W poniedziałek, 28 października w Sejnach spotkała się grupa roboczej do spraw drogowych połączeń transgranicznych między Polską a Litwą.
Wiceminister Łączności Republiki Litewskiej Julius Skackauskas wraz z wiceministrem Infrastruktury RP Stanisławem Bukowcem i sprawdzili, jak zarządzane są graniczne połączenia drogowe pomiędzy Litwą a Polską.
W spotkaniu uczestniczyli także: poseł Jacek Niedźwiedzki, wiceminister rolnictwa Stefan Krajewski, prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz oraz samorządowcy z powiatu sejneńskiego, którzy byli inicjatorami spotkania.
Wiceminister Łączności Republiki Litewskiej Julius Skackauskas tak relacjonuje przebieg spotkania.
Widać duży postęp:
- Budowa 40-kilometrowego odcinka Via Baltica od strony litewskiej w kierunku Polski zbliża się do mety: wybudowano już ponad 28 km nowej autostrady, przebudowa ostatnich 12 km zakończy się w 2025 roku.
- Droga przechodząca przez przejście graniczne w Łoździejach po stronie litewskiej została niedawno naprawiona, a prace modernizacyjne na terenie tego przejścia granicznego postępują szybko.
- Oczekuje się, że jeszcze w tym roku rozpocznie się przygotowywanie specjalnych planów dalszego rozwoju „Via Baltica” od Kowna do granicy Łotwy.
- Zakończono projektowanie dwóch kolejnych dróg granicznych w rejonach łoździejskim oraz kalwaryjskim.
To drogi Lazdijai - Galiniai - Burbiszki - Sankury oraz Alksnėnai - Puńsk
Od Łoździej do granicy z Polską planowana jest renowacja prawie 9-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 2511 Lazdijai- Galiniai i drogi regionalnej nar. 2654, od Senoji Radiškė do Nauji Alksnėnai - odcinek prawie 4 km. Planowane jest rychłe ogłoszenie zamówienia publicznego na wykonanie robót.
Krajowa droga regionalna nr 2511 Lazdijai–Galiniai - to odcinek o długości prawie 9 km od Łoździej do granicy litewsko-polskiej w gminie Sejny, a dalej biegnie od Burbiszek do Sankur w gminie Puńsk.
Po polskiej stronie gmina Puńsk zmodernizowała swój odcinek jesienią 2023 roku. Otrzymała na ten cel 98 procentowe dofinansowanie z Polskiego Ładu. Pieniędzy nie otrzymała natomiast gmina Sejn. Jest to leżący pośrodku litewsko - polskiego traktu 1,8 kilometrowy odcinek drogi. Tymczasem, jak obrazowo zauważa jeden z mieszkańców, „można na tym odcinku zęby stracić.”
Kopcowo - Giby
- Dzięki wspólnym wysiłkom obu stron udało się pozyskać finansowanie z programu Interreg dla drogi z Kapčiamiestis (Kopcowo) do Gib, jej modernizacja planowana jest na przyszły rok – informuje wiceminister Julius Skackauskas.
To będzie gruntowna modernizacja drogi powiatowej drogi powiatowej Giby - Berżniki na odcinku Kukle- Berżniki oraz gminnej Berżniki – Kopcowo ( Litwa). Po litewskiej też będą prowadzone prace modernizacyjne.
Łącznie po obu stronach granicy zostaną gruntownie zmodernizowane 23 kilometry dróg.
Dofinansowanie długo oczekiwanych po obu stronach granicy prac drogowych, to efekt wspólnego projektu powiatu sejneńskiego, rejonem łoździejskiego, Via Lietuva ( odpowiednik polskiej GGDKiA).Ministerstwa Komunikacji Litwy oraz gminy wiejskiej Sejny. Wniosek opiewał na 10 mln euro.
Po sejneńskiej naszej stronie będzie to odcinek o długości 11,6 km: dwa odcinki - 5-cio kilometrowej drogi powiatowej z Kukli do Berżnik oraz 1,5 km odcinka drogi gminnej Berżniki - Kopcowo (do samej granicy państwowej).
W ramach tego projektu naprawiony zostanie po stronie litewskiej 11,4-kilometrowy odcinek drogi Leipalingis–Kapčiamiestis–Kauknoris. Projekt będzie częściowo finansowany ze środków unijnego programu Interreg, pozostała część - z zatwierdzonego na ten rok budżetu ogólnego Programu utrzymania i rozwoju dróg litewskich.
Te drogi po obu stronach granicy są w bardzo złym stanie. Na trasie do Kopcowa w latach 2006-2007 znajdowało się turystyczne przejście graniczne Berżniki-Kapciamiestis, a po wejściu Polski i Litwy do strefy Schengen droga stała się otwarta dla podróżnych i znajduje się obecnie w fatalnym stanie. Biegnie zaś starym traktem grodzieńskim, który jest bardzo atrakcyjny turystycznie. Poza tym rozwija się wciąż polsko –litewska współpraca gospodarcza. Tymczasem drogę żwirową, biegnącą z Berżnik do granicy z Litwą do i Kapciamiestis gmina Sejny obecnie tylko od czasu do czasu do wyrównuje.
Wykonawca, który wygra przetarg na modernizację, będzie miał 36 miesięcy na wykonanie prac.
Biorący udział w spotkaniu poseł Jacek Niedźwiedzki wylicza zaś:
- W sprawie dróg wiele udało się już zrobić. Gotowa jest między innymi po stronie polskiej Via Baltica, dzięki której przejazd na trasie Suwałki – Warszawa jest bezpieczny i bardzo płynny. Na Sejneńszczyźnie zrealizowane zostały też inne połączenia transgraniczne, jak np.: droga powiatowa Sejwy – Widugiery - Sankury; droga gminna (Puńsk) Sankury - Burbiszki czy też droga powiatowa Berżniki - Berżałowce - Giby.
Z kolei wójt gminy Puńsk chciałby zmodernizować drogę z Krejwian do granicy z Litwą. Ostatni raz była modernizowana przed ok. 20 laty.
- Gdyby tak wybudowano krótszą drogę Kalwaria – Sangruda - Trompole - Puńsk, gminna osada byłaby mniej odizolowany od Litwy - marzy z kolei inny mieszkaniec gminy i przekonuje, że wyzwań jest jeszcze sporo.
WYG
Źródła i fot: Ministerstwo Komunikacji Republiki Litewskiej; Biuro posła Jacka Niedźwiedzkiego