Wszystko wskazuje na to, że to suwalski PDM dokończy to, czego nie opłaciło się zrobić warszawskim firmom Pribex, a potem Prasko, czyli dokończy budowę ulicy, łączącej Utratę z Sejneńską.
Trzy lata temu przetarg na budowę ulicy, którą później radni nazwali 100-lecia Niepodległości, z tunelem pd torami i mostem na Czarnej Hańczy oraz budową ronda na Utracie i dojazdu do Staniszewskiego wygrała firma Pribex, która zobowiazała się wykonać inwestycję za 24 mln zł. W tym samym przetargu najdroższą, wówczas wydawało się "kosmiczną" ofertę złożyło polsko-litewskie konsorcjum, które zażądało aż 42 mln zł. I dzisiaj, niestety, jesteśmy coraz bliżej tej drugiej kwoty.
Po rejteradzie Pribeksu, inwestycja została podzielona na trzy zadania, z których dwa zostały już zakończone. Tunel, za 6,5 mln zł, zbudował gdański POLWAR, a most - za prawie 4 mln zł OPTEM Gdańsk.
Ulicę z cała infrastrukturą miała zbudować, za 24,6 mln zł warszawska PRASKO Construction. Wydawało się, że przedsiębiorstwo, które nie zawiodło przy budowie pasa startowego lokalnego lotniska, da sobie radę i całość, za jakieś 36 mln zł zostanie wykonana. Nietety, Prasko zeszło z placu robót pod koniec ubiegłego roku i już na nie wróciło.
Władze Suwałk po raz kolejny musiały ogłaszać przetarg i w miniony piątek okazało się, że wpłynęły dwie oferty. Obie mieszczą się w wyznaczonych przez miasto szacunkach, opiewających na 2,435 mln zł. Korzystniejsza cenowo jest oferta PDM Suwałki i wygląda na to, że to z nim zostanie podpisana umowa na dokończenie budowy.
Przebudowa ulicy Sejneńskiej od granic administracyjnych miasta do torów wraz z budową odcinka od ul. Sejneńskiej do ul. Utrata z mostem i tunelem pod torami) – zakończenie robót nawierzchniowych.
Przebudowa układu komunikacyjnego w zakresie:
- Odcinek trasy głównej – ulicy 100-lecia Niepodległości od ronda w ul. Sejneńskiej do ronda w ul. Utrata od km 0-015,3 do km 1+512,91 - wykonanie warstwy ścieralnej z SMA gr 4 cm dla KR5,
- Rondo turbinowe na skrzyżowaniu ulicy 100-lecia Niepodległości i ulicy Utrata - wykonanie warstwy ścieralnej z SMA gr 4 cm dla KR5,
- Ulica Utrata strona prawa od ul. Łąkowej do ronda turbinowego: jezdnia prawa odkm 0+000 do km 0+227,16, jezdnia lewa od km 0+000 do km 0+224 - wykonanie warstwy ścieralnej z SMA gr 4 cm dla KR5,
- Ulica Utrata strona lewa od ronda turbinowego w kierunku Augustowa: -jezdnia prawa od km 0+000 do km 0+201,38: w obrębie wlotu ulicy Staniszewskiego rozbiórka istniejącej konstrukcji i nawierzchni, wykonanie nowej konstrukcji jezdni, wyspy rozdziału, ciągów pieszo – rowerowych, wykonanie warstwy ścieralnej z SMA gr 4 cm dla KR5, jezdnia lewa od km0+000 do km 0+199,66 wykonanie warstwy ścieralnej z SMA gr 4 cm dla KR5, wykonanie remontu nawierzchni w obrębie wagi z SMA gr. 4 cm wraz z odnowieniem i montażem elementów stalowych wagi, wykonanie rozbiórki nawierzchni oraz podbudowy „starego” przebiegu ul. Staniszewskiego (do granicy działki kolejowej) – odcinek Staniszewskiego – Utrata,
- Ulica Utrata część wspólna od km 0+000 do km 0+063,59 - wykonanie warstwy ścieralnej z SMA gr 4 cm dla KR5,
- Łącznik do ulicy Staniszewskiego od km 0+000 do km 0+431,17, wloty ulicy Sianożęć od km 0+000 do km 0+107,94 ikm 0+166,47 wykonanie warstwy ścieralnej z BA gr 4 cm dla KR3,
- Droga dojazdowa do ogródków działkowych DD1 wykonanie warstwy ścieralnej z BA gr 4 cm dla KR1,
- Zjazdy publiczne:wykonanie warstwy ścieralnej z BA gr 4 cm: do stacji CPN KARP, km 0+153,64, km 0+190,31, km0+980,65, warstwy ścieralnej z BA gr 4 cm i warstwy wiążącej z BA gr 8 cm w km 0+980,65 str L i częściowo P, pełna konstrukcja w km 1+497,60, łącznik do ulicy Staniszewskiego warstwy ścieralnej zBA gr 4 cm i warstwy wiążącej z BA gr 8 cm w km 0+276,79,
- uzupełnienie brakujących odcinków ścieżek rowerowych z BA gr 5 cm w km: od przejścia dla pieszych przy rondzie do zjazdu CPN, od zjazdu CPN do zjazdu w km 0+094,55, od zjazdu w km 0+094,55 do zjazdu w km 0+112,96, od zjazdu w km 0+112,96 do zjazdu w km 0+153,64, od zjazdu w km 0+153,64 do zjazdu w km0+190,31 , od zjazdu w km 0+190,31 na długości ok. 28 m w kierunku mostu, od przejścia w ul. Łąkowej/Mereckiego/ do zjazdu w km 0+184,93, strona lewa, jezdnia lewa na długości ok 19 m przed zatoką do ważenia pojazdów, od zatoki do ważenia pojazdów do ul. W. Romana zgodnie z przedmiarem robót,
- urządzenia bezpieczeństwa ruchu – wykonanie oznakowania poziomego orazuzupełnienie oznakowania pionowego w zakresie zgodnym z załączonym wykazem i projektem powykonawczym stałej organizacji ruchu,
- dostawa i montaż wiaty przystankowej.
- zagospodarowanie terenu i zieleń – w obrębie chodnika i ścieżki rowerowej od zatoki z wagą do ul. W. Romana, ul. Staniszewskiego i ul.Utrata poprzez uporządkowanie terenu, dowiezienie ziemi urodzajnej gr 15 cm i założenie trawników,
- regulacje studni sanitarnych zgodnie z przedmiarem robót, - dokończenie budowy oświetlenia ulicznego i kanału technologicznego zgodnie z przedmiarem robót,
- remont zatoki ITD. polegający na uzupełnieniu konstrukcji o podbudowę z BA gr 12 cm, warstwy wiążącej gr 8cm i warstwy ścieralnej gr 4 cm z BA i osadzeniu obudowy wagi,
- wykonanie chodnika na ul. Staniszewskiego (likwidacja dojazdu do przejazdu kolejowego) z kostki betonowej gr. 8 cm na podsypce cementowo- piaskowejwraz z wykonaniem podbudowy i ustawienie krawężnika betonowego 20x30 cm na ławie z oporem,
-dokończenie i poprawienie robót wykonywanych przez poprzedniego Wykonawcę.
Pomaga ZDiZ
W celu przyspieszenia budowy odcinka drogi, jakże ważnego z punktu widzenia skomunikowania wschodniej i południowej części miasta, znaczną część prac wykonają pracownicy Działu Bieżącego Utrzymania w ZDIZ Suwałki. Ich działania będą obejmować prace przy niedokończonych obrzeżach, chodnikach, ścieżkach rowerowych oraz zatokach autobusowych (na zdjęciach poniżej).
Ulica powinna być wybudowana i przejezdna na przełomie września i października tego roku.
WD
Żródło: UM Suwałki
[29.12.2019] Ulica 100-lecia Niepodległości w Suwałkach. Od Utraty do Sejneńskiej i z powrotem [wideo]