Między Mariampolem a litewsko-polską granicą państwową rozpoczyna się przebudowa Via Baltiki na odcinku od km 56,83 do km 72,50 autostrady A5 Kowno-Mariampol-Suwałki.
ZakoÅ„czenie prac na tym odcinku planowane jest do koÅ„ca 2024 roku – informuje Ministerstwo Transportu i Komunikacji Republiki Litewskiej.
Przebudowywany prawie 16-kilometrowy odcinek drogi znajduje siÄ™ miÄ™dzy Mariampolem a wsiÄ… Skardupiai. Jest to najdÅ‚uższy z czterech odcinków miÄ™dzy Mariampolem a granicÄ… z PolskÄ…, na których prowadzone sÄ… lub planowane sÄ… prace.
Prace budowlane wykonajÄ… firmy „Fegda” i „Tilsta”. Wartość prac wynosi ok. 223,6 mln euro.
- Via Baltica jest obecnie przebudowywana na czteropasmowÄ… autostradÄ™ i na innych odcinkach drogi, wiÄ™c gdy rozpocznie siÄ™ nowy etap przebudowy, prace budowlane bÄ™dÄ… prowadzone jednoczeÅ›nie na odcinku o dÅ‚ugoÅ›ci prawie 30 km. Budowa autostrady na takÄ… skalÄ™ nie miaÅ‚a jeszcze miejsca w okresie niepodlegÅ‚oÅ›ci Litwy. Mamy wielkÄ… nadziejÄ™ na sprawnÄ… realizacjÄ™ tego odcinka zgodnie z ustalonymi terminami – mówi minister transportu Marius Skuodis.
Cztery pasy ruchu
Na remontowanym odcinku drogi pojawiÄ… siÄ™ cztery pasy ruchu, planuje siÄ™ budowÄ™ nowych i przebudowÄ™ istniejÄ…cych dwupoziomowych skrzyżowaÅ„, przejazdów tunelowych i wiaduktów oraz budowÄ™ okoÅ‚o 45 km dróg Å‚Ä…czÄ…cych. W celu ochrony obszarów mieszkalnych przed haÅ‚asem i innymi zanieczyszczeniami zostanie zainstalowanych okoÅ‚o 8 km ekranów akustycznych. Ponadto przy skrzyżowaniu Via Baltica i drogi Mariampole-Kibarty powstanie nowoczesny parking o powierzchni okoÅ‚o 11 hektarów, z wydzielonymi strefami dla transportu towarowego, samochodów osobowych i elektrycznych oraz powstanie niezbÄ™dna infrastruktura odpoczynkowa.
Dostęp do strefy ekonomicznej
WedÅ‚ug Aivarosa Vilkelisa, dyrektora WydziaÅ‚u Planowania i Innowacji Infrastruktury Transportowej Dyrekcji Dróg, podczas przygotowywania projektu dla tego odcinka autostrady wiele uwagi poÅ›wiÄ™cono jak najbardziej pÅ‚ynnej organizacji ruchu w pobliżu miasta Mariampol, aby podczas realizacji projektu zarówno mieszkaÅ„cy Mariampola, jak i podróżujÄ…cy Via BalticÄ… mieli jak najmniej przerw. Ponadto, w odpowiedzi na potrzeby biznesowe, na czas realizacji projektu zostanie zapewniony dostÄ™p do terenu specjalnej strefy ekonomicznej w Mariampolu.
- Ten projekt jest jednym z dobrych przykÅ‚adów wspóÅ‚pracy miÄ™dzy DyrekcjÄ… Autostrad Litwy a samorzÄ…dem lokalnym: samorzÄ…d lokalny byÅ‚ bardzo aktywny w projektowaniu odcinka i koordynowaniu rozwiÄ…zaÅ„ projektowych oraz udzielaÅ‚ wszelkiego rodzaju pomocy - mówi A. Wilkelisa.
Co już zrobiono
Od zeszłego roku na drodze Via Baltica A5 Kowno - Mariampol- Budzisko przebudowano dwa odcinki o długości od 72,50 do 85 km między wsią Skardupia w gminie Mariampol a wsią Smalninkai w gminie Kalwaria. Zakończenie prac na tym odcinku planowane jest jeszcze w tym roku.
Ponadto w tym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na czwarty odcinek tej autostrady od 85 km do 97,06 km, czyli do granicy z Polską. Zakończenie prac kontraktowych na całym ok. 40-kilometrowym odcinku Via Baltica (od 56,83 do 97,06 km) planowane jest na 2025 rok.
Najbardziej ruchliwy odcinek drogi na Litwie
Jak informuje resort transportu, trasa Via Baltica miÄ™dzy Mariampolem a granicÄ… z PolskÄ… jest jednym z najbardziej ruchliwych odcinków na Litwie. W ciÄ…gu dnia przejeżdża tu Å›rednio prawie 14 tys. samochodów, z czego poÅ‚owa to transport towarowy.
Po przebudowie droga ta bÄ™dzie speÅ‚niać miÄ™dzynarodowe standardy bezpieczeÅ„stwa infrastruktury i zarzÄ…dzania ruchem. BÄ™dzie to bezpieczne i wygodne poÅ‚Ä…czenie zarówno z Kowna, jak i z Wilna w kierunki Polski i dalej do krajów Europy Zachodniej.
WYG
ŹródÅ‚o i fot: sumin.lrv.lt