09.02.2020

Rząd obiecuje zbudować 100 obwodnic w 10 lat. Obwodnica Augustowa, Białobrzegów, Sztabina, Pisza

W ramach rządowego programu powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 ton/oś.

Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.

- Ruch pojazdów przez środek miejscowości i uciążliwości z tym związane: korki, zanieczyszczenie powietrza, hałas, to codzienność wielu Polaków. Aby zwiększył się komfort życia mieszkańców zatłoczonych dziś miast i miasteczek, wybudujemy w ciągu 10 lat 100 obwodnic, które wyprowadzą ruch tranzytowy poza tereny zabudowane i przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W programie zostały ujęte zadania na różnym etapie przygotowania. Wybór obwodnic do realizacji odbywał się przy uwzględnieniu stanu prac przygotowawczych, natężenia ruchu, w tym ruchu ciężkiego, stanu bezpieczeństwa ruchu w miejscowościach liczonego poziomem wypadkowości i ofiarami wypadków, poprawy dostępności połączeń z państwami sąsiednimi oraz koniecznością zachowania zrównoważonego rozwoju kraju.

Finansowanie programu

Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł.

Budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Do KFD wpływają środki z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek, głównie od międzynarodowych instytucji finansowych oraz z obligacji. Konto KFD zasilają ponadto wpływy z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat. Istotnym źródłem wpływów do KFD będą również środki UE, pochodzące z programów operacyjnych w ramach perspektywy 2014-2020 oraz 2021-2027.

Obwodnice w województwie podlaskim

Obwodnica Augustowa w ciągu drogi krajowej nr 16

Stan prac przygotowawczych:

Rozpoczęły się już prace przygotowawcze dla tej obwodnicy, zostały zabezpieczone odpowiednie środki na prace projektowe. Obecnie prowadzone są prace związane z opracowaniem studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.

Planowana data ogłoszenia przetargu: IV kw. 2022 r.

Cel realizacji inwestycji:

Podstawowym celem budowy obwodnicy Augustowa jest wyprowadzenie ruchu turystycznego oraz regionalnego, który obecnie odbywa się częściowo drogą krajową nr 16. Jest to też ważne połączenie transgraniczne z Litwą.

Dzięki powstaniu obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Augustowie. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Będzie stanowiła uzupełnienie istniejącego układu w postaci obwodnicy Augustowa w ciągu drogi krajowej nr 8 oraz obecnie realizowanej drogi ekspresowej S61.

Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

 

Obwodnica Białobrzegów w ciągu drogi krajowej nr 8

Stan prac przygotowawczych:

Zadanie to posiada już zabezpieczone środki na prace przygotowawcze. Uzyskana została już decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych. Prowadzone są prace związane z opracowaniem Koncepcji Programowej dla obejścia miejscowości.

Planowana data ogłoszenia przetargu: III kw. 2021 r.

Cel realizacji inwestycji:

Podstawowym celem budowy obwodnicy Białobrzeg jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 8. Oprócz tej obwodnicy planowana jest budowa obwodnic Suchowoli oraz Sztabina.

Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Białobrzegach. Poprawie ulegną również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Droga krajowa nr 8 stanowi ważny korytarz o znaczeniu regionalnym łączący Białystok z Augustowem i Suwałkami. Jest to ważne połączenie komunikacyjne w województwie podlaskim, na którym likwidowane są wąskie gardła poprzez budowę obejść najbardziej zatłoczonych miejscowości.

 

Obwodnica Suchowoli w ciągu drogi krajowej nr 8

Długość: ok. 15,3 km;

Koszt: ok. 570 mln zł;

Stan prac przygotowawczych:

Zadanie to posiada już zabezpieczone środki na prace przygotowawcze. Uzyskana została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. Prowadzone są prace związane z opracowaniem Koncepcji Programowej dla obejścia miejscowości.

Data uzyskania DŚU: IV kw. 2017 r.

Planowana data ogłoszenia przetargu: IV kw. 2020 r.

Podpisanie umowy: 2021

Lata realizacji (budowy): 2023-2025

Cel realizacji inwestycji:

Podstawowym celem budowy obwodnicy Suchowoli jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 8.

Dzięki obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Suchowoli. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Droga krajowa nr 8 stanowi ważny korytarz o znaczeniu regionalnym łączący Białystok z Augustowem i Suwałkami. Jest to ważne połączenie komunikacyjne w województwie podlaskim, na którym likwidowane są wąskie gardła poprzez budowę obejść najbardziej zatłoczonych miejscowości.

 

Obwodnica Sztabina w ciągu drogi krajowej nr 8

Długość: ok. 5,7 km;

Koszt: ok. 272 mln zł;

Stan prac przygotowawczych:

Zadanie to posiada już zabezpieczone środki na prace przygotowawcze. Uzyskana została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. Prowadzone są prace związane z opracowaniem Koncepcji Programowej dla obejścia miejscowości.

Data uzyskania DŚU: IV kw. 2017 r.

Planowana data ogłoszenia przetargu: IV kw. 2020 r.

Podpisanie umowy: 2021

Lata realizacji (budowy): 2023-2025

Cel realizacji inwestycji:

Podstawowym celem budowy obwodnicy Sztabina jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 8. Oprócz tej obwodnicy planowana jest budowa obwodnic Białobrzegów oraz Suchowoli.

Nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Sztabinie. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Droga krajowa nr 8 stanowi ważny korytarz o znaczeniu regionalnym łączący Białystok z Augustowem i Suwałkami. Jest to ważne połączenie komunikacyjne w województwie podlaskim, na którym likwidowane są wąskie gardła poprzez budowę obejść najbardziej zatłoczonych miejscowości.

 

Obwodnica Zambrowa w ciągu dróg krajowych nr 63 i 66

Stan prac przygotowawczych:

Nie były prowadzone prace przygotowawcze dla tego etapu obwodnicy. W latach wcześniejszych wybudowany został fragment obwodnicy.

Planowana data ogłoszenia przetargu: IV kw. 2023 r.

Cel realizacji inwestycji:

Podstawowym celem budowy obwodnicy Zambrowa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który na kierunku północ-południe obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 63 i 66.

Nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Zambrowie. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Inwestycja będzie stanowiła również dopełnienie układu drogowego, który powstał po zrealizowaniu drogi ekspresowej S8. Dzięki temu poprawi się dostępność drogi ekspresowej ze strony południowej i wschodniej, czyli z kierunków Bielska Podlaskiego i Sokołowa Podlaskiego.

Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

 

Warmińsko - Mazurskie:

 

Obwodnica Olsztyna wraz z Dywitami w ciągu drogi krajowej nr 51

Stan prac przygotowawczych:

Dla przedmiotowej inwestycji nie były prowadzone prace przygotowawcze.

Planowana data ogłoszenia przetargu: III kw. 2025 r.

Cel realizacji inwestycji:

Podstawowym celem budowy obwodnicy Olsztyna wraz z obejściem miejscowości Dywity jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 51.

Dzięki obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Olsztynie i Dywitach. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Będzie stanowiła również dopełnienie układu drogowego, który powstał po zrealizowaniu drogi ekspresowej S51 oraz obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 16. Dzięki inwestycji całość ruchu dalekobieżnego i tranzytowego będzie mogło zostać wyprowadzone z miasta Olsztyna.

 

Obwodnica Gąsek k. Olecka w ciągu drogi krajowej nr 65

Stan prac przygotowawczych:

Prace przygotowawcze dla zadania są na zaawansowanym etapie – obecny etap koncentruje się na opracowaniu niezbędnej dokumentacji do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z uzyskaniem tej decyzji. Zadanie budowy obwodnicy stanowi część przebudowy całego korytarza drogi krajowej nr 65, która jest realizowana jako zadanie komplementarne.

Planowana data ogłoszenia przetargu: IV kw. 2021 r.

Cel realizacji inwestycji:

Podstawowym celem budowy obwodnicy Gąsek jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 65. Jest to jedno z ostatnich tzw. wąskich gardeł na tym przebiegu w ostatnich latach. Obecnie prowadzone są intensywne prace podnoszące bezpieczeństwo oraz czas podróży na tym korytarzu.

Dzięki obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Gąskach. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Droga krajowa nr 65 stanowi popularny szlak komunikacyjny Warmii i Mazur, prowadzi również do granicy państwa.

Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

 

Obwodnica Pisza w ciągu dróg krajowych nr 58 i 63

Stan prac przygotowawczych:

Dla inwestycji tej nie były prowadzone prace przygotowawcze.

Planowana data ogłoszenia przetargu: II kw. 2024 r.

Cel realizacji inwestycji:

Podstawowym celem budowy obwodnicy Pisza jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 58 i 63. Zostały już zrealizowane elementy obejścia centrum miejscowości. Proponowana inwestycja powinna domknąć tzw. ring komunikacyjny w Piszu.

Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Drogi krajowe nr 58 i 63 stanowią popularny szlak komunikacyjny Warmii i Mazur, a Pisz jest znaną miejscowością turystyczną.

 

Obwodnica Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51

Długość: ok. 1,6 km;

Koszt: ok. 49 mln zł;

Stan prac przygotowawczych:

Dla zadania prowadzone są prace projektowe w ramach środków z budżetu państwa, na końcowym etapie znajduje się proces opracowywania materiałów i pozyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Ujęcie w Programie 100 obwodnic zabezpieczy środki i przyspieszy realizację zadania.

Planowana data uzyskania DŚU: II kw. 2020 r.

Planowana data ogłoszenia przetargu: III kw. 2020 r.

Podpisanie umowy: 2021

Lata realizacji (budowy): 2021-2023

Cel realizacji inwestycji:

Podstawowym celem budowy obwodnicy Smolajn jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się droga krajowa nr 51.

Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Smolajnach. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Droga krajowa nr 51 w tym rejonie stanowi północny wylot z Olsztyna w kierunku granicy państwa.

 

Obwodnica Szczytna w ciągu dróg krajowych nr 53 i 57

Stan prac przygotowawczych:

Dla przedmiotowej inwestycji nie były prowadzone prace przygotowawcze.

Planowana data ogłoszenia przetargu: II kw. 2024 r.

Cel realizacji inwestycji:

Podstawowym celem budowy obwodnicy Szczytna jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 53 i 57.

Dzięki obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Szczytnie. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Drogi krajowe nr 53 i 57 stanowią popularne szlaki komunikacyjne na Warmii i Mazurach, samo miasto jest celem podróży turystycznych. Obwodnica będzie również istotna dla obsługi komunikacyjnej lotniska Olsztyn-Mazury w Szymanach.

 

Źródło, foto, mapa, infografika: Ministerstwo Infrastruktury; GDDKiA

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
11.17.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie