W pierwszej połowie maja powinna zostać udostępniona kierowcom dwujezdniowa obwodnica Szczuczyna, a na przełomie 2021/2022 będzie można dojechać Via Balticą ze Szczuczyna do Ełku
Mimo ograniczeń związanych z epidemią koronawirusa, budowa drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna (przyszła S61) dobiega końca. Zaawansowanie prac wynosi 92 %. Gotowa jest jezdnia z nawierzchnią z betonu cementowego, wszystkie obiekty mostowe i przepusty. Kończy się układanie warstwy ścieralnej SMA (wierzchniej - ostatniej) na obiektach i poszerzeniach, trwa budowa zbiorników retencyjnych oraz montaż balustrad i barier.
Do wykonania pozostało m.in. wykonanie wygrodzeń chroniących przed zwierzętami, montaż wypełnień ekranów akustycznych, dokończenie montażu barier energochłonnych, a także wykonanie oznakowania pionowego i poziomego.
Obwodnica Szczuczyna będzie pierwszą w regionie z drogami o różnej nawierzchni – I jezdnia (2015) – nawierzchnia asfaltowa, II jezdnia (2020) - nawierzchnia z betonu cementowego (z wyjątkiem obiektów, gdzie nawierzchnia jest także asfaltowa)
Budowana II jezdnia ma długość około 6,58 km., łączy się z wybudowanym w ramach I etapu budowy obwodnicy dwujezdniowym węzłem Szczuczyn. Po oddaniu do użytku II jezdni, cała obwodnica Szczuczyna będzie miała 8 kilometrów i standard 2-jezdniowej drogi ekspresowej S61. Całkowita wartość umowy na Roboty: 75 080 380,94 zł brutto. Generalnym Wykonawcą jest spółka POLAQUA. Nadzór nad robotami sprawuje spółka TPF.
Będzie to trzeci gotowy odcinek S61 po fragmencie obw. Augustowa (12,75 km – 2014) i obw. Suwałk (12,83 km - 2019).
Szczuczyn - Ełk
Natomiast, jak informuje GDDKiA, w II połowie 2021 obwodnica Szczuczyna zostanie połączona z wybudowanym odcinkiem S61 Stawiski – Szczuczyn (18 km) oraz kolejnym fragmentem S61 węzeł Kolno – Stawiski (16,43 km).
Na przełomie 2021/2022 można będzie też prawdopodobnie dojechać ze Szczuczyna do Ełku. Rozkręca się bowiem budowa tego „sąsiedzkiego” odcinka Szczuczyn - Ełk Południe.
S61 Szczuczyn - Ełk Płd:
Zakres zadania
Budowa obejmie odcinek o długości ok. 23,3 km. Zgodnie z kontraktem powstanie droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym wraz z drogami serwisowymi. Zostanie wykonany remont wybranych dróg lokalnych oraz budowa urządzeń ochrony środowiska. W ramach inwestycji powstanie m.in. 19 obiektów inżynierskich oraz dwa węzły: Guty w gminie Szczuczyn, Ełk Południe w gminie Ełk w pobliżu miejscowości Nowa Wieś Ełcka.
Nawierzchnia drogi, na której przewidujemy duży ruch pojazdów ciężarowych, zostanie wykonana z betonu cementowego, by jak najdłużej bez remontu sprostać obciążeniu 11,5 tony na oś.
Wykonawcą zadania jest konsorcjum firm PORR, PORR Bau oraz UNIBEP. Wartość projektu: 776,9 mln zł (z uwzględnieniem kosztów dokumentacji, wykupów, prac archeologicznych, nadzoru i robót).
Etap realizacji:
06.08.2018 - podpisanie umowy na PiB z konsorcjum PORR SA, Porr Bau GmbH, UNIBEP S.A. o wartości 699,5 mln zł
15.05.2019 – złożenie wniosku o ZRID
24.02.2020 - uzyskanie decyzji ZRID
Wcześniej taką decyzję uzyskał odcinek S61 Wysokie - Raczki, na którym trwają już prace budowlane.
Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Budzisko, odc. Szczuczyn – Raczki jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility - CEF).
WYG
Źródło, fot, film: GDDKiA