Po polskiej stronie finiszuje już budowa przygranicznego fragmentu drogi ekspresowej S61, po litewskiej zaś w ten piątek, 9 grudnia rozpoczną się prace na odcinku Mariampol - granica z Polską.
- Jeżeli nie dojdzie do jakiegoÅ› kataklizmu, odcinek SuwaÅ‚ki - Budzisko zostanie udostÄ™pniony kierowcom miÄ™dzy 19 a 23 grudnia - powiedziaÅ‚ nam RafaÅ‚ Malinowski, rzecznik biaÅ‚ostockiego oddziaÅ‚u Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W minionym tygodniu na liczÄ…cej 24 kilometry trasie trwaÅ‚y prace porzÄ…dkowo-wykoÅ„czeniowe, betonowa nawierzchnia wylewana byÅ‚a już tylko na Miejscach ObsÅ‚ugi Podróżnych w Budzisku. Jeszcze przed Å›wiÄ™tami ruch miÄ™dzynarodowy zostanie skierowany na ekspresówkÄ™. Dla kierowców poprawi siÄ™ komfort i skróci czas jazdy, a dla mieszkaÅ„ców Szwajcarii, Jesionowa, Czerwonki, Å»ubryna, Lipniaka Szypliszk, i innych miejscowoÅ›ci leżących przy krajowej ósemce skoÅ„czy siÄ™ koszmar, który przeżywajÄ… od prawie 20 lat, od uruchomienia przejÅ›cia granicznego Budzisko - Kalvarija (Kalwaria).
Od granicy, na litewskiej części Via Baltiki, drogi ekspresowej, która na Litwie okreÅ›lana jest autostradÄ…, nie ma już tylko na odcinku do Mariampola. Jego budowa oficjalnie rozpocznie siÄ™ w piÄ…tek, 9 grudnia.
O godz. 11.00 tamtejszego czasu, minister transportu Republiki Litewskiej Marius Skuodis weźmie udział w ceremonii rozpoczęcia nowego etapu. Zakopanie kapsuły z listem dla przyszłych pokoleń w miejscu rozpoczęcia prac oznaczać będzie początek przebudowy odcinka między Mariampolem a granicą litewsko-polską na 4-pasmową autostradę.
W uroczystoÅ›ci wezmÄ… udziaÅ‚ liderzy i przedstawiciele litewskiego Sejmu, Ministerstwa Transportu, Dyrekcji Autostrad Litwy, gmin Mariampol i Kalwaria, a także wykonawcy. Impreza odbÄ™dzie siÄ™ na 76. kilometrze drogi A5 Kowno–Mariampol–SuwaÅ‚ki, należącej do Via Baltiki (dokÅ‚adna lokalizacja 54°28'11.8"N 23°12'46.9"E).
Prace rozpoczną się na odcinku drogi A5 od km 72,50 do km 79. Cały odcinek ponad 40-kilometrowej trasy między Mariampolem a polską granicą ma powstać do końca 2024 roku. Zakończy się zatem dwa lata wcześniej niż planowano.
Via Baltica to korytarz transportowy o najwiÄ™kszym natężeniu ruchu ciężkiego, którym transportuje siÄ™ najwiÄ™cej Å‚adunków na kierunku póÅ‚noc-poÅ‚udnie. Modernizacja tej drogi poprawi infrastrukturÄ™ drogowÄ… transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T na Litwie i bÄ™dzie miaÅ‚a dÅ‚ugofalowy efekt: stworzone zostanÄ… korzystniejsze warunki dla ruchu miÄ™dzynarodowego, tranzytowego i lokalnego, mniej wypadków drogowych, krótsze czas podróży i mniejsze zużycie paliwa.
Via Baltica jest jednÄ… z najbardziej ruchliwych dróg tranzytowych na Litwie, transportuje najwiÄ™cej Å‚adunków w kierunku póÅ‚noc-poÅ‚udnie. Åšrednie dzienne natężenie ruchu na tym 40-kilometrowym odcinku siÄ™ga nawet 10 tys. samochodów dziennie, z czego do 50 proc. skÅ‚ada siÄ™ z transportu towarowego.
- Po przebudowie odcinka miÄ™dzy Mariampolem a polskÄ… granicÄ…, caÅ‚a droga o wyjÄ…tkowo dużym natężeniu ruchu miÄ™dzy Kownem a polskÄ… granicÄ… bÄ™dzie miaÅ‚a 4 pasy ruchu i bÄ™dzie speÅ‚niaÅ‚a najwyższe wymagania dla autostrad. Umożliwi to zasadniczÄ… poprawÄ™ bezpieczeÅ„stwa ruchu drogowego, rozwiÄ…zanie istniejÄ…cego obecnie problemu dużej liczby wypadków, zapewnienie komfortowych warunków ruchu - mówi minister transportu M. Skuodis.
Do 2030 r. caÅ‚a droga Via Baltica o dÅ‚ugoÅ›ci 268 km przebiegajÄ…ca przez terytorium Litwy zostanie przebudowana w celu speÅ‚nienia wymogów organizacji ruchu i bezpieczeÅ„stwa dla dróg sieci TEN-T.
WD, WYG
ŹródÅ‚o i fot: GDDKiA, Ministerstwo Transportu Republiki Litewskiej