14.11.2019

Rail Baltica. Polsko-litewska umowa na szybkie usuwanie skutków zdarzeń na trasie [zdjęcia]

Podczas dwudniowej wizyty litewskiego ministra transportu i łączności Republiki Litewskiej Jarosława Narkiewicza w Warszawie Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały trzyletnią umowę o współpracy z Kolejami Litewskimi w zakresie usuwania skutków zdarzeń na trasie Rail Baltica. Zespoły PLK zapewnią sprawne usuwanie skutków zdarzeń od granicy polsko-litewskiej do Kowna.

Umowa o wspóÅ‚pracy reguluje przyjazd pociÄ…gu pomocniczego PLK w dowolne miejsce toru Rail Baltica ze stacji SuwaÅ‚ki do stacji w Kownie na Litwie, czas przyjazdu i lokalizacjÄ™ specjalnego samochodu z podwoziem kombinowanym, a także wiele innych usÅ‚ug majÄ…cych na celu przyspieszenie eliminacji konsekwencji potencjalnych wypadków w celu zapewnienia kompleksowego bezpieczeÅ„stwa i przejazdu.  

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zapewniÄ… niezbÄ™dnÄ… pomoc technicznÄ… w przypadku zdarzenia na odcinku linii objÄ™tej umowÄ…. Do dziaÅ‚aÅ„ przewidziany jest specjalny pociÄ…g ratownictwa technicznego (na fot.). OkreÅ›lony jest czas przyjazdu oraz wykorzystanie specjalnego samochodu przygotowanego do jazdy po torze i drodze. UwzglÄ™dniono również dodatkowe czynnoÅ›ci zespoÅ‚ów PLK, przyspieszajÄ…ce eliminacjÄ™ skutków ewentualnych wypadków dla ruchu kolejowego.

Podpisany dokument o wartoÅ›ci ok. 1 mln zÅ‚ brutto, to pierwsza umowa, na podstawie której PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Å›wiadczÄ… usÅ‚ugi poza granicami kraju. UmowÄ™ podpisano na 3 lata. W sierpniu 2019 r. Koleje Litewskie i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeprowadziÅ‚y wspólne ćwiczenia z zakresu ratownictwa kolejowego na stacji granicznej Mockava na Litwie.

Podpisana umowa to kolejny krok do zwiÄ™kszenia przewozów przez przejÅ›cie graniczne Trakiszki - Mockava. Porozumienie jest ważne także dla rozszerzenia wspóÅ‚pracy w zakresie wymiany doÅ›wiadczeÅ„ dotyczÄ…cych likwidacji nastÄ™pstw wypadków na trasie kolejowej Rail Baltica, gÅ‚osi komunikat PKP PLK.

Litewski minister transportu w rozmowie ( 12.11.br.) z „ Rynkiem Kolejowym” powiedziaÅ‚, m.in., że ”(….) Koleje Litewskie uzgodniÅ‚y z PKP PLK punk przejÅ›cia granicy na trasie Rail Baltica. Obecnie w Polsce rozważa siÄ™ możliwe opcje jej przebiegu. Rail Baltica to jednak projekt dÅ‚ugoterminowy, którego zakoÅ„czenie planowane jest na 2026 r. Tymczasem już dzisiaj musimy szukać sposobów na jak najlepsze wykorzystanie istniejÄ…cej infrastruktury.”

WyglÄ…da na to, że po zawirowaniach z wytyczeniem rail Balticy przez PuÅ„sk, Trakiszki nadal bÄ™dÄ… stacjÄ… granicznÄ…, przez którÄ… pojadÄ… szybkie pociÄ…gi.

Przewieźć 50 mln towaru

Już we wrzeÅ›niu 2018 podpisano list intencyjny, który precyzuje, iż strony bÄ™dÄ… rozwijać m.in. transgraniczny przepÅ‚yw towarów miÄ™dzy terminalami obu spóÅ‚ek oraz zwiÄ™kszać ich zdolnoÅ›ci przeÅ‚adunkowe. PKP Cargo i Litewskie Koleje bÄ™dÄ… również promować transportowanie towarów kolejÄ…, a zwÅ‚aszcza przewozy intermodalne. DziaÅ‚ania opisane w liÅ›cie majÄ… spowodować, że do 2030 roku przynajmniej 30 proc. Å‚adunków, które teraz wożone sÄ… miÄ™dzy PolskÄ… a LitwÄ… ciężarówkami, zostanie przejÄ™ta przez kolej, a do 2050 r. ten wskaźnik ma wzrosnąć do 50 proc. Obecnie granicÄ™ litewskÄ… przekracza rocznie 2,5 mln ciężarówek. Z ponad 50 mln ton towarów, które w ciÄ…gu roku przekraczajÄ… polsko - litewskie przejÅ›cie graniczne, trafia tam za poÅ›rednictwem transportu samochodowego, na kolej przypada zaledwie 1% towarów, co pokazuje skalÄ™ możliwego rozwoju.

Oczekuje siÄ™ natomiast, że 80% pociÄ…gów towarowych w Rail Baltica bÄ™dzie pociÄ…gami intermodalnymi, co umożliwi operatorom logistycznym przeniesienie Å‚adunku z dróg na kolej, poprzez umieszczenie kontenerów i ciężarówek w wagonach.

Tymczasem tylko Orlen planuje znacznie zwiÄ™kszyć transport kolejowy produktów Orlen Lietuva z Litwy do Polski ( a wiÄ™c przez stacjÄ™ Trakiszki i SuwaÅ‚ki). Przewóz na tej trasie wzroÅ›nie o kilkaset tysiÄ™cy ton z obecnie dostarczanych ok. 600 tys. ton, a może i wiÄ™cej.

PKP Cargo wznowiÅ‚o przewozy kolejowe przez przejÅ›cie Trakiszki – Mockawa w 2016 roku.

Litewska infrastruktura kolejowa

W październiku 2018 roku przez dwa dni obradowali na Litwie i Polsce polscy i litewscy kolejarze. Obejrzeli niektóre odcinki rail Balticy, a także wspólny graniczny odcinek linii kolejowej. Podczas wizytacji byÅ‚ oceniany stan polskiego odcinka BiaÅ‚ystok - EÅ‚k - Trakiszki (granica polsko-litewska) i omawiane możliwoÅ›ci poprawy stanu linii na niektórych odcinkach. Eksperci omawiali w szczególnoÅ›ci możliwoÅ›ci w miarÄ™ szybkiej odbudowy poÅ‚Ä…czenia kolejowego EÅ‚k - SuwaÅ‚ki- Kowno. Czy stanie siÄ™ to nim powstanie rail Baltica, nie wiadomo.

Delegacje odwiedziÅ‚y też stacjÄ™ kolejowÄ… Mockava po litewskiej stronie. ZapoznaÅ‚y siÄ™ z infrastrukturÄ… obiektu. Rozważano możliwoÅ›ci zaproponowania usÅ‚ug biznesowi. Przypomnijmy, że w Mockowie dziaÅ‚a od niedawna pierwszy i jedyny na Litwie terminal przeÅ‚adowywania pÅ‚ynnych produktów naftowych, w którym można zarówno odbierać, jak i wysyÅ‚ać produkty kolejÄ… o różnej szerokoÅ›ci torów - zarówno z rosyjskim, jak i europejskim rozstawem szyn. Terminal w Mockawie jest także pierwszym obiektem, który dąży do wykorzystania potencjaÅ‚u trasy „Rail Baltica” oraz możliwoÅ›ci zwiÄ™kszenia tranzytowych strumieni pÅ‚ynnych Å‚adunków przez terytorium Litwy - zarówno miÄ™dzy wschodem i zachodem, jak i miÄ™dzy póÅ‚nocÄ… oraz poÅ‚udniem.

- Jest to pierwszy i jedyny na Litwie terminal przeÅ‚adowywania pÅ‚ynnych produktów naftowych, w którym można zarówno odbierać, jak i wysyÅ‚ać produkty kolejÄ… o różnej szerokoÅ›ci torów – zarówno z rosyjskim, jak i europejskim rozstawem szyn. Terminal w Mockawie jest także pierwszym obiektem, który dąży do wykorzystania potencjaÅ‚u trasy „Rail Baltica” oraz możliwoÅ›ci zwiÄ™kszenia tranzytowych strumieni pÅ‚ynnych Å‚adunków przez terytorium Litwy – zarówno miÄ™dzy wschodem i zachodem, jak i miÄ™dzy póÅ‚nocÄ… oraz poÅ‚udniem - stwierdziÅ‚ wówczas dyrektor terminalu Tadas Augustauskas.

Produkty naftowe z Rosji i BiaÅ‚orusi do terminalu docierajÄ… kolejÄ… z rosyjskim rozstawem szyn i dalej do Europy mogÄ… być transportowane zarówno kolejÄ… z europejskim rozstawem szyn, jak i cysternami samochodowymi.

Docelowo bÄ™dzie przeÅ‚adowywanych ok. miliona ton. Poza tym, bÄ™dÄ… tu kierowane także do dalszego transportu i inne produktu ropopochodne. Litewska PaÅ„stwowa Inspekcja Podatkowa wydaÅ‚a zezwolenie na przyjmowanie, przechowywanie i wysyÅ‚kÄ™ wyrobów akcyzowych: benzyny, bioklawy benzyny, paliwa odrzutowego, diesela, biodiesela, agro diesela, ogrzewanie oleju napÄ™dowego.

Obecnie produkty naftowe sÄ… transportowane gÅ‚ównie z Rafinerii Ropy Naftowej w Możejkach, należących do polskiego ORLENU. W Mockowie sÄ… przeÅ‚adowywane do specjalnych zbiorników (w ciÄ…gu roku ich liczba zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ z trzech do siedmiu), a nastÄ™pnie cysternami wywożono do Polski oraz inne kraje UE. Część pozostaÅ‚e na tej części Litwy. Gdyby byÅ‚a już szybka kolei rail Balica, wówczas wiÄ™kszość surowca jechaÅ‚aby pociÄ…gami towarowymi.

W przygranicznych Szestokach (Szeštokai), na nowym placu, sÄ… także nowe skÅ‚ady kontenerowe, pozwalajÄ…ce na przeÅ‚adunek miliona ton różnego towaru rocznie.

Z Chin przez Trakiszki

Ponadto PKP Cargo i Koleje Litewskie (LG) dyskutujÄ… o możliwoÅ›ci wykorzystania litewskiej stacji Mockawa i kowieÅ„skiego terminalu intermodalnego w obsÅ‚udze pociÄ…gów jeżdżących z Chin do Polski. Liczba takich transportów stale siÄ™ zwiÄ™ksza. Przewoźnikowi chodzi o to, żeby kierować je na różne przejÅ›cia graniczne, a z LitwÄ… jest dobre poÅ‚Ä…czenie przez bezpoÅ›rednie kolejowe przejÅ›cie Trakiszki - Mockawa.

- GÅ‚ównÄ… zaletÄ… Litwy w kontekÅ›cie transportu towarowego Chiny-Europa jest nie tylko synergia kolei szeroko i normalnotorowych umożliwiajÄ…cych przeniesienie pociÄ…gów przybywajÄ…cych z Chin z torów o szerokoÅ›ci 1520 mm na tory o szerokoÅ›ci 1435 mm w celu dalszego transportu do Europy (Polski), ale także wyjÄ…tkowo szybka odprawa graniczna i celna. Przekroczenie granicy WNP-UE miÄ™dzy BiaÅ‚orusiÄ… a LitwÄ… zajmuje tylko 30 minut. Wraz z otwarciem terminalu intermodalnego w Kownie w 2020 r. Litwa bÄ™dzie miaÅ‚a dwa terminale zmiany torów i możliwość obsÅ‚ugi 34 zblokowanych pociÄ…gów w ciÄ…gu doby. NiewÄ…tpliwie taka niezawodna, oszczÄ™dna i krótsza trasa byÅ‚aby niewÄ…tpliwie korzystna dla wÅ‚aÅ›cicieli towarów - mówiÅ‚ minister transportu Litwy w wywiadzie udzielonym „Rynkowi Kolejowemu”, dodajÄ…c, że „Litwa ma stanowczy zamiar ukoÅ„czenia miÄ™dzynarodowego projektu o strategicznym znaczeniu dla kraju i caÅ‚ego regionu baÅ‚tyckiego Rail Baltica do 2026 r. Może on być również wykorzystywany do transportu chiÅ„skich towarów kolejÄ… nie tylko z póÅ‚nocy na poÅ‚udnie, ale też w kierunku wschód-zachód (z BiaÅ‚orusi przez poÅ‚Ä…czenie Wilno-Kowno do Polski).”

Minister nie miał też wątpliwości, że budowa rail Balticy w Polsce i państwach bałtyckich zostanie ukończona do 2025 r., a jej testy zostaną zakończone do 2026 r., zaś przewozy zapoczątkowane w 2027 roku.

W celu zaktywizowania przewozów towarowych bÄ™dÄ… do tego czasu funkcjonować w krajach baÅ‚tyckich trzy duże terminale multimodalne – w porcie Muga (13 km od Tallinna), w miejscowoÅ›ci Salaspils (25 km od Rygi) oraz w dzielnicy Kowna - Palemonas.

Rail Baltica, na całej swej długości, ma stworzyć ok. 13 tysięcy miejsc pracy.

 

WYG

ŹródÅ‚a: Ministerstwa transportu RP i RL; litewskie i polskie koleje; rynek kolejowy

Na fot: 1.Spotkanie ministrów transportu RP i RL

2. Budowa rail Balticy po stronie litewskiej

Fot: Ministerstwo infrastruktury RP; Litewskie koleje  

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
11.18.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie