PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują modernizację trasy Ełk - Korsze. Ogłoszone zostało postępowanie przetargowe, które pozwoli wyłonić wykonawcę robót.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w trakcie przygotowania dokumentacji zwiÄ™kszyÅ‚y zakres projektu modernizacji linii EÅ‚k – Korsze. W efekcie pozwoli to zaoferować mieszkaÅ„com i turystom jeszcze lepsze i bardziej komfortowe kolejowe podróże mazurskim szlakiem. Inwestycja usprawni przejazdy aglomeracyjne i miÄ™dzywojewódzkie. Trasa zapewni m.in. sprawne poÅ‚Ä…czenie Trójmiasta przez Olsztyn do BiaÅ‚egostoku - mówi Ireneusz Merchel, prezes ZarzÄ…du PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Realizacja projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku EÅ‚k-Korsze wraz z elektryfikacjÄ…” bÄ™dzie siÄ™ odbywaÅ‚a etapami. Pierwszy rozpocznie siÄ™ od robót na odcinku od EÅ‚ku w kierunku Giżycka. Prace zostaÅ‚y zaplanowane na lata 2021-23. Kolejne etapy projektu bÄ™dÄ… realizowane w ramach przyszÅ‚ej perspektywy finansowej w latach 2021-2027. Projekt ubiega siÄ™ o wspóÅ‚finansowanie z Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Åšrodowisko.
Wygodna i szybka trasa kolejowa na Mazurach
Przetarg ogÅ‚oszono na razie na odcinek EÅ‚k – Giżycko. CaÅ‚y projekt zakÅ‚ada modernizacjÄ™ ok. 100-kilometrowej trasy EÅ‚k – Korsze, która zostanie przystosowana do jazdy pociÄ…gów z dwukrotnie wiÄ™kszÄ… niż dzisiaj prÄ™dkoÅ›ciÄ… – z 80 km/h do 160 km/h. Pozwoli to skrócić podróż z Olsztyna do EÅ‚ku przez Korsze i Giżycko o ok. 50 minut. Czas przejazdu po pracach wyniesie poniżej 2 godz. SzybszÄ… i sprawniejszÄ… podróż zapewni planowana elektryfikacja caÅ‚ej trasy. Nie bÄ™dzie koniecznoÅ›ci zmiany lokomotywy z elektrycznej na spalinowÄ…, co również przeÅ‚oży siÄ™ na szybszy czas przejazdu kolejÄ…. WzroÅ›nie przepustowość trasy, co oznacza, że po torze bÄ™dzie mogÅ‚o jeździć wiÄ™cej pociÄ…gów w tym samym czasie. W efekcie Mazury zyskajÄ… dostÄ™p do lepszej oferty kolejowej.
Podróżni zyskajÄ… zmodernizowane perony wyposażone w Å‚awki, wiaty, informacjÄ™ pasażerskÄ…, energooszczÄ™dne oÅ›wietlenie. Obiekty bÄ™dÄ… dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwoÅ›ciach poruszania siÄ™. Perony bÄ™dÄ… wyższe, dziÄ™ki czemu wsiadanie i wysiadanie z pociÄ…gów bÄ™dzie wygodniejsze. Oczekiwany poziom obsÅ‚ugi podróżnych bÄ™dzie po przebudowie 7 stacji (Stare Juchy, Wydminy, Giżycko, SterÅ‚awki Wielkie, KÄ™trzyn, ToÅ‚kiny i Korsze) i 7 przystanków (Woszczele, Siedliska, Niegocin, SterÅ‚awki MaÅ‚e, Martiany, Nowy MÅ‚yn i Linkowo).
W ramach inwestycji wymienione bÄ™dÄ… tory oraz urzÄ…dzenia sterowania ruchem kolejowym. Wzrost poziomu bezpieczeÅ„stwa bÄ™dzie po przebudowie przejazdów kolejowo-drogowych i obiektów inżynieryjnych jak mostów, wiaduktów i przepustów.
Zaplanowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizacja mazurskiej trasy EÅ‚k – Korsze ma być realizowana z funduszy unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Åšrodowisko.
ŹródÅ‚o i fot: PKP PLK