Uzdrowiskowo - turystyczny Augustów omija Via i Rail Baltica, jak i Via Carpatia. Od lat samorządy zarówno Augustowa, jak Suwałk walczą o budowę drogi ekspresowej Suwałki-Augustów-Suchowola-Korycin-Białystok. Jak na razie, bez skutku.
Via Baltica biegnie przez Mazury, a połączenie Via Carpatii z Via Baltiką (droga S61) rząd zaplanował ekspresowym, 70–kilometrowym, odcinkiem S16 z Knyszyna do Ełku. Samorządowcy woleliby, żeby to było przez Augustów.
Starostwo powiatowe w Augustowie podjęło kolejną próbę zainteresowania władz rządowych tym problemem. We wtorek, 29 maja zorganizowało spotkanie z udziałem samorządowców, parlamentarzystów i ekspertów od komunikacji. Postanowiono zawiązać koalicję na rzecz przebudowy tej drogi. Udział w niej obiecał między innymi Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk.
Augustów -Korycin tylko 2+1
Jak informowała już wcześniej GDDKiA, udało się uzyskać pod koniec ubiegłego roku pierwsze decyzje środowiskowe dla drogi krajowej nr 8 od Korycina w stronę Augustowa, która choć w przekroju 2+1 (z dodatkowym pasem do wyprzedzania) tworzy jakąś alternatywę dla połączenia Via Baltiki z Via Carpatią. Równolegle trwają wstępne analizy co do możliwości przebudowy drogi krajowej nr 8 (Korycin – Augustów) do drogi o przekroju 2 X 2, czyli dwóch jezdni, ale nie w kategorii drogi ekspresowej tylko klasy GP (ruchu głównego przyspieszonego).
- Droga miałaby powstać do 2025 roku – mówił we wtorek Wojciech Borzuchowski, dyrektor Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku.
To jednak nie zadawala samorządowców i lokalnych polityków.
Suwałki apelują
Rada Miasta Suwałk już w sierpniu 2016 roku, przyjęła stanowisko w sprawie przebiegu dróg ekspresowych w Polsce północno-wschodniej, w tym nowego odcinka drogi ekspresowej S16 Ełk (S61) – Knyszyn (S19) oraz poprawy połączeń drogowych na trasie DK nr 8 Suwałki-Białystok, w którym wyraziła zaniepokojenie brakiem jakichkolwiek działań w zakresie poprawy połączeń drogowych północnej części województwa podlaskiego ze stolicą regionu Białymstokiem:
Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 19 maja 2016 r. została uzupełniona sieć autostrad i dróg krajowych o ww. odcinek drogi ekspresowej S16, który docelowo będzie stanowił połączenie tras Via Carpatia i Via Baltica. Wybudowanie przedmiotowego odcinka drogi ekspresowej S16 oznaczać będzie pominięcie istotnych potrzeb subregionu suwalskiego, od wielu już lat borykającego się z licznymi problemami komunikacyjnymi oraz będzie miało wiele daleko idących, negatywnych konsekwencji dla dalszego rozwoju Suwałk i Suwalszczyzny oraz północnej części województwa podlaskiego.
Realizacja przedmiotowej inwestycji łączącej trasę Via Carpatia (S19) z Via Baltica (S61) poprzez Ełk będzie oznaczała również faktyczną rezygnację z poprawienia przepustowości połączenia drogowego Augustów – Białystok, co wraz z wzrastającym co roku natężeniem ruchu drogowego spowoduje znaczące wydłużenie czasu dojazdu z Suwałk i północnych części województwa podlaskiego do ośrodka metropolitarnego – Białegostoku. Wielu mieszkańców Suwałk i okolic, jak i miejscowości położonych na trasie drogi krajowej nr 8 jak Augustów, Sztabin, Suchowola czy Korycin, pokonuje codziennie drogę do Białegostoku przemieszczając się do pracy, szkoły lub na uczelnię. Poprawa przepustowości połączenia drogowego Augustowa z Białymstokiem leży więc nie tylko w interesie Suwałk, ale i całej północnej części województwa podlaskiego.
Doceniamy wysiłek i starania Rządu oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w zakresie jak najszybszej budowy drogi ekspresowej S 61 (Ostrów Mazowiecka- granica państwa Budzisko), lecz dla nas równie ważna jak dostępność komunikacyjna z Warszawą jest szybki i bezpieczny dojazd do Białegostoku. Niestety nie zabezpiecza tego dzisiejsza droga krajowa nr 8 i bardzo nas niepokoi brak planów co do jej modernizacji na odcinku Augustów-Białystok.
Należy podkreślić, iż brak dogodnych połączeń komunikacyjnych stanowi istotną barierę rozwoju Suwałk i regionu. W Suwałkach funkcjonuje m.in. Suwalska Specjalna Strefa Ekonomiczna i Park Naukowo-Technologiczny Polska-Wschód, których celem jest społeczno-gospodarcze ożywiane regionu, jednakże bez odpowiedniej infrastruktury drogowej podmioty te nie będą w stanie sprostać potrzebom potencjalnych inwestorów. Suwalszczyzna i północna część województwa podlaskiego to także region o unikatowych walorach naturalnych, predysponujących go do rozwoju turystyki, który nie jest jednak możliwy bez zapewnienia możliwości szybkiego i bezpiecznego dojazdu.
Wybrany wariant połączenia Via Baltica i Via Carpatia poprzez planowany odcinek drogi ekspresowej S16 Ełk (S61) – Knyszyn (S19) jest niezgodny z obecnie obowiązującym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025r.) a jego realizacja może budzić wątpliwości co do zasadności ekonomicznej. Bardziej racjonalne wydaje się połączenie obu szlaków transportowych w pobliżu Augustowa poprzez węzeł Raczki. Nie bez znaczenia jest przy tym fakt, iż na drodze krajowej nr 8 na odcinku Augustów-Białystok dokonano w ostatnim czasie znaczących inwestycji m.in. przebudowano odcinek Białystok-Katrynka do standardu drogi ekspresowej oraz wybudowano obwodnicę Augustowa. Dodatkowo, w perspektywie do roku 2019 powstanie obwodnica Suwałk, a do 2020 odcinek Suwałki-Budzisko (granica państwa), które wraz z obwodnicą Augustowa utworzą komfortowe połączenie dla ruchu tranzytowego przemieszczającego się na osi Północ-Południe. Biorąc pod uwagę już poniesione i planowane do poniesienia nakłady na tym ciągu komunikacyjnym, znacznie bardziej racjonalne byłoby kontynuowanie planowanych połączeń w oparciu o odcinki już istniejące czy też projektowane niż budowa nowego i kosztownego ekspresowego połączenia pomiędzy Ełkiem i Białymstokiem.
Zauważyć należy, że koszty eksploatacji nowego połączenia przez użytkowników będą wyższe dla wariantu Ełk – Knyszyn. Ciężarówki przemieszczające się w obie strony z krajów bałtyckich i Rosji poprzez Via Baltica, a następnie Via Carpatia na południe Europy w wariancie połączenia przez Ełk będą miały do pokonania znacznie dłuższy odcinek niż w przypadku połączenia obu szlaków w pobliżu Augustowa.
Połączenie Ełk – Knyszyn będzie wiązało się również z koniecznością przejścia przez obszary cenne ze środowiskowego punktu widzenia takie jak: Ostoja Biebrzańska PLB200006, Dolina Biebrzy PLH200008 i otulina Biebrzańskiego Parku Narodowego.
Mając powyższe na uwadze Rada Miejska w Suwałkach apeluje o ponowne przeanalizowanie wyboru wariantu łączącego trasy Via Baltica i Via Carpatia.”
Stanowisko zostało przesłane m.in. do prezesa Rady Ministrów, resortów infrastruktury, parlamentarzystów.
Kolejowe omijanie Augustowa
Z kolei Rail Baltica, jak już wiadomo, nie pobiegnie z Białegostoku na Sokółkę, Augustów, Suwałki, jak początkowo planowano, ale na Mazury, a stamtąd dopiero dotrze do Suwałk i dalej do Trakiszek oraz litewskich Szestokai. Obrona Doliny Rospudy poskutkowała: zarówno Via, jak i rail Baltica szerokim łukiem omijają miasto króla Zygmunta Augusta.
Trasa przez Ełk, jako obsługująca większą liczbę skupisk ludzkich, wygeneruje większy strumień towarów i pasażerów – uznali ponadto eksperci.
Nie ma też co liczyć na wielkie inwestycje na odcinku Białystok – Sokółka - Suwałki, przez Augustów. Tu planuje się tylko „prowadzenie prac utrzymaniowych, zapewniających eliminację istniejących ograniczeń prędkości”.
WYG
Fot: Zbigniew Bartoszewicz UM Augustów