Szkoła Podstawowa nr 6 im. Aleksandry Kujałowicz w Suwałkach otrzymała - jako jedyna „podstawówka” z województwa podlaskiego - prestiżowy tytuł i certyfikat „Szkoły z Klasą 2.0”.
Aby zdobyć ten prestiżowy certyfikat i uczniowie i nauczyciele musieli się sporo napracować. Według oficjalnych założeń Program Szkoła z Klasą 2.0 skupia się na mądrym i przemyślanym wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych w codziennej pracy szkolnej. Rozwija u uczniów samodzielne i krytyczne myślenie, uczy odpowiedzialnie i z poszanowaniem praw autorskich korzystać ze źródeł, czytać ze zrozumieniem, analizować i selekcjonować informacje. Pomaga wykorzystywać wiedzę w praktyce i bezpiecznie korzystać z Internetu. Uczy pracy zespołowej, współpracy ze społecznością lokalną, a także rozwija umiejętność wystąpień publicznych.
Szkoła z Klasą 2.0 (edycja 2014/15) prowadzona była pod hasłem „Czytamy i odkrywamy”.
- Skupialiśmy się na rozwijaniu kompetencji czytania i analizy różnych tekstów, samodzielnego dochodzenia do wiedzy i do rozwiązań. Pokazywaliśmy uczniom, jak na różne sposoby odkrywać świat i ćwiczyć wytrwałość w dążeniu do celu – informuje Marek Zborowski-Weychman, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 6 w Suwałkach.
A jak to wyglądało w praktyce? Trudno zliczyć wszystkie pomysły, które po kolei realizowani uczniowie i nauczyciele.
- Przeprowadziliśmy w szkole maraton czytania. Czytaliśmy cały tydzień , bez przerwy, na każdej lekcji. Czytać mogły dzieci z klasy, zaproszeni rodzice, dziadkowie, nauczyciele, dyrekcja, goście specjalni. Ogłosiliśmy również konkurs na dziesięć najciekawszych książek dla dzieci i zakup ich do biblioteki szkolnej. Uczniowie z listy ciekawych, atrakcyjnych książek wybierali, głosowali na dziesięć tytułów – opowiada Zborowski-Weychman.
W szkolnej bibliotece z okazji Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich odbyła się biblioteczna impreza integracyjna. Gospodarzami imprezy byli uczniowie Vd i szkolna biblioteka, zaś gośćmi uczniowie ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Suwałkach. Przeprowadzono również całoroczny konkurs czytelniczy „Czy tu, czy tam – ja czytam", konkurs na recenzję książki, uczniowie prowadzili bloga,
Z kolei nauczycieli aktywnie uczestniczyli w Warszawie w szkoleniach, konferencjach i warsztatach m.in. dotyczących czytania ze zrozumieniem, kreatywności, samodzielności i korzystania z nowych technologii.
- Zorganizowaliśmy też „Szóstkowy festiwal” - imprezę podsumowującą nasze całoroczne działania. Podczas Festiwalu uczniowie musieli na przykład czytać z podziałem na role baśń „O rybaku i złotej rybce”, „Brzydkie kaczątko, pracować w programie graficznym Paint, przygotować prezentacje multimedialne: „ABC komputera i Internetu”. Był też pokaz multimedialny połączony z mini wykładem „ Suwałki na starej fotografii i dziś”, mini maraton czytania oraz recytacja wierszy przez uczestników i wiele innych – wylicza dyrektor Zborowski-Weychman.
Trud się jednak opłacił.
- Otrzymaliśmy pięć odznak „Dobra praktyka”, status „Szkoły eksperckiej”, a na koniec prestiżowy Certyfikat Szkoły z Klasą 2.0
Głównym naszym osiągnięciem było otrzymanie dwóch nominacji i wyjazd na Ogólnopolski Festiwal Szkoły z klasą 2.0 w Warszawie z projektami „Zbilansowana dieta i zaburzenia odżywiania” , „Kubeczki szósteczki”. Nasze stoiska cieszyły się uznaniem zarówno ekspertów jak i zwiedzających – podkreśla z dumą dyrektor Szóstki.
Film podsumowujący Festiwal można zobaczyć pod linkiem:
http://www.ceo.org.pl/pl/szkolazklasa2zero/news/film-z-v-ogolnopolskiego-festiwalu-szkoly-z-klasa-20
- Kolejnym osiągnięciem było otrzymanie wszystkich możliwych odznak blogowych (BLOG Z KLASĄ, UCZĘ Z KLASĄ, LUBIĘ/LUBIMY KOMENTOWAĆ , AKCJA CZYTAMY, AKCJA ODKRYWAMY), braliśmy udział we wszystkich trzech akcjach czytamy i trzech odkrywamy. Naszą stronę blogową odwiedzono ponad 22 000 razy –dodaje.
- Cieszymy się też z dużego zaangażowania naszych uczniów. Dumnie nosili znaczki Szkoły z klasą 2.0 i identyfikatory. Chętnie wchodzili w role nauczycieli, mieli inspirujące pomysły, pomagali w przygotowaniach i organizacji akcji – zachwala Zborowski-Weychman.