Prof. Barbara Kudrycka spotkała się w poniedziałek ze studentami białostockich uczelni. Dyskutowali o szkolnictwie wyższym oraz planach resortu nauki, które polepszą ich sytuację.
- Nie ma Polski A i B w nauce i szkolnictwie wyższym. Nauka ma wymiar globalny. Umiejętność dostosowania prowadzonych badań i kształcenia do potrzeb oraz uwarunkowań regionu są dużo ważniejsze niż to, gdzie uczelnia się znajduje - prof. Barbara Kudrycka, minister nauki i szkolnictwa wyższego, zwróciła się do młodzieży z białostockich uczelni.
Minister spotkała się ze studentami na zaproszenie samorządów studenckich Uniwersytetu w Białymstoku, Politechniki Białostockiej oraz Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Debata "Przyszłość szkolnictwa wyższego w Polsce. Szanse i zagrożenia" odbyła się w poniedziałek w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim.
- Specyfika tego regionu, bliskie sąsiedztwo Puszczy Białowieskiej czy wielokulturowość dają naukowcom możliwość prowadzenia unikalnych badań, które będą premiowane w nowej perspektywie finansowej 2014-2020. Macie takie same szanse, jak wasi koledzy z innych miast, m.in. dzięki dostępowi do Wirtualnej Biblioteki Nauki - mówiła minister nauki.
Prof. Kudrycka wymieniła dotychczasowe osiągnięcia białostockich studentów, takie, jak m.in. łazik Marsjański Magma 2 czy pierwsze miejsce w finale krajowej edycji konkursu Imagine Cup 2013 w kategorii Projekty Społeczne. Zaznaczyła, że to w Białymstoku znajduje się jeden z sześciu Krajowych Naukowych Ośrodków Wiodących, który współtworzą wydziały Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.
Podczas spotkania minister nauki przybliżyła młodzieży akademickiej znaczenie niedawno wprowadzonych Krajowych Ram Kwalifikacji.
- Chcemy, by polskie dyplomy były uznawane przez inne kraje członkowskie i miały taką samą rangę jak brytyjskie czy niemieckie - mówiła prof. Barbara Kudrycka.
Podkreśliła, że zmiany wprowadzane w szkolnictwie wyższym i sposobie jego finansowania mają na celu podnoszenie jakości kształcenia.
- Zależy nam na zmianie struktury i ograniczeniu masowości kształcenia na tych kierunkach, gdzie zatraca się relację mistrz-uczeń. Dlatego w większym stopniu uzależniamy wysokość dotacji z budżetu dla uczelni od stopni i tytułów naukowych kadry, dostępności wykładowców dla
studentów, zdobytych grantów krajowych i międzynarodowych oraz prowadzonych badań. Dobre uczelnie zyskają na tym rozwiązaniu - powiedziała minister nauki.
Ponadto prof. Barbara Kudrycka przypomniała o wprowadzeniu wielu prostudenckich rozwiązań. Wśród nich są: Karta Praw Studenta i zniesienie uciążliwych opłat np. za egzaminy poprawkowe oraz zwiększenie pomocy materialnej dla najbardziej potrzebujących studentów. - W tym roku stypendia socjalne otrzyma o 20 tysięcy studentów więcej. Bardziej dostępny jest też kredyt studencki, a najubożsi mogą
liczyć na jego 100 proc. poręczenie - mówiła prof. Barbara Kudrycka.
Co roku stu wybitnych studentów ma szansę otrzymać do 200 tysięcy złotych na realizację projektów badawczych w ramach programu "Diamentowy Grant", czy dostać stypendium w wysokości nawet tysiąc złotych miesięcznie na kierunkach zamawianych.
Podczas poniedziałkowego spotkania minister nauki odpowiadała na liczne pytania studentów. Interesowało ich m.in. jakie będą kryteria przyznawania stypendiów od I roku studiów.
- Chcemy stworzyć warunki dla utalentowanych maturzystów ze wsi i małych miast, których nie stać na studia w dużych ośrodkach akademickich. Zależy nam na tym, aby najzdolniejsi mogli studiować na najlepszych uczelniach, a ich sytuacja materialna nie była w tym przeszkodą. Będziemy dyskutować ze studentami, jak określić kryteria, by stypendium trafiało do tych najlepszych - zapowiedziała minister Barbara Kudrycka.
Poruszono również kwestię wprowadzenia uznawalności nieformalnego kształcenia.
- Tam, gdzie uczelnia ma autonomię programową, walidację kształcenia będzie przeprowadzać silna kadra. Każdy, kto zdobył doświadczenie w toku pracy zawodowej, będzie musiał udowodnić, że posiada wiedzę i określone umiejętności - podkreślała minister nauki, zapewniając, że na tym rozwiązaniu nie ucierpi jakość kształcenia.
- Cieszę się, że polskie szkolnictwo wyższe stwarza nam więcej szans niż zagrożeń. Mam nadzieję, że dzisiejsze spotkanie będzie wstępem do kolejnych dyskusji - powiedział na zakończenie Konrad Wnorowski, przewodniczący Parlamentu Studentów Uniwersytetu w Białymstoku i współorganizator spotkania.
Szczegółowa informacja o tym, co zyskali studenci dzięki reformom nauki szkolnictwa wyższego znajduje się pod tym linkiem:
http://www.nauka.gov.pl/ministerstwo/poznaj-efekty-reform-nauki-i-szkolnictwa-wyzszego/co-zyskali-studenci/