Niespodzianki w postaci umocnionych okopów, niewybuchów czy szczątków radzieckiego samolotu szturmowego tylko na chwile zatrzymują roboty, jakie trwają niemal na całej długości odcinka drogi ekspresowej S61 Suwałki-Budzisko.
W ciągu trzech miesięcy po przejęciu placu budowy zakończona została niezbędna wycinka drzew, trwa odhumusowanie, rozbiórka budynków i budowa dróg technologicznych, a równolegle prowadzone są prace przy projektach wykonawczych.
Dzięki korzystnym warunkom atmosferycznym budowa nabiera tempa – czytamy w raporcie z postępu prac.
W okresie od 18.05.2020 - do 24.05.2020 r. wykonawca wykonał:
-
Roboty przygotowawcze i pomocnicze:
-
Nadzór archeologiczny.
-
Nadzór przyrodniczy.
-
Nadzór saperski.
-
Nadzór geotechniczny.
-
Obsługa geodezyjna budowy.
2. Roboty drogowe:
-
Zdjęcie warstwy humusu na ciągu głównym, km. 0+500 do 0+700; 1+900 do 2+000; 4+200 do 4+300; 4+300 do 4+500.
-
Zdjęcie warstwy humusu, km. 13+100 do 13+400; 21+150 do 21+300.
-
Zbiórka pozostałych karp po wycince drzew, km. 4+400 do 4+500; 8+300 do 13+000.
-
Zbiórka i zrębkowanie pozostałych gałęzi po wycince drzew, km. 23+000 do 24+157.
-
Wymiana gruntów słabnościowych, km. DG 0+250 do 0+370; 6+680 do 6+740; 6+757 do 6+790; 8+360 do 8+460; 10+730 do 10+800; 10+800 do 10+915; 16+770 do 17+030; 21+750 do 21+835.
-
Profilowanie podłoża pod drogi technologiczne – DG16.
-
Wykonanie nasypu pod baypass – DW651.
-
Wykop pod drogi technologiczne, km. 17+150 do 17+450.
-
Nasyp pod drogi technologiczne, km. 17+550 do 17+740.
-
Kopanie rowu – DG16.
-
Wykopy, km 17+510 do 17+560; Węzeł Szypliszki L02.
-
Wykonanie nasypu, km. 17+562 do 17+712.
-
Rozbiórka piwnicy, km. 12+200.
3. Roboty mostowe:
-
WS-1 – Kontynuacja robót związanych z zabezpieczeniem wykopu pod fundament w osi 1 oraz w osi 2 – jezdnia prawa, tymczasowymi ściankami szczelnymi kotwionymi.
-
WS-1 – Wykonano kotwy K1 – faza II robót polegających na zabezpieczeniu wykopu pod fundamenty w osi 1 i osi 2.
-
WS -1 – Rozpoczęto roboty zbrojarskie fundamentu w osi 2 – jezdnia lewa.
-
WS-2 – Wykop pod fundament w osi P3 jezdnia lewa + jezdnia prawa.
-
WS-2 – Wbudowanie chudego betonu na podporze P3 jezdnia lewa + jezdnia prawa.
-
WS-2 – Kontynuacja robót zbrojarskich na podporze P1 jezdnia prawa.
-
WS-2 – Wbudowanie betonu fundamentu na podporze P1 jezdnia prawa.
-
WS-4 – Wykop pod fundament w osi P1 jezdnia lewa + jezdnia prawa.
-
WS-4 – Wykop pod fundament w osi P2 jezdnia lewa + jezdnia prawa.
-
PZDd-29 – Wykop pod fundament w osi A nitka lewa segm. 1.1 i 1.2.
-
PZDd-29 – Beton wyrównawczy pod fundament w osi A nitka lewa segm. 1.1 i 1.2.
4. Wykonawca pracował nad:
-
Projektem Wykonawczym – melioracje: wewnętrzna weryfikacja kolejnych opracowań. Przekazanie kolejnych części opracowań do weryfikacji Inżyniera. Analiza uwag IK do przekazanych projektów.
-
Projektem Wykonawczym – mosty – prace projektowe nad pozostałymi obiektami: ED-3, ED-9, WS-22, WS-24, WS-28, WD-32 – wewnętrzna weryfikacja i wprowadzenie uwag.
-
Projektem Wykonawczym – kolizje tt i en – wewnętrzna weryfikacja kolizji nn i Sn po uwagach Inżyniera. Przekazanie materiałów do uzgodnień z PGE.
-
Inwentaryzacjami przyrodniczymi. Prace nad Raportem Ponownej Oceny Oddziaływania na Środowisko.
-
Opracowaniem STWiORB (drogowe, mostowe, przebudowy sieci).
-
Projektem Wykonawczym – geotechnika tom 9.3 – wewnętrzna weryfikacja, wniesienie uwag.
-
Aktualizacją Koncepcji Systemu Zarządzania Ruchem.
-
Przygotowaniem materiałów na naradę koordynacyjną po korektach rozwiązań sieciowych (m.in. wynikających z uwag Inżyniera do dokumentacji). Przekazanie materiałów na Naradę Koordynacyjną.
-
Zamiennymi operatami wodnoprawnymi.
-
Przygotowaniem materiałów do opinii w trybie ZRID.
Tyle suchy komunikat z postępu prac. Na zdjęciach zrobionych w poniedziałek, 25 maje między Słobódką a Szypliszkami, gdzie powstaje węzeł dojazdowy, widać duży ruch różnego rodzaju sprzętu: jedni kopią, niwelują teren, inny dowożą materiały, itp,itd. Widać tu duże spiętrzenie i sprzętu, i ludzi.
Natomiast na rogatkach Suwałk trwa już wylewanie asfaltu na krótkim odcinku drogi serwisowej.
S61 Suwałki - Budzisko
Umowa z Budimexem, nowym wykonawcą tego odcinka drogi ekspresowej S61, została podpisana 8 stycznia br. Wartość obecnego kontraktu to przeszło miliard złotych. . Budowa odcinka jest dofinansowana z unijnego programu Łącząc Europę (ang. Connecting Europe Facility – CEF). Zakończenie robót planowane jest na jesień 2022 roku.
Odcinek będzie miał 24,157 km długości, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z nawierzchnią z betonu cementowego.
W ramach inwestycji powstaną 33 obiekty inżynierskie oraz dwa węzły: Suwałki Północ i Szypliszki. Zrealizowane zostaną dwa MOP-y kategorii I: Budzisko Wschód i Budzisko Zachód. W przypadku dwóch kolejnych MOP-ów (Żubryn kat. II i Żubryn kat. III) nowy wykonawca ma zaprojektować i wykonać rezerwę terenu, makroniwelację terenu, pasy włączania i wyłączania, drogi zbiorczo-rozprowadzjące, stanowiska kontroli pojazdów wraz z miejscami postojowymi dla samochodów osobowych i ciężarowych umożliwiających przeprowadzenie kontroli, oświetlenie, przyłącza energetyczne oraz ogrodzenie.
Tekst i fot. Jan Wyganowski