Po polskiej stronie finiszuje już budowa przygranicznego fragmentu drogi ekspresowej S61, po litewskiej zaś w ten piątek, 9 grudnia rozpoczną się prace na odcinku Mariampol - granica z Polską.
- Jeżeli nie dojdzie do jakiegoś kataklizmu, odcinek Suwałki - Budzisko zostanie udostępniony kierowcom między 19 a 23 grudnia - powiedział nam Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W minionym tygodniu na liczącej 24 kilometry trasie trwały prace porządkowo-wykończeniowe, betonowa nawierzchnia wylewana była już tylko na Miejscach Obsługi Podróżnych w Budzisku. Jeszcze przed świętami ruch międzynarodowy zostanie skierowany na ekspresówkę. Dla kierowców poprawi się komfort i skróci czas jazdy, a dla mieszkańców Szwajcarii, Jesionowa, Czerwonki, Żubryna, Lipniaka Szypliszk, i innych miejscowości leżących przy krajowej ósemce skończy się koszmar, który przeżywają od prawie 20 lat, od uruchomienia przejścia granicznego Budzisko - Kalvarija (Kalwaria).
Od granicy, na litewskiej części Via Baltiki, drogi ekspresowej, która na Litwie określana jest autostradą, nie ma już tylko na odcinku do Mariampola. Jego budowa oficjalnie rozpocznie się w piątek, 9 grudnia.
O godz. 11.00 tamtejszego czasu, minister transportu Republiki Litewskiej Marius Skuodis weźmie udział w ceremonii rozpoczęcia nowego etapu. Zakopanie kapsuły z listem dla przyszłych pokoleń w miejscu rozpoczęcia prac oznaczać będzie początek przebudowy odcinka między Mariampolem a granicą litewsko-polską na 4-pasmową autostradę.
W uroczystości wezmą udział liderzy i przedstawiciele litewskiego Sejmu, Ministerstwa Transportu, Dyrekcji Autostrad Litwy, gmin Mariampol i Kalwaria, a także wykonawcy. Impreza odbędzie się na 76. kilometrze drogi A5 Kowno–Mariampol–Suwałki, należącej do Via Baltiki (dokładna lokalizacja 54°28'11.8"N 23°12'46.9"E).
Prace rozpoczną się na odcinku drogi A5 od km 72,50 do km 79. Cały odcinek ponad 40-kilometrowej trasy między Mariampolem a polską granicą ma powstać do końca 2024 roku. Zakończy się zatem dwa lata wcześniej niż planowano.
Via Baltica to korytarz transportowy o największym natężeniu ruchu ciężkiego, którym transportuje się najwięcej ładunków na kierunku północ-południe. Modernizacja tej drogi poprawi infrastrukturę drogową transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T na Litwie i będzie miała długofalowy efekt: stworzone zostaną korzystniejsze warunki dla ruchu międzynarodowego, tranzytowego i lokalnego, mniej wypadków drogowych, krótsze czas podróży i mniejsze zużycie paliwa.
Via Baltica jest jedną z najbardziej ruchliwych dróg tranzytowych na Litwie, transportuje najwięcej ładunków w kierunku północ-południe. Średnie dzienne natężenie ruchu na tym 40-kilometrowym odcinku sięga nawet 10 tys. samochodów dziennie, z czego do 50 proc. składa się z transportu towarowego.
- Po przebudowie odcinka między Mariampolem a polską granicą, cała droga o wyjątkowo dużym natężeniu ruchu między Kownem a polską granicą będzie miała 4 pasy ruchu i będzie spełniała najwyższe wymagania dla autostrad. Umożliwi to zasadniczą poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, rozwiązanie istniejącego obecnie problemu dużej liczby wypadków, zapewnienie komfortowych warunków ruchu - mówi minister transportu M. Skuodis.
Do 2030 r. cała droga Via Baltica o długości 268 km przebiegająca przez terytorium Litwy zostanie przebudowana w celu spełnienia wymogów organizacji ruchu i bezpieczeństwa dla dróg sieci TEN-T.
WD, WYG
Źródło i fot: GDDKiA, Ministerstwo Transportu Republiki Litewskiej