24.05.2024

Zwolnieni z Teorii. Sukces podlaskich uczniów, w tym ZS nr 4 w Suwałkach

Zorganizowali Dzień Nauki, stworzyli młodzieżowy magazyn popularnonaukowy, wydarzenie dla młodych w nauce i konkurs na grę edukacyjną – podlaski zespół „Poczuj chemię do nauki” w praktyce rozwinął kompetencje przyszłości i zdobył najwyższą nagrodę społeczną. W praktyce szlifowali praktyczne kompetencje takie jak współpraca, innowacyjność, sprawczość i empatia.

Szkoły, które wspierały ten i podobne zespoły uczniowskie, znalazły się w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2024. Znamy już wyniki dla Podlasia.

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii 2024 wyróżnił 458 szkół ponadpodstawowych z całej Polski, które wspierają uczniów w zdobywaniu kompetencji przyszłości i działaniach społecznych. Wśród nich znalazło się 12 szkół z woj. podlaskiego, w tym: XI Liceum Ogólnokształcące im. Rotmistrza Witolda Pileckiego w Białymstoku (21 miejsce), Technikum nr 4 – Zespół Szkół nr 4 w Suwałkach (22 miejsce), II Liceum Ogólnokształcące im. Księżnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej – Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Białymstoku (31 miejsce). Szkoły te nie tylko uczą teorii, ale również dają młodzieży wsparcie i przestrzeń na działania społeczne. Są to placówki, które skutecznie odpowiadają na największe problemy polskiej edukacji, takie jak nadmiar nauki pamięciowej i brak praktycznych umiejętności (wg CBOS 2023 r.), oferując uczniom możliwość działania w praktyce.

Otwarci na zmianę w edukacji

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii został ogłoszony na tegorocznym, dziesiątym Wielkim Finale, który przebiega pod hasłem „Otwarci na zmianę” i jest połączony z kampanią społeczną z robotem Prymusem w roli głównej. Przeprowadzony przez Fundację eksperyment, zadaje kluczowe pytanie: czy sztuczna inteligencja może zdać maturę? Okazuje się, że tak. Prymus potrzebował na to około 30 minut, podczas gdy uczniowie mają na to 240 minut. Akcja ma na celu budować świadomość, że rozdźwięk między szkołą a rzeczywistością staje się coraz większy. To właściwy moment na podjęcie konkretnych działań. W ramach akcji Fundacja zainicjowała list otwarty, w którym wskazuje pilność zmian w polskim systemie edukacji. List podpisało już ponad 1800 osób, w tym sygnatariusze ze świata biznesu, kultury, sztuki czy akademii. – Od lat współpracujemy ze szkołami i wiemy, że wiele z nich jest otwartych na zmianę. Chcemy, aby szkoła obrała kurs na praktykę, naukę przez działanie i pobudzanie pozytywnych emocji w nastolatkach. Mniej teorii to rezygnacja z zakuwania pod testy, nauki na oceny i uczenie się klucza. W szkole spędzamy zbyt dużo lat swojego życia, aby wiedza, którą wynosimy okazała się mało przydatna na pierwszych rozmowach o pracę. Dlatego zachęcamy do wspierania idei otwarcia edukacji na zmianę w tym kierunku – mówi Emir Chahed z Fundacji Zwolnieni z Teorii. Podpisy są zbierane na stronie www.otwarcinazmiane.pl.

Rekordowa liczba młodzieży działającej społecznie

W większości rankingów szkół liczą się głównie wyniki matur i sukcesy w olimpiadach. Fundacja Zwolnieni z Teorii proponuje inne podejście, inspirując młodych ludzi do realizacji projektów społecznych w ramach olimpiady. W tym roku rekordowo ponad 27 tys. uczniów z całej Polski, w tym z Podlasia, podjęło się realizacji projektów, rozwiązując problemy takie jak brak świadomości ekologicznej czy zły stan psychiczny pacjentów. Przy wsparciu nauczycieli 7,5 tys. uczniów ukończyło projekty, a szkoły wspierające te inicjatywy zdobyły miejsca w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2024.

Z najnowszego badania Pracuj.pl z 2024 r. wynika, że większość przedstawicieli pokolenia Z (64 proc.) uważa, że na rynku maleje rola formalnego wykształcenia, a rośnie rola praktycznych umiejętności. Z tą tezą zgadza się 62 proc. badanych w wieku 25-34 lata. Dlatego ważne, aby umiejętności, które zdobywają przez kilkanaście lat nauki młodzi ludzie były przydatne w ich pracy. Jak widzą to pracodawcy? – Z naszych doświadczeń wynika, że młodych ludzi wyróżniają wysokie kompetencje cyfrowe, ale równie cenne są ich kompetencje miękkie. Wiele osób aplikując o swoją pierwszą pracę boryka się z brakiem doświadczenia zawodowego. Zrealizowanie własnego projektu społecznego daje młodym ludziom możliwość sprawdzenia się w praktyce, a dla nas jest to potwierdzenie ich zaangażowania i proaktywności – mówi Marta Mikliszańska, Director, Group Public Affairs & ESG, Allegro.

Umiejętności na wagę złota

Jednym z nagrodzonych Złotym Wilkiem projektów był „Poczuj chemię do nauki!”. Jak mówi uczennica III Liceum Ogólnokształcącego im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Białymstoku, Zofia Kwietko-Bębnowska dzięki realizacji własnego projektu społecznego zdobyła umiejętności takie jak współpraca, organizacja czasu własnego, krytyczne myślenie i empatia. – Na początku nie spodziewałam się, że aż tyle nauczę się podczas olimpiady. Myślałam, że jasne, może zdobędę doświadczenie w organizacji wydarzeń, ale to raczej tyle. Okazało się jednak, że umiejętności, które rozwinęłam, jest mnóstwo. Od bardziej oczywistych, jak podejmowanie współpracy z partnerami czy sponsorami, prowadzenie social mediów, planowanie dużego projektu, po te niespodziewane jak pisanie oficjalnych wniosków, networking podczas wydarzeń, redagowanie tekstów, przyrządzanie grafików, a nawet planowanie kampanii promocyjnych. Z pewnością olimpiada nauczyła mnie też, jak działać pod presją czasu, zarządzać zespołem i jak organizować konkursy, bo na to też składa się wiele mniejszych czynników i każdy z nich jest ważny. Jednak chyba najbardziej istotnymi rzeczami, których się nauczyłam są pewność siebie oraz innowacyjność. Dwie cechy pożądane w dzisiejszym świecie, do którego w pewnym stopniu przygotowała mnie olimpiada Zwolnieni z Teorii – mówi Zofia Kwietko-Bębnowska. W ciągu 10 lat Olimpiady Zwolnieni z Teorii ukończonych zostało blisko 8 tys. projektów, które umożliwiły młodym ludziom zdobycie uniwersalnych kompetencji przyszłości niezbędnych w życiu. 

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii oraz Złote Wilki zostały ogłoszone 23 maja podczas Wielkiego Finału 2024, który odbył się w Warszawie. To wydarzenie organizowane przez Fundację Zwolnieni z Teorii. Współorganizatorem jednej ze stref na wydarzeniu – Strefy dla Nauczycieli_ek i Dyrektórów_ek – jest Fundacja Empiria i Wiedza. Partnerami Fundacji są m.in. ING Bank Śląski, Pracuj.pl, Allegro, Bank Gospodarstwa Krajowego. Wydarzenie odbyło się na Torze Wyścigów Konnych Służewiec, na którym organizatorów gościł Totalizator Sportowy. Pełna lista Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2024 jest na stronie www.ranking.zwolnienizteorii.pl.

 

***

Zwolnieni z Teorii to ogólnopolska olimpiada z projektów społecznych. Powstała w 2014 roku, by dać każdemu młodemu człowiekowi możliwość tworzenia własnych projektów społecznych i nabywania kompetencji przyszłości, takich jak: współpraca, komunikacja czy przywództwo. Olimpiada polega na współpracy uczestników poprzez platformę internetową www.zwolnienizteorii.pl, opartą o nowoczesną metodę nauczania polegającą na tym, że robiąc prawdziwy projekt społeczny, rozwija się praktyczne kompetencje potrzebne w życiu zawodowym.

 

fot. ZS nr 4 w Suwałkach

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.16.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie