesÅ‚aw Renkiewicz, Prezydent SuwaÅ‚k, który zauważa, że Ministerstwo Infrastruktury w żadnym stopniu nie umniejsza roli dworca pasażerskiego przy ul. Kolejowej.
Dowodem na to jest zlecenie PKP SA przygotowania dokumentacji technicznej potrzebnej do remontu historycznego dworca. Jego modernizacja ma się rozpocząc w przyszlym roku i zakończyć w 2022 r.
WażnÄ… sprawÄ… dla SuwaÅ‚k jest też zaplanowana w koncepcji przebiegu trasy Rail Baltica nowa towarowa stacja kolejowa, która ma być poÅ‚ożona przy PKP Papiernia, tuż obok terenów Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Obecna stacja towarowa poÅ‚ożona pomiÄ™dzy ul. PrzytorowÄ… i ul. KolejowÄ…, a wiÄ™c w centrum miasta nie jest dobrym rozwiÄ…zaniem.
- Moim celem i zadaniem jest uporzÄ…dkowanie w najbliższych latach terenów kolejowych poÅ‚ożonych w centrum SuwaÅ‚k ale z tÄ… myÅ›lÄ… żeby mieszkaÅ„cy miasta mogli w jak najwiÄ™kszym stopniu korzystać z pasażerskich poÅ‚Ä…czeÅ„ kolejowych, czyli z obecnego historycznego dworca i planowanego przystanku kolejowego – podsumowuje CzesÅ‚aw Renkiewicz, Prezydent SuwaÅ‚k.
Przypomnijmy, że w ramach budowy linii Rail Baltica w Suwałkach powstaną następujące obiekty:
- na poÅ‚udniu naszego miasta, gdzie linia kolejowa przecina siÄ™ z ul. RaczkowskÄ… wybudowany zostanie wiadukt drogowy – samochody pojadÄ… nad torami. Tak samo bÄ™dzie przy ul. Wojska Polskiego, gdzie powstanie również wiadukt drogowy.
- powstanie kładka dla pieszych w rejonie ulic Majora Hubala i Papierni,
- przy ul. Staniszewskiego jest już wybudowany tunel drogowy, który docelowo bÄ™dzie obsÅ‚ugiwaÅ‚ poÅ‚Ä…czenie samochodowe Utraty z ul. SejneÅ„skÄ… i Staniszewskiego.
- przy ul. SejneÅ„skiej pociÄ…gi pojadÄ… wiaduktem kolejowym nad jezdniÄ… i wjadÄ… na stacjÄ™ gÅ‚ównÄ… mieszczÄ…cÄ… siÄ™ na wysokoÅ›ci obecnego dworca.
- skÅ‚ady, które pojadÄ… dalej na LitwÄ™ przy ul. PóÅ‚nocnej przejadÄ… również wiaduktem kolejowym.
Źródlo: UM SuwaÅ‚ki