31.01.2022

Trakiszki. Będzie remont starego dworca, a nowy czeka na wybudowanie szybkiej kolei Rail Baltica

Jak podał portal transport publiczny, PKP SA zleciły wykonanie dokumentacji projektowej dla kompleksowego remontu zabytkowego drewnianego dworca w przygranicznych Trakiszkach.

Przetarg jest efektem zaleceń pokontrolnych podlaskiego konserwatora zabytków z 2019 r. Od 1975 r. budynek figuruje w rejestrze zabytków.

Pod koniec stycznia wybrano ofertę firmy WM Usługi Budowlane z Wałbrzycha. Ma ona przygotować dokumentację w ciągu 120 dni. Remont ma zostać rozpoczęty w br. i zakończony do końca 2022 roku. Wykonany zostanie kompleksowy remontu zabytkowego budynku dworca oraz przyległego budynku toalet. Na razie nie wiadomo, jakie będzie nowe przeznaczenie budynku.

Historia dworca

Jak możemy przeczytać na portalu zabytek.pl, dworzec został wzniesiony w 1896 r., jednocześnie z budową linii kolejowej. Dworzec stanowi przykład budynku użyteczności publicznej z czasów carskich. Obiekt o zróżnicowanej bryle, bogato dekorowany przy pomocy drewnianego detalu w sposób charakterystyczny dla reprezentacyjnych drewnianych budynków wznoszonych na przełomie XIX i XX w.na terenie zaboru rosyjskiego głównie na potrzeby kolei i armii. Ma on swoją proweniencję w drewnianym budownictwie rosyjskim.

Przeszedł remont na początku lat 80. ub. wieku, polegający m.in. na przebudowie części mieszkalnej (zamurowaniu dwóch otworów drzwiowych łączących część mieszkalną z poczekalnią i sienią, wycięcie drzwi wejściowych w elewacji wschodniej i dostawienie do niej przybudówki). Kolejny remont miał miejsce w 1990 roku..Dworzec jest położony po wschodniej stronie linii kolejowej Suwałki-Šeštokai. Obiekt wzorowany na drewnianej architekturze rosyjskiej. Wnętrze podzielone jest na część mieszkalną i dworcową.

Na wielkie otwarcie Trakiszek przyjdzie poczekać

Obok starego, od połowy lat 90. minionego wieku stoi nowy dworzec, też na razie niewykorzystany.

W czasach radzieckich litewska SRR nie miała żadnej czynnej linii kolejowej wybiegającej poza granice Związku Radzieckiego. Po przemianach ustrojowych w Polsce i uzyskaniu przez Litwę niepodległości oba państwa szybko przywróciły ruch kolejowy na odcinku granicznym Trakiszki - Mockava. W czerwcu 1992 r., a więc dwa lata po ogłoszeniu niepodległości Republiki Litewskiej, otwarto tam z wielką pompą kolejowe przejście graniczne i uruchomiono połączenie kolejowe Suwałki–Szestokai. Podjęto też decyzję o budowie nowego dworca kolejowego, w którym mieściłby się także terminal graniczny.

Ba, w czerwcu 1997 r. został nawet podpisany w Paryżu przez przedstawicieli zarządów kolei Finlandii, Estonii, Łotwy, Litwy, Polski i Rosji oraz przedstawiciela Międzynarodowego Związku Kolei (UIC) protokół o współpracy w dziedzinie modernizacji i rekonstrukcji linii kolejowej położonej w I korytarzu transportowym: Helsinki - Tallin - Ryga - Kowno - Szestokai - Trakiszki - Warszawa z odgałęzieniem: Ryga - Kaliningrad - Gdańsk.

12 lipca 1997 roku uruchomione zostało bezpośrednie połączenie kolejowe pomiędzy Polską i Litwą przez przejście graniczne Trakiszki-Szestokai. Ważnym elementem był fakt, że od Trakiszek do Szestokai biegły tory tej samej szerokości.

Oddano do użytku nowy dworzec, w Trakiszkach zostały zainstalowane urządzenia do wykrywania skażeń radioaktywnych. Na otwarcie przejścia wśród zaproszonych gości był ówczesny ministrowie transportu Litwy Algis Żwalianskas z Litwy oraz Bogusław Liberadzki minister Transportu RP.

9 marca 2007roku podpisano polsko-litewskie porozumienie, wyznaczające to przejście jako punkt przekroczenia granicy przez nową linię kolejową projektu Rail Baltica.

Z kolei samorząd Puńska szybko zmienił swe plany zagospodarowania przestrzennego, by w przygranicznych Trakiszkach można było budować np. bazy przeładunkowe, składy towarowe, a także zakłady produkcyjne i usługowe, np. przetwarzające i sprzedające produkty z miejscowej żywności, miejscowych surowców. Niestety, nic z tego na razie nie wyszło.

Według ówczesnych założeń Ministerstwa Infrastruktury, na terenie województwa podlaskiego miało powstać jedno z kolejowych centrów logistycznych projektowanych w Polsce w ramach Rail Baltiki. Z przeprowadzonych analiz wynikało, iż jedną z czterech potencjalnych lokalizacji mogą być okolice przejścia granicznego w Trakiszkach oraz w Suwałkach. Za lokalizacją suwalską przemawiały wolne tereny, tania siła robocza oraz położenie w niedużej odległości od szerokiego toru. Z tego powodu centrum logistyczne w Suwałkach mogło jednocześnie być bazą przeładunkową między dwoma systemami transportu kolejowego. Z uwagi na krótkookresowe składowanie towary miały tu podlegać dodatkowej obróbce, np. czynnościom związanym z końcową fazą produkcji.

Jak wiadomo, kolejowe centrum logistyczne powstaje w Ełku.

Natomiast wielkie opóźnienie w budowie rail Balticy, a ostatnio i pandemia CVID spowodowały, że przez Trakiszki na Litwę odbywa się obecnie tylko ruch pociągów towarowych. Na rail Balicę trzeba będzie poczekać co najmniej do 2027 roku, pod warunkiem, że otrzymamy dofinansowanie z UE.

Projektowanie odcinka Ełk - Trakiszki

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 9 grudnia 2021 r. umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej dla odcinka Ełk-Trakiszki na trasie Rail Baltica. Trasa ma zostać zelektryfikowana, a maksymalna prędkość pociągów planowana jest na 250 km/h. W efekcie podróż najszybszym pociągiem z Ełku do granicy państwa w Trakiszkach po zakończeniu wszystkich prac powinna zająć poniżej 40 minut. Zakres modernizacji przewiduje budowę drugiego toru na ponad 90-kilometrowym odcinku linii oraz modernizację stacji i przystanków

Dokumentacja projektowa odcinka Ełk-Trakiszki ma być gotowa do grudnia 2023 r., prace budowlane zaplanowano na lata 2024-2027.

 

WYG

Na fot: stary i nowy dworzec PKP w Trakiszkach

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
10.12.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie