W Brukseli, 5 marca odbyło się forum Rail Baltica, które skupia kluczowych europejskich decydentów i ekspertów w dziedzinie transportu, w tym z Instrumentu Łącząc Europę, Innowacji i Sieci (INEA); Europejskich Zarządców Infrastruktury Kolejowej, DG MOVE, Parlamentu Europejskiego, ministerstw krajów nadbałtyckich.
Na spotkaniu obecny był Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Przedstawiciele Komisji Europejskiej, rządów i eksperci branży kolejowej wymieniali opinie nt. priorytetów rozwoju europejskiej sieci kolejowej w świetle perspektyw finansowych UE na lata 2021-2027 i europejskiego zielonego porozumienia.
Na spotkaniu realizatorzy projektu Rail Baltica przedstawili status i termin realizacji projektu, oraz korzyści dla Europy. Odbyły się dyskusje panelowe: maksymalizacja wartości dodanej Rail Baltica dla Europy, priorytety dla rozwoju transeuropejskiej sieci kolejowej w świetle europejskich perspektyw finansowych 2021–2027 i europejskiego zielonego ładu.
W Polsce w ramach projektu modernizowane są lub będą linie kolejowe na odcinkach Warszawa - Białystok - Ełk - Suwałki - Trakiszki (granica z Litwą).
W panelu prezentującym status prac na Rail Baltica Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przedstawił informacje o zaawansowaniu robót na Rail Baltica w Polsce, a także o dalszych planach: odcinek Czyżew - Białystok, obwodnica Białegostoku, odcinki Białystok - Ełk i Ełk - Trakiszki Granica Państwa. Prezes PLK podkreślił dobrą współpracę ze spółką RB Rail, która odpowiada za budowę Rail Baltica w krajach nadbałtyckich oraz z Kolejami Litewskimi.
- Zrealizowaliśmy 1/3 długości linii Rail Baltica w Polsce. W najbliższym czasie przystępujemy do realizacji odcinka Czyżew - Białystok i stacji Ełk. Planujemy zakończenie budowy linii na terenie Polski i uzyskanie docelowych parametrów do 2027 roku. Cel jest ambitny, ale realny – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Kraje bałtyckie zbudują do 2026 roku
Przypomnijmy, że miesiąc temu podczas spotkania szefów rządów państw bałtyckich: Litwy, Łotwy i Estonii w Tallinie uzgodniono, że trasa „Rail Baltica” na ich terenie ma być gotowa do 2026 roku.
Kraje bałtyckie złożyły już do Brukseli zapotrzebowanie na fundusze na ten cel po 2020 roku.
Litwa złożyła wniosek o dodatkowe finansowanie w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) na europejski projekt kolejowy o standardowej szerokości torów Odcinek Rail Baltica z Palemonas, Kowno do Panevezys. Łączne zapotrzebowanie na fundusze UE, określone we wniosku złożonym przez wszystkie kraje bałtyckie wynosi 664,1 mln euro, w tym 278,9 mln euro na Litwę, informuje ministerstwo transportu Litwy..
Wiceminister transportu Gytis Mazeika powiedział, że brak zabezpieczenia dodatkowych funduszy UE stanowiłby zagrożenie dla terminowej realizacji projektu Rail Baltica, zaplanowanego na 2026 r..
Jeśli fundusze te zostaną zabezpieczone, planuje się budowę nasypu kolejowego z Kowna do Poniewieża do końca 2023 r. i zbudowanie pierwszych 60 kilometrów europejskiego podwójnego toru o standardowej szerokości 1 435 mm od terminala Paleminas k. Kowna na północ do Panevezys. Byłby to element planowanej zupełnie nowej linii kolejowej, która połączy Kowno z Poniewieżem, Rydze i Tallinem, a ta ostatnia z Helsinkami. Na tym odcinku Litwa jest odpowiedzialna za odcinek Rail Baltica z Kowna do granicy litewsko-łotewskiej.
Do końca 2020 roku kolej europejska połączy Dworzec Centralny w Kownie z terminalem intermodalnym w Palemonasie, który stanie się głównym centrum przeładunkowym towarów.
W planach jest też nowa linia kolejowa Rail Baltica Kowno-Wilno o prędkości 249 kilometrów na godzinę. Zgodnie z umową, jej projekt ma powstać do końca 2021 roku. Jego realizacja ma się zakończyć w 2026 roku.
Ełk - Trakiszki
Harmogram prac na odcinku Ełk - Trakiszki zakłada przeprowadzenie prac w latach 2023 - 2027. Do 2022 r. powstać ma dokumentacja projektowa.
Natomiast w październiku 2018 roku, podczas wizytacji w naszym regionie polskich i litewskich kolejarzy był oceniany stan polskiego odcinka Białystok - Ełk - Trakiszki (granica polsko-litewska) i omawiane możliwości poprawy stanu linii na niektórych odcinkach. Eksperci omawiali w szczególności możliwości w miarę szybkiego reaktywowania połączenia kolejowego Ełk - Suwałki- Kowno. Portal rynek kolejowy w listopadzie 2019 roku pisał, że „(…) PKP Intercity rozważa możliwość wznowienia regularnej komunikacji z Litwą. Pociągi wciąż obsługiwane byłyby trakcją spalinową, bo biegnąca z Suwałk do Trakiszek (i dalej w stronę granicy) linia kolejowa nr 51 pozostaje niezelektryfikowana”
Portal cytował wypowiedź przedstawiciela biura prasowego PKP PLP, który informował, kierownictwo PLK jest w stałym kontakcie z litewskimi kolejarzami. Organizowane są cykliczne spotkania.
Jak na razie nic się nie zmieniło.
Do końca 2020 r. najkorzystniejszy wariant kolejowej obwodnicy Białegostoku
Po konsultacjach z mieszkańcami Suwalszczyzny, obecnie trwają uzgodnienia przebiegu rail Balticy w okolicach Białegostoku.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA chcą wybrać najkorzystniejszy wariant tzw. północnej kolejowej obwodnicy Białegostoku, która ma być elementem międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. Spotkania z mieszkańcami odbyły się w Knyszynie, w Dobrzyniewie Dużym, Wasilkowie, Białymstoku. PKP PLK prezentowały na nich nowe propozycje przebiegu trasy po tym, gdy zaproponowane w 2019 r. warianty wzbudziły duży opór społeczny i niezadowolenie mieszkańców. Podnosili oni między innymi, że propozycje przebiegu inwestycji przygotowano na podstawie nieaktualnych map, które nie uwzględniają obecnej zabudowy mieszkalnej wokół Białegostoku. Argumentowali, że obwodnica przetnie wiele prywatnych posesji, gdzie w ostatnich latach powstało wiele domów. Radni Wasilkowa w ogóle nie chcą żadnego z wariantów kolejowej obwodnicy Białegostoku zaproponowanych przez spółkę PKP PLK. Stanowisko radnych Wasilkowa w sprawie obwodnicy kolejowej trafiło już do Ministerstwa Infrastruktury i władz spółki PKP Polskie Linie Kolejowe w Warszawie.
Rail Baltica
Linia kolejowa Rail Baltica to część transeuropejskiego korytarza, który w przyszłości ma połączyć Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i Finlandię. Łączna długość trasy to 870 km. Prowadzona modernizacja ma sprawić, że linia będzie przystosowana do ogólnych standardów linii kolejowych obowiązujących w krajach członkowskich Unii Europejskiej. Cała ta europejska linia kolejowa szybkich pociągów pasażerskich i towarowych połączy Helsinki, Tallinn, Parnawę, Rygę, Poniewież, Kowno, Wilno i Warszawę.
WYG
Źródła: PKP PLK; Balic- course.com
Fot: PKP PLK i własne