We wszystkich polskich regionach połowa unijnych środków ramach Funduszu Spójności będzie przeznaczona na badania, rozwój, innowacje przedsiębiorczość czy gospodarkę niskoemisyjną - ogłosiła 12 grudnia br. wicepremier Elżbieta Bieńkowska.
W tej sytuacji suwalskie lądowisko (na zdjęciu) wciąż czeka na lepsze czasy
Podobnie jak w ramach polityki spójnoÅ›ci na lata 2007-2013, inwestycje w regionach w nadchodzÄ…cym okresie realizowane bÄ™dÄ… z trzech gÅ‚ównych funduszy: Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), Funduszu SpójnoÅ›ci oraz Europejskiego Funduszu SpoÅ‚ecznego (EFS).
- PodstawowÄ… kwotÄ™ – ok. 82,3 mld euro – wyliczonÄ… z uwzglÄ™dnieniem maksymalnego puÅ‚apu, jaki może osiÄ…gnąć alokacja dla paÅ„stwa czÅ‚onkowskiego (cappingu), wyznaczonego dla Polski na poziomie 2,35 proc. PKB, powiÄ™kszajÄ… Å›rodki Inicjatywy na rzecz zatrudnienia osób mÅ‚odych. Jest to ponad 252 mln euro ze specjalnej linii budżetowej dla regionów, w których poziom bezrobocia mÅ‚odzieży w wieku 15-24 lat przekracza 25 proc. Oznacza to, że Polska z budżetu polityki spójnoÅ›ci na lata 2014-2020 otrzyma ponad 82,5 mld euro - gÅ‚osi komunikat Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
- Do tej kwoty, 82,5 mld euro, prawdopodobnie będzie trzeba dołożyć drugie tyle z budżetu własnego, bo tak było do tej pory. Zatem łącznie pakiet rozwojowy to około 160 mld euro. To ogromna kwota. Te pieniądze po stronie polskiej będziemy musieli znaleźć. Minister infrastruktury i rozwoju zaznaczyła od razu, że wciąż trzeba pamiętać o trudnej sytuacji polskiego budżetu.
Rząd liczy, że sektor prywatny dołoży?
Elżbieta BieÅ„kowska, w czasie czwartkowej sesji Zgromadzenia Ogólnego Polskiej Akademii Nauk, zapowiedziaÅ‚a, że rzÄ…d jeszcze w tym roku przyjmie pakiet dokumentów dotyczÄ…cych unijnych funduszy do 2020 roku. ZaznaczyÅ‚a również, że Rada Ministrów chce, aby polska gospodarka po zakoÅ„czeniu nowej perspektywy, czyli po roku 2020, byÅ‚a bardziej konkurencyjna. Badania i rozwój jej zdaniem bÄ™dÄ… pochÅ‚aniaÅ‚y 2 procent PKB. Wicepremier dodaÅ‚a, że do ponad 80 miliardów, które pochodzÄ… z budżetu Unii Europejskiej, dojdÄ… pieniÄ…dze krajowe. Elżbieta BieÅ„kowska poinformowaÅ‚a, że pakiet rozwojowy dla Polski może siÄ™gnąć Å‚Ä…cznie prawie 160 miliardów euro. Minister infrastruktury i rozwoju zaznaczyÅ‚a, że wciąż trzeba pamiÄ™tać o trudnej sytuacji polskiego budżetu.
Ignacy Morawski, gÅ‚ówny ekonomista FM Bank PBP twierdzi, że rzÄ…d dąży do tego, aby deficyt budżetowy wynosiÅ‚ tylko 1 procent PKB. - Musimy ograniczyć deficyt, ale wchodzÄ…ca nowa perspektywa unijna znów bÄ™dzie wymagaÅ‚a finansowania, a rzÄ…d zakÅ‚ada dość mocne ograniczenie inwestycji publicznych. Oznacza to, że rzÄ…d zakÅ‚ada, że gÅ‚ówny ciężar finansowania inwestycji unijnych spadnie na sektor prywatny - twierdzi Morawski.
Pod koniec maja br., Komisja Europejska daÅ‚a Polsce dodatkowe dwa lata na redukcjÄ™ deficytu. W tym roku, rzÄ…d powinien go zmniejszyć do poziomu 3,6 procent PKB, natomiast w przyszÅ‚ym deficyt ma wynieść 3 procent PKB, co jest dozwolonym limitem. Bruksela nie narzuciÅ‚a Polsce żadnych rozwiÄ…zaÅ„, to rzÄ…d sam miaÅ‚ zdecydować w jaki sposób chce zredukować deficyt finansów publicznych.
UE daje i zabiera
Zbicie deficytu jest niezbÄ™dne m.in. z powodu „ zasady warunkowoÅ›ci ekonomicznej, która ostatecznie zostaÅ‚a przyjÄ™ta przez Parlament Europejski w ramach reformy Funduszu SpójnoÅ›ci. ZakÅ‚ada ona, że caÅ‚y kraj zostanie pozbawiony Å›rodków pÅ‚ynÄ…cych z funduszy polityki spójnoÅ›ci, jeÅ›li: zanotuje zbyt duży deficyt budżetowy, nie bÄ™dzie siÄ™ stosowaÅ‚ do zaleceÅ„ Rady Europy, utraci równowagÄ™ makroekonomicznÄ… lub bÄ™dzie zmuszony do wdrożenia ratunkowego programu ekonomicznego.
Tak wiÄ™c, biorÄ…c pod uwagÄ™ fatalny stan finansów III RP, może być i tak, że obejdziemy siÄ™ tylko przysÅ‚owiowym smakiem unijnych pieniÄ™dzy.
Regionalne przeciÄ…ganie „koÅ‚dry”
Na razie trwajÄ… w regionach debaty, jak podzielić pieniÄ…dze z Regionalnych Programów Operacyjnych. O traktowaniu Suwalszczyzny przez wojewódzkich decydentów najlepiej Å›wiadczÄ… podzielone ostatnio pieniÄ…dze na „schetynówki”, gdzie na liÅ›cie podstawowej nie znalazÅ‚a żadna droga powiatowa i tylko jedna gminna. Najwyżej, bo na 7 miejscu, ale już rezerwowym, znalazÅ‚ siÄ™ Sztabin, a ulica Nowomiejska w SuwaÅ‚kach aż na 17 miejscu, zaÅ› droga powiatu suwalskiego do Okuniowca na 18. Krasnopol - Żłobin na 22., inne drogi powiatu sejneÅ„skiego na 31 i 32 miejscu, czyli zamykajÄ… listÄ™ i sÄ… raczej bez żadnych szans na budowÄ™ w 2014 roku. Z dochodów wÅ‚asnych powiat sejneÅ„ski też dróg nie zbuduje, bo ma raptem z podatku CIT caÅ‚e10 tysiÄ™cy zÅ‚otych, a z PIT - 1 mln zÅ‚otych.
Budżet RPO woj. podlaskiego ma wynosić ma w latach 2014-2020 ponad miliard euro. Z tego najwiÄ™kszÄ… kwotÄ™ przewidziano na wzmocnienie potencjaÅ‚u i konkurencyjnoÅ›ci regionu. BÄ™dzie to ponad 242 mln euro, z których na wspieranie inwestycji w przedsiÄ™biorstwach przeznaczone zostanie 120 mln euro. Duże Å›rodki, bo aż 194 mln zÅ‚ trafiÄ… też na projekty zawiÄ…zane z transportem. Jednak z tej kwoty, aż 50 mln euro wydane zostać może na podbiaÅ‚ostockie lotnisko.
Te debaty wyglÄ…da trochÄ™ „na bicie piany”, bo zarówno UE, jak i wicepremier ogÅ‚osiÅ‚a jasne zasady. Można jedynie spierać siÄ™, czy np. naszemu województwu potrzebne jest lotnisko regionalne. A zarezerwowano na ten cel aż 100 mln euro! Lotnisko ma być zlokalizowane gdzieÅ› w pobliżu BiaÅ‚egostoku, stolicy regionu, która i tak bÄ™dzie niebawem mieć i drogÄ™ i kolej ekspresowÄ… do stolicy kraju.
Suwalski Airport
Na suwalskie lotnisko potrzeba tylko 24- 30 mln zÅ‚otych. Niestety, nie mamy raczej szans na pozyskanie pieniÄ™dzy na budowÄ™ suwalskiego lotniska, bo na unijne dofinansowanie mogÄ… liczyć inwestycje w porty lotnicze, które w okreÅ›lonej perspektywie czasowej zacznÄ… na siebie zarabiać. Suwalskie lotnisko przeznaczone ma być do obsÅ‚ugi lotów turystycznych, biznesowych, czarterowych. Na wiÄ™ksze nas nie stać, na mniejsze UE nie daje pieniÄ™dzy. I bÄ…dź tu konkurencyjny, innowacyjny, gdy nie ma dróg, torów lotniska. A, jak nie ma inwestorów, bo nie mogÄ… ani dojechać, ani dolecieć, to i nie ma zbyt wielkich wpÅ‚ywów do kasy miejskiej z tytuÅ‚u podatków.
Prezydent CzesÅ‚aw Renkiewicz mówiÅ‚ niedawno, że, nawet, jeÅ›li nie uda siÄ™ zdobyć na ten cel Å›rodków z Unii Europejskiej, zrobi wszystko, żeby w latach 2015-2016 wybudować lotnisko w oparciu o budżet miejski. „Wydanie w skali roku 10-12 milionów ba budowÄ™ lotniska z infrastrukturÄ… nie przekraczajÄ… naszych możliwoÅ›ci finansowych” – zapewniaÅ‚, dodajÄ…c, że gdyby znalazÅ‚ siÄ™, prywatny inwestor, oddaÅ‚by grunt pod lotnisko w dÅ‚ugoletniÄ…, powiedzmy 20-30 letniÄ… umowÄ™.
Przypomnijmy, że przed paroma laty poÅ‚Ä…czenia lotnicze do mniejszych polskich miejscowoÅ›ci dla biznesmenów zaczęła uruchomiać spóÅ‚ka Ad Astra Executive Charter, maÅ‚y przewoźnik lotniczy, wchodzÄ…cy w skÅ‚ad grupy Aviation Asset Management. W miarÄ™ regularne poÅ‚Ä…czenia utrzymuje z BydgoszczÄ…, Katowicami i Rzeszowem. W planach byÅ‚y zakupy dodatkowych samolotów i uruchomienie przewozów do mniejszych miejscowoÅ›ci, takich jak Nowy Targ, SuwaÅ‚ki i rejon nadmorskich kurortów. LataÅ‚yby samoloty, które na pokÅ‚ad zabierajÄ… 15-20 pasażerów. Zamiast tÅ‚uc siÄ™ dziurawymi, krÄ™tymi drogami np. z SuwaÅ‚k do Warszawy co najmniej 4 godziny autem, a jeszcze dÅ‚użej PKP, biznesmeni i turyÅ›ci lecieliby godzinÄ™. SpóÅ‚ka nie zamierzaÅ‚a jednak inwestować w suwalskie lÄ…dowisko.
Grupa Aviation Asset Management działa na polskim rynku od kilku lat, rozwija swoją działalność w kilku kierunkach. Firma dysponuje samolotami Beechcraft King Air 200GT, Beechcraft King Air C90 GT,Beechcraft Baron G58, Cessna C182T. W 2009 roku Ad Astra uruchomiła loty na narty do Czech, Słowacji, Austrii, Włoch, Szwajcarii, Francji, a nawet do Laponii.
Co z obszarami wiejskimi?
Reforma polityki spójnoÅ›ci zakÅ‚ada także przeznaczenie minimalnej kwoty Å›rodków z EFRR w wysokoÅ›ci 5 proc. na realizacjÄ™ projektów na obszarach miejskich. Nie zakÅ‚ada jednak okreÅ›lenia minimalnej kwoty wydatków na obszary wiejskie. Dlatego też ZwiÄ…zek Gmin Wiejskich RP, wyraziÅ‚ zaniepokojenie o rozwój obszarów wiejskich wobec wysuwania na pierwszy plan potrzeb miast. „Utrzymanie żywotnoÅ›ci obszarów wiejskich leży w interesie caÅ‚ej populacji” - oÅ›wiadczyÅ‚ ZwiÄ…zek. Gminy szczególnie niepokoi niedostatek funduszy na budowÄ™ dróg, wodociÄ…gów, kanalizacji.
Przypomnijmy, że z programu Wspólnej Polityki Rolnej mamy otrzymać 28,5 mld euro. To wprawdzie nieco wiÄ™cej niż obecnie mamy, ale wg poczÄ…tkowej propozycji KE mogliÅ›my liczyć na prawie 35 mld euro, a wg listopadowej propozycji PrzewodniczÄ…cego Rady Hermana Van Rompuya z 2012 roku byÅ‚o to okoÅ‚o 32 mld euro Na PROW brak 8-10 mld euro - wtedy można byÅ‚oby mówić nie o poprawie, a o utrzymaniu istniejÄ…cej obecnie sytuacji – mówiono przed kilkoma dniami w Sejmie podczas konferencji „Polityka spójnoÅ›ci w latach 2014-2020 na rzecz rozwoju obszarów wiejskich”.
Na proÅ›bÄ™ obu izb polskiego Parlamentu przedstawiono oddzielne opracowania z MRiRW i MRR – zauważyÅ‚ dr MirosÅ‚aw Drygas z Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN. Nie wiadomo wciąż, ile Å›rodków przeznaczonych bÄ™dzie na PROW. Czy bÄ™dÄ… przesuwane Å›rodki z II na I filar? Jakie bÄ™dzie dofinansowanie ze Å›rodków krajowych?
Czas zaś ucieka, trzeba uchwalać budżetu gminne, opracowywać dokumentacje. Nie wiadomo tylko, ile i na co gminy mogą liczyć.
Jan Wyganowski