Ideałem byłoby wybudowanie dwóch nowych dróg ekspresowych w województwie: po śladzie „Ósemki” Białystok – Korycin - Augustów – Raczki oraz Knyszyn - Ełk.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w przyszłym roku ma wybrać wariant przebiegu ekspresówki, która połączy trasy Via Carpatia i Via Baltica. Politycy, samorządowcy, przedsiębiorcy, działacze z północy województwa optują za łącznikiem wzdłuż DK 8 , a z południowo-zachodniej części za pierwotnie planowaną drogą Knyszyn – Ełk.
Odpowiednie pisma i stanowiska już zostały skierowane do premiera i szefa GDDKiA. Czterech młodych działaczy z Suwałk Piotr Wasilewski, Piotr Rydzewski, Grzegorz Izbicki, Damian Izbicki, którzy zainicjowali petycję Tak dla drogi ekspresowej Suwałki – Augustów – Białystok" i akcję #EkspresowePodlaskie przypomina, że wciąż trwa zbiórka podpisów.
Podpisy mieszkańców województwa pod petycją zbierane są na stronie internetowej pod linkiem: https://citizengo.org/pl/signit/184907/view.
Prowadzone jest również wydarzenie na facebooku: https://www.facebook.com/events/1533167603555563.
- Pragniemy przypomnieć, że petycja dotyczy wyboru wariantu budowy drogi ekspresowej, będącej łącznikiem między Via Balticą, a Via Carpatią przez Augustów, nie przez Ełk, który również brany jest pod uwagę w innym wariancie. - mówi Piotr Rydzewski.
Dotychczas pod petycją podpisało się ponad 3 000 osób, co świadczy o wielkiej mobilizacji i zaangażowaniu mieszkańców całego województwa, w szczególności Suwałk, Suwalszczyzny, powiatu augustowskiego, sejneńskiego i sokólskiego. Jest to bardzo wyraźny głos mieszkańców, który powinien spotkać się pozytywną reakcją. - podkreśla Grzegorz Izbicki.
Bardzo dziękujemy za dotychczasowe poparcie i podkreślamy, że petycja trwa nadal. Zachęcamy do podpisywania, motywowania swoich rodzin i znajomych oraz rozpowszechniania akcji. Niech dotrze do wszystkich mieszkańców województwa! - dodaje Piotr Wasilewski.
Wariant połączenia dwóch międzynarodowych korytarzy komunikacyjnych i transportowych Via Baltica i Via Carpatia przez Augustów jest bardzo korzystną opcją dla całego województwa i szansą na rozwój regionu pod względem infrastruktury, gospodarki i turystyki. - zaznacza Damian Izbicki.
Dlaczego trasa Suwałki-Augustów-Białystok?
- ·najkrótszy wariant drogi ekspresowej przebiegającej w całości przez Województwo Podlaskie;
- ·komunikacja dużej części województwa;
- ·połączenie dwóch największych miast województwa;
- ·ułatwienie mieszkańcom nauki, studiowania oraz pracy między miejscowościami i stolicą województwa;
- ·łatwiejszy dostęp do urzędów, szpitali, obiektów usługowych i handlowych znajdujących się w Białymstoku;
- ·przyciągnięcie mieszkańców Polski na północny-wschód i rozwój turystyki oraz lokalnych przedsiębiorców;
- ·ekologia i ochrona środowiska (przebicie się w najwęższym punkcie Biebrzańskiego Parku Narodowego, krótsza trasa - mniejsze zużycie paliwa i krótszy czas emisji spalin);
- ·przeniesienie tranzytu z dala od zabudowań;
- ·połączenie Województwa Podlaskiego ze wschodnią częścią Polski – Województwem Lubelskim i Podkarpackim, aż na Słowację
Samorządy z Grajewa, Moniek, Szczuczyna popierają budowę drogi ekspresowej S16 w pierwszym wariancie z obwodnicą Grajewa
"S16 - droga do rozwoju", pod takim hasłem wwczoraj w Szczuczynie odbyło się spotkanie samorządowców z parlamentarzystami, które dotyczyło wspólnych działań popierających budowę drogi ekspresowej S16 w pierwszym wariancie z obwodnicą Grajewa, a nie po części drogi krajowej nr 8 z pominięciem powiatów grajewskiego i monieckiego.
Reprezentanci wielu grup społecznych: mieszkańców, przedsiębiorców, rolników, instytucji i organizacji rozmawiali na temat możliwości zainicjowania kolejnych działań wspierających inicjatywę rządu, Ministerstwa Infrastruktury oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wszyscy zgodnie podkreślali, że droga S16 w przebiegu Węzeł Guty - Knyszyn to szansa na:
- prawdziwą obwodnicę Grajewa, Moniek i Knyszyna,
- minimalną ingerencję w przyrodę, szczególnie w wariancie nr 1 biegnącym w zasadniczej części po śladzie drogi krajowej nr 65,
- rozwój inwestycyjny całego regionu i to nie tylko gmin, przez które przebiegała będzie trasa, ale również gmin sąsiednich,
- pozyskanie nowych inwestorów i rozwój lokalnych rynków pracy,
- uzyskanie tak niezbędnego połączenia z portami morskimi,
- poprawa komunikacji i przede wszystkim bezpieczeństwa,
- dopełnienie drogowego oblicza i potrzeb Województwa Podlaskiego.
Jak informuje Urząd Miasta Szczuczyn na swoim profilu społecznościowym, wszyscy podkreślali, iż nie zależy im na budowaniu opozycyjnego podejścia do kwestii związanych z przebudową drogi krajowej DK8 z Białegostoku do Augustowa.
Widzimy – głosi komunikat UM - że GDDKiA uruchomiła planowane w Programie Budowy 100 obwodnic działania związane z budową obwodnic: Suchowoli, Sztabina, Białobrzegów i Augustowa. Gotowa już dokumentacja dla rozwiązania 2+1 po oddaniu do użytkowania Via Balticy pozwoli na budowę drogi dopasowanej do natężenia ruchu. A łącznika wschód - zachód w postaci przedłużenia drogi S16 od Węzła Guty do Węzła Knyszyn i drogi S19 nikt i nic nie jest w stanie zastąpić.
Poseł Kazimierz Gwiazdowski przypomniał o aktywnie działającej grupie posłów, którzy w ramach prac parlamentarnych czuwają nad losami tejże inwestycji.
Obecny na spotkaniu poseł Stefan Krajewski razem z Radnym Sejmiku Woj. Podlaskiego Wojciechem Grochowskim również wyrazili jednoznaczne poparcie dla omawianych i wspieranych rozwiązań. Wojciech Grochowski wyraził opinię, że obie drogi - i przez powiat grajewski i przez Augustów- powinny być budowane równolegle.
Samorządowcy z Radziłowa, Wąsosza, Szczuczyna, miasta Grajewo, gminy Grajewo, Powiatu Grajewskiego, Goniądza, Moniek, Trzciannego i Knyszyna poruszyli wiele praktycznych kwestii, przedstawiając swoje stanowiska. Z powodu wcześniej zaplanowanych obowiązków w spotkaniu nie mógł wziąć udziału prezydent Ełku, który mimo nieobecności jednoznacznie opowiedział się za niezbędnością budowy drogi S16 oraz zadeklarował włączenie się w kolejne podejmowane działania.
Zebrani podkreślili, że celem tego i kolejnych spotkań ma być właśnie połączenie działań i wysiłków na rzecz realizacji inwestycji jaką jest budowa drogi S16. Ponownie jako najbardziej optymalny wskazano wariant nr1 z trzech zaproponowanych na bieżącym etapie inwestycyjnym.
- Dziękuję wszystkim, którzy przyjęli zaproszenie do Szczuczyna, żeby rozmawiać o inwestycji dla nas wszystkich niezwykle ważnej. Dziękuję za pozytywną atmosferę spotkania oraz merytoryczną dyskusję i do następnego razu, który z pewnością nastąpi, bo droga S16 to rzeczywiście szansa na rozwój! - powiedział na zakończenie spotkania burmistrz Szczuczyna Artur Kuczyński.
Źródło i fot: UM Szczuczyn, Starostwo powiatowe w Grajewie