Na profilu Facebook Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowej i Autostrad odbyła się Podlaska Debata Drogowa, w której udział wziął Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk.
Spotkanie byÅ‚o poÅ›wiÄ™cone budowie drogi VIA Carpatia, a w szczególnoÅ›ci fragmencie projektowanej trasy ekspresowej S16 w województwie podlaskim, który zdaniem Prezydenta SuwaÅ‚k powinien być projektowany po Å›ladzie istniejÄ…cej drogi krajowej nr 8.
– W tym momencie na Podlasiu, gotowa jest droga S8 do BiaÅ‚egostoku, w budowie jest S61, sÄ… ogÅ‚oszone przetargi na S19. Wyzwaniem bÄ™dzie budowa S16 czyli drogi Å‚Ä…czÄ…cej S61 z BiaÅ‚ymstokiem. Z uwagi na tereny cennie przyrodnicze musimy umiejÄ™tnie pilnować przeprowadzenia korytarza tej drogi - powiedziaÅ‚ Tomasz Å»uchowski p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad – Debata jest po to by podpowiedzieć rozwiÄ…zanie, które zaspokoi potrzeby komunikacyjne kraju oraz zachowa cennÄ… przyrodÄ™ – podsumowaÅ‚ we wstÄ™pie Tomasz Å»uchowski.
Inicjatywa budowy drogi VIA Carpatia zrodziÅ‚a siÄ™ w 2007 roku. W naszym województwie ma to być droga Å‚Ä…czÄ…ca poÅ‚udnie regionu z Budziskiem na granicy z LitwÄ….
PomysÅ‚em drogowców jest poÅ‚Ä…czenie drogÄ… S16 na trasie EÅ‚k – Knyszyn dróg ekspresowych S19 pod BiaÅ‚ymstokiem i S61 na węźle Guty. DyskusyjnÄ… kwestiÄ… jest przeciÄ™cie drogi z przyrodniczo cennÄ… dolinÄ… Biebrzy, otulinÄ… BiebrzaÅ„skiego Parku Narodowego oraz terenami Natura 2000 na co już wielokrotnie zwracali uwagÄ™ nie tylko ekolodzy ale też samorzÄ…dowcy.
Drugą kwestią jest wydłużenie drogi co pociągnie za sobą istotne skutki ekonomiczne ale też i przyrodnicze. Sama budowa estakady nad doliną Biebrzy to koszt w zależności od wariantu od 143 do 252 mln zł.
Dlatego też analizowany jest wariant korytarza alternatywnego, który przebiegaÅ‚by po obecnym Å›ladzie drogi krajowej nr 8 poprzez Korycin, SuchowolÄ™, Sztabin, Augustów i koÅ„czyÅ‚by siÄ™ na węźle Raczki drogi S61. Zdaniem CzesÅ‚awa Renkiewicza, Prezydenta SuwaÅ‚k ale również i reprezentantów podlaskich przedsiÄ™biorców – to najlepsze rozwiÄ…zanie nie tylko ze wzglÄ™dów przyrodniczych i ekonomicznych ale również z perspektywy caÅ‚ej póÅ‚nocnej części naszego województwa.
- Trasa na linii Knyszyn, Grajewo, EÅ‚ki to trasa dÅ‚uższa o 30 km niż obecny Å›lad drogi krajowej nr 8. Jeżeli miaÅ‚oby niÄ… jechać 10 tysiÄ™cy pojazdów dziennie to spalÄ… one o 12 mln litrów paliwa wiÄ™cej w ciÄ…gu roku i wyemitujÄ… w tym czasie wiÄ™cej o 28 mln kg CO2 do atmosfery niż zrobiÅ‚yby to na DK8. Jeżeli chronimy Å›rodowisko, to również chroÅ„my atmosferÄ™ i powietrze. Uważam, że ze wzglÄ™dów ekonomicznych i Å›rodowiskowych budowa drogi z Knyszyna przez SuchowolÄ™ i Augustów do Raczek jest bardziej uzasadniona – powiedziaÅ‚ w trakcie debaty CzesÅ‚aw Renkiewicz, Prezydent SuwaÅ‚k. .
Prezydent Suwałk zapowiada, że dalej będzie argumentował poprzez stosowne pisma potrzebę remontu drogi krajowej nr 8 do standardu drogi ekspresowej zamiast budowy całkowicie nowego odcinka przez cenne obszary Biebrzy.
Poniżej prezentujemy slajdy, które zostaÅ‚y pokazane w trakcie debaty.
UM Suwałki