Rada Gminy w Puńsku na ostatnie sesji podjęła uchwałę, w której wyraża sprzeciw wobec wariantu zakładającego przebieg rail Balticy przez gminną osadę. Zostanie ona przekazana projektantom, władzom PKP oraz administracji rządowej.
UrzÄ…d Gminy oczekuje do 15 października na pisemne wnioski i uwagi mieszkaÅ„ców, które zostanÄ… wysÅ‚ane dotych samych adresatów wraz z uchwaÅ‚Ä….
WczeÅ›niej zebrano ponad 1300 podpisów przeciwko wersji poprowadzenia szybkiej kolei Rail Baltica przez gminnÄ… osadÄ™ zamiast, jak planowano wczeÅ›niej, przez graniczne Trakiszki, gdzie już od ćwierćwiecza stoi Å‚adna stacja PKP, zbudowana z myÅ›lÄ… m.in. o tej nowoczesnej kolei.
Przypomnijmy, że jeden z wariantów zakÅ‚ada poprowadzenie linii kolejowej przez osadÄ™ PuÅ„sk, zamiast jak dotychczas przez przygraniczne Trakiszki. Kolejarze argumentujÄ…, że potrzebne jest to w celu wyprostowania linii kolejowej, co pozwoli pociÄ…gom mknąć z szybkoÅ›ciÄ… 250 km na godzinÄ™.
W PuÅ„sku tory majÄ… pobiec miedzy cmentarzem a skansenem, w pobliżu ulicy Morkusa. Tam też, miaÅ‚aby powstać peron i stacja kolejowa Rail Baltiki o wymiarach 600 metrów dÅ‚ugoÅ›ci i 100 metrów szerokoÅ›ci.
WÅ‚adze gminy PuÅ„sk chcÄ…, by Rail Baltica pobiegÅ‚a opodal starej linii, ze stacjÄ… granicznÄ… w Trakiszkach. We wczeÅ›niejszych pismach do projektanta i PKP wskazywano m.in., że poprowadzenie linii po nowym terenie spowoduje nowy podziaÅ‚ pól rolniczych, gospodarstw, bÄ™dzie utrudniony dojazd do ich dziaÅ‚ek. Ponadto, być może, w niektórych przypadkach bÄ™dzie musiaÅ‚o dojść do wykupu nieruchomoÅ›ci, wysiedlenia mieszkaÅ„ców. Na niedawnym spotkaniu w PuÅ„sku uspakajano, że przy ulicy Albinasa Morkusa raczej wyburzeÅ„ nie bÄ™dzie, ale tory pobiegnÄ… bardzo blisko zabudowaÅ„. Prawo zezwala na poprowadzenie linii kolejowej nawet w odlegÅ‚oÅ›ci 20 metrów od zabudowaÅ„.
MieszkaÅ„ców PuÅ„ska oraz wÅ‚adze gminy niepokoi też, że w wariancie 250 km na godzinÄ™ bÄ™dÄ… tylko dwa przejazdy przez tory (wczeÅ›niej planowano tylko jeden). Rolnicy, majÄ…cy pole tuż za zabudowaniami, byliby zmuszeni jechać do nich wiele kilometrów przez gminnÄ… osadÄ™, prowadzić tÄ™dy zwierzÄ™ta na pola. CiÄ…gniki, maszyny rolnicze ze sprzÄ™tem i plonami rolnymi (zboże, siano) jechaÅ‚yby przez PuÅ„sk nie tylko haÅ‚asujÄ…c, ale i zaÅ›miecajÄ…c osadÄ™. ByÅ‚by też w tym wariancie utrudniony dowóz dzieci do szkoÅ‚y, czy dojazd sÅ‚użb ratowniczych.
- Czy można wyobrazić gminÄ™ PuÅ„sk, której póÅ‚nocnÄ… i poÅ‚udniowÄ… część Å‚Ä…czÄ… tylko dwa wiadukty w PuÅ„sku, a dzieli 80-metrowej szerokoÅ›ci ogrodzony pas wektorowej linii na wysokim nasypie przebiegajÄ…cy w poprzek gminy? – pytali projektantów mieszkaÅ„cy podczas spotkania konsultacyjnego
W innych wariantach przewidziano nie tylko oddalenie torów od miasteczka, ale i trzy przejazdy przez nie.
WYG
Na fot: Ulica Morkusa, gdzie miałaby przebiegać Rail Baltica