Organizatorzy informują ,że z powodu złych warunków atmosferycznych, sobotnia impreza, która miała odbyć się w Burbiszkach nad jeziorem Gaładuś, zostaje przeniesiona do Domu Kultury Litewskiej w Puńsku.
W najbliższÄ… sobotÄ™ i niedzielÄ™ bÄ™dÄ… miaÅ‚y miejsce dwie ciekawe litewskie imprezy: zlot litewskich zespoÅ‚ów ludowych oraz ObrzÄ™dy Nocy ÅšwiÄ™tojaÅ„skiej nad jeziorem Punia w PuÅ„sku.
Burbiszki - „Saskrydis", czyli zlot litewskich zespoÅ‚ów ludowych w sobotÄ™, 22 czerwca,godz. 18.00
W sobotÄ™, 22 czerwca, o godz.18.00, odbÄ™dzie siÄ™ tradycyjny zlot litewskich zespoÅ‚ów ludowych z SejneÅ„szczyzny, czyli „Saskrydis".
To najwiÄ™ksza impreza kulturalna organizowana przez Stowarzyszanie Litwinów w Polsce. Stowarzyszenie organizuje festiwal od 1960 roku.
Pierwsza taka impreza miaÅ‚a jednak miejsce tuż przed II wojnÄ… Å›wiatowa, 9 lipca 1939 roku we wsi Klejwy, należącej wówczas do gminy Krasnopol, w powiecie suwalskim. Scena zostaÅ‚a ustawiona na podwórku rolnika Leonczyka. Nad scenÄ… powiewaÅ‚a trójkolorowa flaga. Spotkanie otworzyÅ‚ inżynier Jan Pajaujis. ZauważyÅ‚, że w powiecie suwalskim mieszka ponad 12 tysiÄ™cy Litwinów. WezwaÅ‚ do tworzenia oddziaÅ‚ów Towarzystwa Edukacyjnego „Ryta” ( Ranek) tam, gdzie to możliwe. ByÅ‚y wystÄ™py artystyczne. Na zakoÅ„czenie odbyÅ‚a siÄ™ rywalizacja w piÅ‚ce siatkowej. W grze uczestniczyÅ‚o 8 drużyn: PuÅ„sk (dwie drużyny), Sejn, Wojczuliszek, Klejw, Sankur, Radziuć i Å»egar.
Po wojnie poczÄ…tkowo Zlot odbywaÅ‚ siÄ™ w Klejwach na wzgórzu, grodzisku jaćwieskim. W pierwszy festiwalu pokazaÅ‚o siÄ™ 18 zespoÅ‚ów ludowych. Koncert trwaÅ‚ aż 5 godzin. Widzowie zjechali tu z okolicznych wsi wozami drabiniastymi, bryczkami, rowerami, kto bogatszy - motocyklem.
Kilka razy spotkania odbywały się w Żegarach ( też nad jeziorem Gaładuś) i Puńsku. Potem przeniesiono imprezę w bardziej malownicze miejsce - do Burbiszek, nad polsko - litewską granicę. Przybrał tu formułę pikniku, częściowo ze względu na walory krajobrazowe. Jest to jedno z najbardziej malowniczych miejsc pogranicza polsko-litewskiego.
Jest to impreza plenerowa. Na scenie usytuowanej nad brzegiem jeziora, u podnóża wysokiej góry (tu usadawiajÄ… siÄ™ widzowie), wystÄ™pujÄ… litewskie zespoÅ‚y taneczne, kapele, chóry. UczestniczÄ… dzieci, mÅ‚odzież, doroÅ›li. Po części artystycznej zazwyczaj zaczyna siÄ™ wspólna wieczornica przy ogromnym ognisku. Przy sprzyjajÄ…cej pogodzie taÅ„ce trwajÄ… do rana.
W tym roku zagra do taÅ„ca dÅ‚użej niż zazwyczaj kapela z PuÅ„ska „Klumpe”.
Litewskiego ludowego dorobku artystycznego co roku sÅ‚uchajÄ… setki widzów, zarówno Litwinów mieszkajÄ…cych w Polsce, jak i Polaków oraz goÅ›ci z zagranicy.
Imprezę dofinansowuje MSWiA RP. Wstęp bezpłatny.
Noc Świętojańska w Puńsku
Z kolei w niedzielę, 23 czerwca, Stowarzyszenie Etnicznej Kultury Litewskiej w Puńsku organizuje obchody Nocy Świętojańskiej.
Impreza odbędzie się nad jeziorem Punia w Puńsku, Początek o godz.18.00
W programie m.in.: przywitanie Janów i Janin, tradycyjne obrzÄ™dy ÅšwiÄ™tojaÅ„skie, ognisko, różne gry i zabawy zarówno dla dorosÅ‚ych, jak i dzieci.
Tradycje i obrzędy Nocy Świętojańskiej
PeÅ‚na magii najkrótsza noc w roku ma wiele nazw - Sobótka, ÅšwiÄ™to Rosy, Noc Å›wiÄ™tojaÅ„ska, Noc KupaÅ‚y. NieodÅ‚Ä…cznymi jej symbolami sÄ… ogniska, przez które skacze mÅ‚odzież, wianki puszczane na wodÄ™ przez dziewczÄ™ta, wypatrywany w chaszczach lasu kwiat paproci.
Tradycje obchodów Nocy ÅšwiÄ™tojaÅ„skiej na Litwie znanej jako Å›wiÄ™to Rosy lub JoninÄ—s, wywodzÄ… swój rodowód z czasów pogaÅ„skich.
Kwiat paproci istnieje!
23 czerwca nastÄ™puje najkrótsza noc roku, z którÄ… zwiÄ…zanych jest wiele mitów i legend. Jednym z najbardziej wyrazistych elementów Nocy ÅšwiÄ™tojaÅ„skiej jest poszukiwanie kwiatu paproci, który od dawna budziÅ‚ ludzkÄ… ciekawość swojÄ… tajemniczoÅ›ciÄ…, mimo że dzisiaj doskonale wiadomo, że paprocie nie rodzÄ… kwiatów. Ale wiemy też, że w każdej bajce jest trochÄ™ prawdy…
„Wierzono kiedyÅ›, że temu, kto znajdzie kwiat paproci, bÄ™dzie zapewnione szczęście, mÄ…drość i bogactwo” ― w rozmowie z „Kurierem WileÅ„skim” mówi prof. Libertas Klimka, etnolog, prezes Stowarzyszenia Producentów i Twórców Dziedzictwa Narodowego Litwy. „O miÅ‚oÅ›ci, którÄ… dzisiaj też zaczÄ™to kojarzyć z paprociÄ…, mowy wtedy jeszcze nie byÅ‚o. Być może dziaÅ‚a taka logika, że kto zdobÄ™dzie mÄ…drość i bogactwo, bÄ™dzie miaÅ‚ wiÄ™cej szans też na znalezienie miÅ‚oÅ›ci” - dodaje.
…ale nie wolno go zrywać
„Po znalezieniu zakwitajÄ…cej paproci, tÄ… gaÅ‚Ä…zkÄ… należaÅ‚o nakreÅ›lić koÅ‚o wokóÅ‚ siebie i roÅ›liny. MiaÅ‚o to chronić przed zÅ‚ymi siÅ‚ami, które nie chciaÅ‚y, aby zwykÅ‚y czÅ‚owiek zdobyÅ‚ nowe zdolnoÅ›ci. Kwiatu nie wolno byÅ‚o zrywać. NależaÅ‚o zaczekać, aż sam spadnie i wÅ‚ożyć go do jedwabnej chusteczki. ZakwitaÅ‚ na krótko, wiÄ™c nie trzeba byÅ‚o czekać aż do rana“ - mówi dr Klimka. „Dzisiaj dobrze wiemy, że paproć nie kwitnie, wiÄ™c wierzenia w jej magiczne siÅ‚y staÅ‚y siÄ™ swoistym symbolem niespeÅ‚nionych marzeÅ„ - ludzkich marzeÅ„ posiadać nadludzkie siÅ‚y i wiary w to, że jedna noc może zmienić życie“…
Badacze mówiÄ…, że w dawnych czasach terminem „paproć” nie okreÅ›lano tylko paproci w sensie biologicznym, ale również inne roÅ›liny rosnÄ…ce w miejscach podmokÅ‚ych i niedostÄ™pnych, w tym niektóre storczyki. JednÄ… z takich roÅ›lin jest maÅ‚a paproć (do 30 cm wysokoÅ›ci) o trudno wymawialnej nazwie ― nasięźrzaÅ‚.
Magiczna moc nasięźrzału
Tymczasem, wedÅ‚ug polskich botaników i etnologów, to wÅ‚aÅ›nie nasięźrzaÅ‚u w Noc ÅšwiÄ™tojaÅ„skÄ… poszukiwaÅ‚y kobiety, by nacierajÄ…c nim ciaÅ‚o dodać swym wdziÄ™kom magicznej mocy i czarujÄ…co pachnieć. Wierzenia te zachowaÅ‚y siÄ™ dość dÅ‚ugo i obecne byÅ‚y w różnych ludowych przyÅ›piewkach, jak np. w tej spisanej w „Encyklopedii Staropolskiej” przez Zygmunta Glogera:
„Nasięźrzale, nasięźrzale/RwÄ™ ciÄ™ Å›miale,/PiÄ™ciÄ… palcy, szóstÄ…, dÅ‚oniÄ…,/Niech siÄ™ chÅ‚opcy za mnÄ… goniÄ…;/Po stodole, po oborze,/Dopomagaj, Panie Boże”.
Dlaczego jednak właśnie nasięźrzał stał się obiektem wierzeń w magiczną miłosną moc?
Prawdopodobnie przyczynÄ… jest wyglÄ…d tej roÅ›liny. Ta maÅ‚a paproć szczególna jest tym, że ma jeden tylko listeczek, z którego pochwiastej nasady wychodzi cienki kÅ‚osek z owocowaniem. WyglÄ…da to jakby jÄ™zyk węża wychodzÄ…cy z liÅ›cia ― przez analogiÄ™ wąż wysuwajÄ…cy siÄ™ z zieleni, żeby kusić EwÄ™. A wiadomo przecież, że zostaÅ‚a ona skuszona. Nie powinno wiÄ™c bardzo dziwić, że roÅ›lina, bÄ™dÄ…ca w ludzkiej wyobraźni uosobieniem sceny kuszenia niewiasty w raju, zostaÅ‚a „magicznÄ…” roÅ›linÄ…, rzekomo majÄ…cÄ… zdolność jednania miÅ‚oÅ›ci.
Ciekawe, że roÅ›lina, aby przyniosÅ‚a pożądany efekt, musiaÅ‚a być zrywana w szczególny sposób. Dziewczyna miaÅ‚a jeszcze przed NocÄ… ÅšwiÄ™tojaÅ„skÄ… upatrzyć sobie miejsce, w którym roÅ›nie nasięźrzaÅ‚. Doczekawszy siÄ™ póÅ‚nocy musiaÅ‚a iść tam nago i obróciwszy siÄ™ tyÅ‚em (żeby jej diabeÅ‚ nie porwaÅ‚) rwać nasięźrzaÅ‚, wymawiajÄ…c już wspomnianÄ… w tekÅ›cie ludowÄ… przyÅ›piewkÄ™ - czyli swoistÄ… magicznÄ… formuÅ‚Ä™.
WYG