Inflacja w Polsce wynosi ok. 5 proc., a władze Suwałk proponują, by w przyszłym roku opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi wzrosła o ponad 30 proc.
Z obecnych 41 zł ma ona skoczyć do 57 zł. W Warszawie, gdzie niedawno radni uchwalili nie podwyżkę, a obniżkę stawek o ok. 15 proc., ma ona spaść z 85 zł do 60 zł.
Projektem uchwały, ustalającej miesięczną stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w 2025 roku, suwalscy radni mają zająć się podczas sesji zaplanowanej na najbliższą środę. Nie wprowadzili podwyżki w 2024 r., w ktorym mieliśmy wybory samorządowe.
Obowiązująca od stycznia 2022 r. stawka, powtórzmy, ma wzrosnąć z 41 zł do 57 zł od gospodarstwa domowego. Powodem proponowanych podwyżek są rosnące koszty odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych.
- Proponowana w Suwałkach stawka 57 zł od gospodarstwa domowego, stanowi 38 proc. ustawowej stawki maksymalnej, która w 2025 r. może być określona na poziomie 149,98 zł za gospodarstwo domowe - głosi kolejne uzasadnienie do projektu uchwały.
Gospodarstwa domowe o niskich dochodach będą mogły liczyć na ulgi.
Pomoc finansowa osobom spełniającym kryteria przyznawana będzie w formie świadczenia pieniężnego w wysokości:
Dochód wnioskodawcy do 3 000 zł - kwota świadczenia 30 zł
3 000,01 zł - 3 500 zł - 20 zł
3 500,01 zł - 3 800 zł - 10 zł
2. Świadczenia pieniężne przyznaje się na wniosek osoby uprawnionej lub opiekuna prawnego złożony w Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie w Suwałkach.
W szczegółach proponowane stawki i ulgi wyniosą:
1. Ustala się miesięczną stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa domowego w wysokości 57,00 zł.
2. Jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, ustala się stawkę opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynoszącą dwukrotność stawki określonej w ust. 1, tj. w wysokości 114,00 zł.
3. Zwalnia się częściowo - w wysokości 50%, z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi gospodarstwa domowe, w których dochód nie przekracza kwoty uprawniającej doświadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, o której mowa w art. 8 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
4 .Zwalnia się w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w wysokości 9,00 zł miesięcznie od gospodarstwa domowego, właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym.
6,. W przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne stawka opłaty za pojemnik o określonej pojemności wynosi:
1) pojemnik 601 — 6,00 zł;
2) pojemnik 801— 7,00 zł;
3) pojemnik 1101— 9,50 zł;
4) pojemnik 1201-10,50 zł;
5) pojemnik 2401— 19,50 zł;
6) pojemnik 3601— 29,00 zł;
7) pojemnik 5501— 45,00 zł;
8) pojemnik 6601— 53,00 zł;
9) pojemnik 7701— 62,00 zł;
10) pojemnik 10001— 81,00 zł;
11) pojemnik 1100 1— 95,00 zł;
12) pojemnik 2500 1— 200,00zł;
13) pojemnik 5000 1- 405,00 zł;
14) pojemnik 7000 1— 570,00 zł.
7. W przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, stawka opłaty podwyższonej za pojemnik wynosi dwukrotność stawek określonych w ust. 1, tj.:
1) pojemnik 601— 12,00 zł;
2) pojemnik 80 1— 14,00 zł;
3) pojemnik 1101— 19,00 zł;
4) pojemnik 1201— 21,00 zł;
5) pojemnik 2401— 39,00 zł;
6) pojemnik 360 1— 58,00 zł;
7) pojemnik 550 1— 90,00 zł;
8) pojemnik 6601-106,00 zł;
9) pojemnik 7701— 124,00 zł;
10) pojemnik 1000 1— 162,00 zł;
11) pojemnik 11001— 190,00 zł;
12) pojemnik 2500 I — 400,00 zł;
13) pojemnik 5000 1— 810,00 zł;
14) pojemnik 7000 I — 1140,00 zł.
8. W przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne stawka opłaty za worek o określonej pojemności wynosi:
1) worek 60 1— 6,00 zł;
2) worek 80 1— 7,00 zł;
3) worek 110 1— 9,50 zł;
4) worek 120 1— 10,50 zł.
9. W przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, stawki opłaty podwyższonej za worek wynoszą dwukrotność stawki określonej w ust. 3, uchwały, tj.:
1) worek 60 1 — 12,00 zł;
2) worek 80 1 — 14,00 zł;
3) worek 110 1 — 19,00 zł;
4) worek 120 1 — 21,00 zł.
10. W przypadku nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy, lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, stawka opłaty zagospodarowanie odpadami komunalnymi wynosi 215,00 zł za rok od domku letniskowego na nieruchomości albo od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.
11. Jeżeli właściciel nieruchomości, o których mowa w ust. 1, nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, podwyższona ryczałtowa roczna stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynosi 430,00 zł.
Jak głosi uzasadnienie do projektu uchwały, bezpośrednią przyczyną wzrostu kosztów w latach 2023-2024 są:
a) wzrost ponad 27% kosztu zagospodarowania 1 tony odpadów komunalnych zmieszanych,
b) rosnące koszty związane z odbiorem odpadów komunalnych od mieszkańców,
c) rosnące koszty związane z zagospodarowaniem odpadów komunalnych w tym gwałtownywzrost zagospodarowania tzw. frakcji energetycznej preRDF,
d) wymogi wynikające z zapisów ustawowych np.:
- zakaz magazynowania frakcji odpadów wysokoenergetycznych powyżej 3 lat,
- wprowadzony ustawą o elektromobilności i paliwach energetycznych, obowiązek zlecania wykonania zadań publicznych podmiotowi, którego co najmniej 30 proc. floty pojazdów użytkowanych przy wykonaniu tego zadania stanowić będą pojazdy zeroemisyjne. Zapis ten wymusza na firmach odbierających odpady komunalne wymianę taboru i podwyższa koszty ich funkcjonowania,
- możliwość nie przystąpienia do systemu gospodarowania odpadami, przedsiębiorców z terenu miasta, pomimo objęcia nieruchomości niezamieszkałych systemem odbioru odpadów.
Wpływa to niekorzystnie na poziom dochodów z tytułu odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych,
e) okresowe problemy ze zbytem wyselekcjonowanych surowców oraz duże wahania cen.
Prognozowany w 2025 r. wzrost kosztów za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynika głównie z:
a) planowanego wzrostu ilości opadów komunalnych o ok. 9%,
b) planowanego wzrostu kosztów związanych z funkcjonowaniem instalacji komunalnej zagospodarowującej odpady komunalne, w tym utrzymujący się wciąż wysoki koszt zagospodarowania frakcji wysokoenergetycznej (blisko 1000 zł za zagospodarowanie 1 tony preRDF), wzrost podstawowych kosztów rodzajowych, takich jak nośniki energii (paliwa, prąd), podstawowych mediów, funduszu wynagrodzeń pracowników, inflacji,
W związku z pilną potrzebą, radykalnego wzrostu poziomu recyklingu dla Miasta Suwałki, tą uchwałą zwalnia się w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 9,00 zł miesięcznie te gospodarstwa domowe w zabudowie jednorodzinnej, które zdecydują się na kompostowanie bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostowniku przydomowym.
Będą kompostowniki dla zabudowy jednorodzinnej
Dodatkowo, w 2025 roku planowany jest zakup kompostowników dla gospodarstw domowych w zabudowie jednorodzinnej. Wydatki z tego tytułu szacowane są na kwotę około 540 tys. zł.
- Wprowadzenie kompostowników obniży masę odpadów dostarczanych do instalacji komunalnej oraz koszty ich transportu, a przede wszystkim zmniejszy zanieczyszczenie odpadów zmieszanych, do których w części trafiają również odpady biodegradowalne. Zanieczyszczenie odpadów zmieszanych odpadami biodegradowalnymi jest dużym problemem, ponieważ zanieczyszczeniu ulegają również odpady, z których można pozyskać surowce do recyklingu – czytamy w uzasadnieniu do projektu uchwały.
WYG, WD
Źródło: UM Suwałki
Fot. Suwalki24.pl