Utrzymanie parametrów toru, a dzięki temu sprawny transport kolejowy, to główny cel prac, które spółka PKP PLK prowadzi na linii kolejowej z Suwałk do granicy.
Ciężkie maszyny nocami czyszczą i regulują tory. Obecne prace są warte 4 mln zł, a łącznie w ostatnich latach zrealizowano roboty za prawie 21,7 mln zł, głównie ze środków własnych PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Linia kolejowa nr 51 z Suwałk do Trakiszek i granicy łączy Polskę z Litwą. Obecnie wykorzystywana jest głównie do transportu towarów, kursuje też po niej pociąg pasażerski Intercity „Hańcza" z Krakowa Głównego do litewskiej stacji Mockava.Rozpoczęliśmy kolejny etap prac, które mają za zadanie utrzymanie właściwej jakości toru i zapewnienie bezpiecznych przejazdów pociągów.
– Jedno z naszych najważniejszych zadań to utrzymywanie infrastruktury w stanie umożliwiającym sprawną realizację rozkładu jazdy. Tego rodzaju roboty często przeprowadzamy etapami, nierzadko w porach nocnych, tak aby miały jak najmniejszy wpływ na ruch pociągów. Pozornie drobne prace ostatecznie sumują się w większej skali i dają pozytywne efekty – powiedział Andrzej Kierman, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PLK SA w Białymstoku.
Obecne roboty obejmują odcinki torów w rejonie miejscowości Trakiszki i Kaletnika. W tych miejscach czyszczony i uzupełniany jest tłuczeń, którego potrzeba 11 tys. ton, wymieniane będą także zużyte odcinki szyn i podkłady. Pracują ciężkie maszyny kolejowe: oczyszczarka, profilarka i podbijarka. Roboty prowadzone są w porze nocnej, dzięki czemu nie mają wpływu na ruch pociągów. Wykonane zostaną też prace poprawiające warunki na pięciu przejazdach kolejowo-drogowych. Nowe płyty i odwodnienie zyskał już przejazd w ul. Raczkowskiej w Suwałkach, na pozostałych ułożony zostanie nowy asfalt na dojazdach. Zakończenie robót planowane jest do połowy grudnia.
- Prace zapewniające prawidłowe parametry torów są regularnie prowadzone na linii Suwałki-Trakiszki - informuje Tomasz Łotowski, rzezcznik PKP PLK.. - Od 2022 r., systematycznie w kolejnych etapach, zrealizowaliśmy roboty za łącznie 21,7 mln zł. Na większości z 29 km linii oczyszczony i uzupełniony został tłuczeń, którego zużyliśmy 41 tys. ton, wymienione zostały też szyny o łącznej długości ponad 8 km i 1 tys. podkładów. Prace tego rodzaju mają na celu zapewnienie utrzymania prędkości rozkładowych i prawidłowych parametrów eksploatacyjnych linii kolejowej. Maksymalna prędkość pociągów na tym odcinku to 60 km/h.
Źródło i fot. PKP PLK S.A.
[01.12.2024] Przebudowa dworca PKP w Suwałkach będzie kosztowała co najmniej 13 mln zł. Prace od wiosny
[31.07.2024] Dworzec PKP w Suwałkach może za dwa lata, szybka kolej Rail Baltica dopiero w 2030 roku?