W poniedziałek, 3 lutego Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku ogłosił przetarg na rozbudowę DK-16 na odcinku: ul. Turystyczna, Augustów - Głęboki Bród.
Rozbudowa dotyczy 22-kilometrowego odcinka wraz z przebudową skrzyżowań i budową zatok autobusowych. Zadania ma być realizowane w trybie projektuj i buduj. Droga krajowa nr 16 na ma być modernizowana na odcinku od ul. Turystycznej w Augustowie do Głębokiego Brodu, co miałoby umożliwić samochodom ciężarowym dojazd do granicy z Litwą w Ogrodnikach. Droga ta na odcinku 22,2 km będzie przebudowana do klasy "głównej ruchu przyspieszonego".
Przy wyborze wykonawcy drogowcy będą kierowali się kryterium doświadczenie kierownika budowy (20 proc.), kryterium gwarancji i rękojmi (20 proc.) i kryterium ceny (60 proc.) Na oferty GDDKiA oczekuje do 9 marca 2020 roku.
Przedsięwzięcie to znalazło się w jednym z 11 programów inwestycji dla zadań drogowych Ministerstwa Infrastruktury z 2 sierpniu 2019 roku i jest także powiązana z budową drugiej obwodnicy Augustowa.
Na razie społecznicy i samorządy z powiatu augustowskiego maja wiele wątpliwości co do tej inwestycji.
Powstał nawet Augustowski Obywatelski Komitet Protestacyjny, którego czlonkowie wysłali list Andrzeja Adamczyka ministra infrastruktury.
Piszą w nim m.in.: „(….) Niestety, bez konsultacji z mieszkańcami miasta, i chyba także z władzami, zapadły decyzje, które chcą zakłócić ciszę i spokój poprzez realizację pomysłu przywrócenia ruchu ciężkiego transportu (tirów) na spokojną do dziś trasę drogi krajowej nr 16 na odcinku Augustów- Ogrodnikí - granica państwa (szosa sejneńska) biegnącej przez tereny Puszczy Augustowskiej, przecinającej Kanał Augustowski i urokliwe tereny rzeki Czarna Hańcza. Trasa ta stanie się koszmarem dla mieszkańców tych terenów i wszystkich odpoczywających na Pojezierzu Augustowskim i Sejneńskim.(..)
Obecnie na tej trasie nie ma ruchu ciężkich pojazdów (tirów). Trasa ta przebiega przez serce Puszczy Augustowskiej, która jest chroniona w sieci Natura 2000. Trasa przecina Kanał Augustowski i jego śluzę w Przewięzi, który jest znanym zabytkiem z początku XIX wieku i został uznany za Pomnik Historii przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Pana Lecha Kaczyńskiego.
Obecnie prowadzone jest postępowanie do przygotowania wpisania Kanału Augustowskiego na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Trasa to przecina sławną i urokliwą rzekę Czarną Hańczę, która jest częścią szlaku papieskiego Jana Pawła II. Nasze tereny są atrakcyjne także dla mieszkańców dużych miast, w tym Warszawy, którzy zakupili tu nieruchomości, aby cieszyć się ciszą i spokojem. Zniszczony będzie spokój i zdrowie mieszkańców i rekreacja odpoczywających w znanych miejscowościach turystycznych takich jak: Sajenek, Studzieniczna, Wojciech, Przewięź, Serski Las, Macharce, Głęboki Bród, Frącki, Giby, Degucie, Dworczysko i Hołny Mejera. Dodatkowo według założeń GDDKiA modernizacja tej trasy nie przewiduje budowy ogrodzeń przed dziką zwierzyną. Tym samym jej Margnięcie na jezdnię będzie dość częste, co będzie stanowić zagrożenie bezpieczeństwa uczestników przy zwiększonym ruchu pojazdów.(…)
Panie Ministrze, wybudowana obwodnica Augustowa i Suwałk, a także po wybudowaniu trasy Via Baltica do granicy państwa w Budzisku, w pełni zaspokoją potrzeby przemieszczania się ciężkiego transportu tirowskiego do i z krajów nadbałtyckich. Nie ma więc żadnej potrzeby uruchamiania dodatkowego korytarza drogowego dla potrzeb tego rodzaju ruchu. Alternatywnie można rozważyć wykorzystania fragmentów drogi wojewódzkiej nr 653 z Suwałk do Sejn. Ponadto można wskazać inne inwestycje w regionie, które powinny być przeprowadzone w pierwszej kolejności. Między innymi droga krajowa nr 8 od Białegostoku do Augustowa, gdzie trasa przebiega przez wiele miejscowości (Korycin, Zagórze, Wysokie, Skindzierz, Chodorówka, Suchowola, Sztabin, Białobrzegi), a ruch pojazdów, w tym tirów jest bardzo duży.
Dlatego Augustowski Obywatelski Komitet Protestacyjny, działając w imieniu mieszkańców, jest stanowczo, kategorycznie i nieodwołalnie przeciwny budowie tzw. południowo wschodniej obwodnicy Augustowa w wariantach zaprezentowanych przez GDDkiA oraz modernizacji drogi krajowej nr 16 od Augustowa przez Ogrodniki do granicy państwa, pozwalającej na ruch ciężkich pojazdów (tirów) na tej trasie. Podobnego zdania są władze miasta Augustowa i Powiatu Augustowskiego”
Poważne wątpliwości co do projektu na też m.in. zarząd powiatu augustowskiego. Podkreśla, że „droga nie może stanowić zagrożenia dla dziedzictwa kulturowego Ziemi Augustowskiej, jakimi są Diecezjalne Sanktuarium Maryjne w Studzienicznej i Kanał Augustowski ustanowiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Pomnikiem Historii”.
WYG