Jak już informowaliśmy, w czwartek w Wilnie, podczas wspólnego posiedzenia rządów Polski i Litwy podpisane zostały dwie ważne umowy między Litewskimi Kolejami (LTG) a PKP.
W uroczystoÅ›ci podpisania dokumentu w PaÅ‚acu WÅ‚adców uczestniczyli premier Litwy Saulius Skvernelis i premier Polski Mateusz Morawiecki. Premier Litwy podkreÅ›liÅ‚ znaczenie umów dla poÅ‚Ä…czenia obu paÅ„stw jeszcze Å›ciÅ›lejszymi wiÄ™zami spoÅ‚eczno-gospodarczymi.
DziÅ› wiÄ™cej szczegóÅ‚ów na ten temat.
W 2021 roku wygodne poÅ‚Ä…czenie dla polski i litewskich pasażerów
Podczas spotkania firma LTG Link oraz spóÅ‚ka PKP Intercity podpisaÅ‚y list intencyjny, w którym zobowiÄ…zaÅ‚y siÄ™ strony do poÅ‚Ä…czenia litewskiej i polskiej stolicy wygodnym pociÄ…giem speÅ‚niajÄ…cym potrzeby wspóÅ‚czesnych podróżnych już w drugiej poÅ‚owie 2021 roku. Planuje siÄ™, że podróż z Wilna do Warszawy lub z powrotem potrwa okoÅ‚o 8 godzin.
Mantas Bartuška, szef grupy LTG, podkreÅ›la znaczenie tego poÅ‚Ä…czenia w kontekÅ›cie projektu Rail Baltica.
- BÄ™dzie to wstÄ™p do otwarcia linii Rail Baltica. Na poczÄ…tku spodziewamy siÄ™ 35 tys. pasażerów rocznie, a szczyt podróżujÄ…cych osiÄ…gniemy po zakoÅ„czeniu budowy europejskiego toru do Wilna. Nie mam wÄ…tpliwoÅ›ci, że bÄ™dzie to najpopularniejszy wybór na podróżowanie miÄ™dzy tymi krajami. Już w przyszÅ‚ym roku bÄ™dziemy mogli podróżować do naszych sÄ…siadów pociÄ…giem, zostawiajÄ…c jak najmniejszy Å›lad zanieczyszczeÅ„ w porównaniu z innymi Å›rodkami transportu - mówi dyrektor generalny LTG Mantas Bartuška.
Po wybudowaniu szybkiej kolei – trasy Rail Baltica, co ma nastÄ…pić w roku 2026 lub 2027, podróż z Wilna do Warszawy ma zająć 3 godziny.
Na spotkaniu Prezes ZarzÄ…du PKP S. A. Krzysztof MamiÅ„ski wyraziÅ‚ zadowolenie z pracy wykonanej przez LitwÄ™ i PolskÄ™ w zacieÅ›nianiu wspóÅ‚pracy w zakresie transportu kolejowego.:- WspóÅ‚praca w zakresie transportu kolejowego pomiÄ™dzy naszymi krajami z każdym dniem nabiera tempa. Jestem bardzo zadowolony z tego rozwoju i cieszÄ™ siÄ™, że nasza praca przynosi wymierne efekty. Jestem przekonany, że podjÄ™te dziaÅ‚ania stworzÄ… nowÄ… alternatywÄ™ komunikacji miÄ™dzy PolskÄ… a LitwÄ… zarówno dla naszych spoÅ‚eczeÅ„stw, jak i dla biznesu, które speÅ‚ni ich oczekiwania - mówi K. Maminskis.
- Polska jest strategicznym partnerem Litwy zarówno pod wzglÄ™dem spoÅ‚ecznym, jak i gospodarczym. Dlatego jestem bardzo zadowolony z przyszÅ‚ego dogodnego poÅ‚Ä…czenia dla osób podróżujÄ…cych miÄ™dzy WarszawÄ… a Wilnem. Dogodne i ekologiczne poÅ‚Ä…czenie bÄ™dzie podstawÄ… wakacyjnych wyjazdów, wspóÅ‚pracy kulturalnej i ruchu Å›rodowiska biznesowego - powiedziaÅ‚ premier Republiki Litewskiej Saulius Skvernelis.
W I kwartale 2021 roku ruszy polsko - litewska spóÅ‚ka kolejowa
Podczas wydarzenia podpisano też umowÄ™ joint venture pomiÄ™dzy LTG i PKP w celu powoÅ‚ania wspólnego przedsiÄ™wziÄ™cia, które bÄ™dzie przewozić Å‚adunki intermodalne. Umowa zostaÅ‚a podpisana przez polskÄ… spóÅ‚kÄ™ PKP Cargo i polskÄ… spóÅ‚kÄ™ zależnÄ… LTG Cargo, LTG Cargo Polska, a planowane jest rozpoczÄ™cie dziaÅ‚alnoÅ›ci joint venture w pierwszym kwartale przyszÅ‚ego roku.
-Strategia Grupy LTG ( Litewskie Koleje) zakÅ‚ada ambitne cele poza LitwÄ…. CieszÄ™ siÄ™, że nabierajÄ… wyraźnych konturów i już wkrótce policzymy pierwsze tony przewożonego towaru. Partnerstwo z liderem rynku PKP Cargo to najlepsza droga do osiÄ…gniÄ™cia tego celu - dziÄ™kujÄ™ partnerom za zaufanie i życzÄ™ spóÅ‚ce joint venture doskonaÅ‚ych wyników- mówi prezes LTG Mantas Bartuška.
Z Litwy do Niemiec i WÅ‚och
SpóÅ‚ka joint venture bÄ™dzie zajmować siÄ™ przede wszystkim przewozami intermodalnymi miÄ™dzy LitwÄ… a PolskÄ…, a także oferować usÅ‚ugi transportu Å‚adunków do terminali towarowych w Niemczech i póÅ‚nocnych WÅ‚oszech. W rozwoju usÅ‚ug dużą wagÄ™ przywiÄ…zuje siÄ™ do transportu naczep i kontenerów.
Transport intermodalny, w którym Å‚Ä…czy siÄ™ kilka rodzajów transportu, nie tylko oszczÄ™dza koszty logistyki biznesowej, ale także zmniejsza zanieczyszczenie Å›rodowiska, zatÅ‚oczenie, haÅ‚as, wypadki drogowe i inne negatywne skutki transportu drogowego na Å›rodowisko. Transport towarów kolejÄ… emituje 3 razy mniej CO2 niż transport drogowy, zmniejsza siÄ™ również liczba wypadków drogowych.
Każdego roku miÄ™dzy LitwÄ… a PolskÄ… przewozi siÄ™ okoÅ‚o 24 mln ton. ton Å‚adunku, z czego - tylko 0,6 mln. ton kolejÄ…. Rocznie okoÅ‚o 1,8 mln tirów przekracza polsko - litewskÄ… granicÄ™ paÅ„stwowÄ….
Premier Litwy S. Skvernelis podkreÅ›la, że ​​ta druga umowa podpisana przez firmy na przewóz intermodalnych towarów kolejÄ… również bÄ™dzie miaÅ‚a duże znaczenie dla gospodarki kraju. Firmy logistyczne i caÅ‚y biznes regionu bÄ™dÄ… mieć atrakcyjnÄ… ekonomicznie i ekologicznÄ… alternatywÄ™ dla przewozów towarowych.
- Unia Europejska aktywnie opowiada siÄ™ za przeniesieniem ruchu z drogowego na kolejowy lub wodny. Tworzy to bardziej zrównoważone i mniej zanieczyszczajÄ…ce drogi dla towarów i zwalnia z niego częściowo autostrady. Ma to znaczenie dla Litwy w osiÄ…ganiu jej celów ekologicznych, ale ma też i praktyczne korzyÅ›ci - przecież wiemy, jak intensywny jest korytarz samochodowy miÄ™dzy LitwÄ… a PolskÄ… –powiedziaÅ‚ premier Republiki Litewskiej.
WYG
ŹródÅ‚o i fot: Koleje Litewskie