Kończy się budowa nowej ulicy, biegnącej od Północnej do Wylotowej, gdzie powstało rondo. To przedostatni fragment Trasy Wschodniej, do której zakończenia pozostanie odcinek od Wylotowej, z tunelem pod torami, do Sejneńskiej.
Suwalskie PDM, które w ubiegłym roku wygrało przetarg na „Budowę ulicy klasy G w Suwałkach na odcinku od ul. Północnej do ul. Wylotowej wraz ze skrzyżowaniem”, ma czas do końca października. Kosztem 4,1 mln zł (z tego 1,7 mln zł miasto pozyskało z Funduszu Dróg Samorządowych) zbudowało półkilometrowy odcinek oświetlonej ulicy z chodnikiem i ścieżką rowerową oraz zatoką autobusową, biegnący między osiedlem Kamena a Fabryką Mebli Forte, zakończony skrzyżowaniem w formie ronda. Do wykonania pozostały prace na niewielkim fragmencie ul. Wylotowej.
Trasa Wschodnia, zwana też wschodnią obwodnicą Suwałk, ma usprawnić komunikację między osiedlem Północ a położonymi na południu miasta zakładami pracy. Najpierw wybudowano przedłużenie ulicy Leśnej z przecięciem Wojska Polskiego do Utraty, potem ulicę Rotmistrza Pileckiego od Armii Krajowej do Północnej, a także zmodernizowana została ul. Sejneńska niemal od przejazdu kolejowego do granic administracyjnych miasta. Ostatnio oddany do użytku fragment Trasy Wschodniej - ulica 100-lecia Niepodległości z mostem na Czarnej Hańczy i tunelem pod torami ułatwił ponadto wjazd do miasta od strony Sejn i Płociczna.
W oczekiwaniu na kolejarzy
- Także tunelem pod torami będzie wiódł łącznik Wylotowej i Sejneńskiej – informuje Łukasz Kurzyna, zastępca prezydenta Suwałk. – Ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła, ale tunel będzie o jedną trzecią tańszy od wiaduktu nad torami, który był brany pod uwagę wcześniej. Niższe też będą koszty wykupu terenów.
Dzisiaj trudno określić, ile będzie kosztowała i kiedy rozpocznie się budowa ostatniego fragmentu Trasy Wschodniej. Władze Suwałk po raz kolejny ubiegają się o dofinansowanie tej inwestycji, tym razem z Polskiego Ładu. W kwietniu, kiedy pod uwagę była brana jeszcze estakada, a nie tunel, we wniosku do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oszacowały wartość inwestycji na 42,8 mln zł, a kwotę dofinansowania na 20 mln zł.
W lutym tego roku miasto rozstrzygnęło przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dotyczącej budowy drogi gminnej od ulicy Wylotowej do ulicy Sejneńskiej wraz z niezbędną infrastrukturą. Kosztem 501 tys. zł dokumentację wykona pracownia Promar. Musi ona jednak poczekać na ostateczny projekt trasy szybkiej kolei Rail Baltica Ełk - Trakiszki (Granica Państwa) przez Suwałki. PKP PLK dysponują studium wykonalności, które w dużym przybliżeniu określa przebieg, w styczniu otworzyły oferty na wykonawcę dokumentacji projektowej, ale jeszcze go nie wyłoniły.
- Wykonawca miał on być wybrany do końca, potem września - mówi Łukasz Kurzyna. - Czekamy, ponieważ nasz projektant musi mieć uzgodnione z PKP PLK wszystkie szczegóły.
Dokumentacja projektowa z określeniem kosztów może więc być gotowa w przyszłym roku. Jeżeli tak się stanie i uda się znaleźć źródła dofinansowania oraz rozstrzygnąć przetarg na wykonawcę inwestycji, ostatni odcinek Trasy Wschodniej od Wylotowej do Sejneńskiej mógłby być budowany w latach 2023-2024.
Wojciech Drażba
[23.07.2020] Trasa Wschodnia. Jesienią będzie przetarg na budowę połowy brakującego odcinka [wideo z lotu ptaka]
[29.12.2019] Ulica 100-lecia Niepodległości w Suwałkach. Od Utraty do Sejneńskiej i z powrotem [wideo]
[02.11.2019] Trasa Wschodnia. Ulica Pileckiego po dwóch latach nareszcie gotowa [wideo i zdjęcia]
[17.10.2018] Trasa Wschodnia. Ulicą Leśną od Raczkowskiej aż do Utraty [wideo i zdjęcia]