Od września 2016 roku Zespół Szkół nr 3 w Suwałkach realizuje program Erasmus+, w ramach Akcji 2. - Naszymi partnerami są szkoły z Niemiec, Czech, Hiszpanii i Włoch. 19 lutego uczniowie i nauczyciele realizujący projekt pod nazwą CHALENGES OF OUR CULTURES-WYZWANIA NASZYCH KULTUR powrócili z kolejnej wizyty partnerskiej typu: UCZENIE SIĘ/ NAUCZANIE/ TRENING, które odbyło się w od 12 do18 w hiszpańskim, andaluzyjskim mieście Oria – informuje Edyta Korobkiewicz, nauczycielka w ZS nr 3 w Suwałkach.
Tak relacjonuje pobyt gimnazjalistów w sÅ‚onecznej i goÅ›cinnej Hiszpanii:
Nasza grupa skÅ‚adaÅ‚a siÄ™ z piÄ™ciu zespoÅ‚ów. Z każdego kraju przyjechaÅ‚o po szeÅ›cioro uczniów i nauczyciele. NajliczniejszÄ… grupÄ™ stanowili oczywiÅ›cie nasi przyjaciele z Hiszpanii. KomunikowaliÅ›my siÄ™ w jÄ™zyku angielskim, ale każdy z nas nauczyÅ‚ siÄ™ także wielu wyrażeÅ„ i zwrotów hiszpaÅ„skich. W tym czasie odwiedziliÅ›my najwiÄ™ksze w Europie studio filmowe typu Western: Fort Bravo na Pustyni Tabernas w regionie Almerii, miejscu krÄ™cenia takich filmów jak: LAWRENCE OF ARABIA, CLEOPATRA, ZORRO, DON JUAN, DOCTOR WHO, ASTERIX AT THE OLYMPIC GAMES i wielu innych Å›wiatowych produkcji. NastÄ™pnie uczestnicy wziÄ™li udziaÅ‚ w warsztatach pod kierunkiem profesjonalnego operatora kamer, edytora Joela Shepherda, które pozwoliÅ‚y wykonać video podsumowujÄ…ce udziaÅ‚ w tygodniowym szkoleniu. Uczniowie zwiedzili najwiÄ™ksze w rejonie przedsiÄ™biorstwo CONSENTINO, zajmujÄ…ce siÄ™ produkcjÄ… materiaÅ‚ów do wyposażenia kuchni, Å‚azienek, budowy wieżowców, a także uczestniczyli w zorganizowanym przez zakÅ‚ad wykÅ‚adzie na temat koniecznoÅ›ci rozwoju osobistego, swoich umiejÄ™tnoÅ›ci interpersonalnych, zdobywania kwalifikacji zawodowych w celu uzyskania zatrudnienia, a także wielu innych zagadnieÅ„ dotyczÄ…cych możliwoÅ›ci zatrudnienia w Europie. W ramach zajęć praktycznych odwiedziliÅ›my zakÅ‚ad ALMAZARA VALLE DEL AMANZORA zajmujÄ…cy siÄ™ jednym z najstarszych i najbardziej tradycyjnych zajęć w regionie czyli produkcjÄ… oliwy z oliwek. MieliÅ›my również okazjÄ™ przyjrzeć siÄ™ jeszcze jednemu tradycyjnemu zajÄ™ciu w regionie, rzemiosÅ‚u znanemu w Almerii od neolitu-wyrobowi ceramicznych naczyÅ„ i przedmiotów codziennego użytku z gliny. W zakÅ‚adzie El Puntas uczniowie odbyli krótkie warsztaty pod okiem mistrza.
BÄ™dÄ…c w tak piÄ™knym zakÄ…tku Europy nie mogÅ‚o zabraknąć zwiedzania. OdbyliÅ›my kilka niezapomnianych wycieczek. ZobaczyliÅ›my miasto Velez Blanco z jego zamkiem otoczone górami Sierra Maria- Los Velez oraz prehistoryczne jaskinie z malowidÅ‚ami, które przetrwaÅ‚y okoÅ‚o 8 tysiÄ™cy lat. Z góry podziwialiÅ›my oÅ›nieżone szczyty gór Sierra Nevada. Wizyta w rozsÅ‚awionej na caÅ‚y Å›wiat Grenadzie, z jej najważniejszym zabytkiem arabskiego budownictwa w Europie AlhambrÄ… – warownym zespoÅ‚em paÅ‚acowym, zbudowanym w latach 1232–1273 i rozbudowywanym do XIV wieku dostarczyÅ‚y niezwykÅ‚ych wrażeÅ„ wszystkim uczestnikom. ZdjÄ™cia i zebrane informacje zostaÅ‚y wykorzystane do finaÅ‚owej wersji filmu z naszego pobytu. JeÅ›li do tego dodamy ciepÅ‚y klimat, wybujaÅ‚e palmy, kwitnÄ…ce drzewa migdaÅ‚owe i uginajÄ…ce siÄ™ pod ciężarem owoców drzewka pomaraÅ„czowe, to bÄ™dzie to podsumowanie naszego tygodniowego pobytu.
A oto, jak uczniowie oceniają udział w treningu:
„Wyjazd do Hiszpanii pozwoliÅ‚ mi poznać kulturÄ™, mentalność i obyczaje Hiszpanów. Bardzo spodobaÅ‚ mi siÄ™ spokojny, bezstresowy stosunek do życia. Ciekawe, zaskakujÄ…ce byÅ‚y dla mnie popoÅ‚udniowe siesty. ZawiÄ…zaÅ‚em nowe przyjaźnie i poznaÅ‚em ciekawych ludzi. Wyjazd ten byÅ‚ dla mnie również sprawdzianem mojej dyscypliny i zorganizowania”.
Kamil Górski (15 lat)
„Uważam, że pod wzglÄ™dem organizacji wszystkie punkty programu zostaÅ‚y zrealizowane. Nie sÄ…dziÅ‚am, że zwiedzÄ™ tak dużo miejsc, doÅ›wiadczÄ™ tak wielu cudownych chwil spÄ™dzonych w gronie wspaniaÅ‚ych ludzi z różnych krajów. Program byÅ‚ tak bogaty, że dla mnie to byÅ‚o niesamowite przeżycie”.
Sandra Karmiłowicz ( 15 lat)
„Rodzina, u której mieszkaÅ‚em byÅ‚a bardzo goÅ›cinna, czuÅ‚em siÄ™, jak u siebie w domu. Ich sposób bycia, zwracania siÄ™ do siebie jest nieco inny, różni siÄ™ od polskiego zachowania. Na przykÅ‚ad moi domownicy prawie nigdy nie jedli Å›niadaÅ„, spożywajÄ… za to dużo owoców morza, obiady sa późnym wieczorem, jedzÄ… wÄ™dlinÄ™ zwanÄ… jammon . W Hiszpanii mieszkania nie sÄ… ogrzewane i byÅ‚o mi poczÄ…tkowo trochÄ™ zimno. PodsumowujÄ…c, bardzo mi siÄ™ podobaÅ‚o i gdybym miaÅ‚ okazjÄ™, pojechaÅ‚bym jeszcze raz”.
Przemek Kopko (15 lat)
„UdziaÅ‚ w Programie Erasmus+ daje możliwość rozmawiania w innym jÄ™zyku. DziÄ™ki temu, można zrozumieć, ze jego znajomość to podstawa, którÄ… trzeba zdobyć w szkole. Komunikacja po angielsku z ludźmi z innych krajów szÅ‚a mi bardzo dobrze, poznaÅ‚am wiele niezapomnianych osób, z którymi ciÄ…gle utrzymujÄ™ kontakt. Bardzo fajnie jest uczyć siÄ™ obcych jÄ™zyków, gdyż wtedy inni ludzie, z odlegÅ‚ych krajów nas rozumiejÄ…, poznajemy ich kulturÄ™ i ich zwyczaje. Dowiadujemy siÄ™, że wszyscy jesteÅ›my tacy sami, lubimy podobne rzeczy, cieszÄ… nas podobne sytuacje. To Å›wietna motywacja. Mam nadziejÄ™, ze jeszcze nie raz bÄ™dÄ™ uczestniczyć w takich programach”.
Martyna OÅ‚ów (15 lat)
„Mój udziaÅ‚ w programie Erasmus+ mogÄ™ ocenić na 10 punktów. Najbardziej zapamiÄ™tam piÄ™kne góry Sierra Nevada. SÄ… zdecydowanie godnym polecenia miejscem- piÄ™kne widoki, miejsca, kryjÄ…ce w sobie magiÄ™, z interesujÄ…cÄ… historiÄ…, malowidÅ‚a Å›cienne w jaskini sprzed kilku tysiÄ™cy lat, o których istnieniu nie mieliÅ›my pojÄ™cia. Andaluzja jest piÄ™knym i ciekawym regionem.”
Kamila Żegaczewska (15 lat)
„ZwiedziliÅ›my zakÅ‚ad ceramiki i produkcji marmuru Cosentino. DziÄ™ki temu dowiedziaÅ‚am siÄ™ , w jaki sposób powstajÄ… gliniane naczynia oraz jakie sÄ… możliwoÅ›ci wykorzystania marmuru w warunkach domowych lub korporacyjnych. Pobyt w tych miejscach byÅ‚ dla mnie zupeÅ‚nie nowym doÅ›wiadczeniem, byÅ‚am zaskoczona, w jak prosty i szybki sposób uzyskuje siÄ™ wyroby z gliny oraz kamienia. ZainspirowaÅ‚o mnie to do tego, by zaczerpnąć wiÄ™cej informacji o tych miejscach”.
Gabrysia Więcko (15 lat)