Pod koniec grudnia 2013 roku zakończyła się przebudowa drogi wojewódzkiej nr 667 na odcinku z Nowej Wsi Ełckiej do Białej Piskiej (warmińsko-mazurskie). To jedna z największych inwestycji drogowych na Mazurach - podało biuro prasowe warmińsko-mazurskiego Urzędu Marszałkowskiego. Inwestycja kosztowała 77 mln złotych, w tym aż 54 mln złotych pochodziło z funduszy UE.
WykonawcÄ… generalnego remontu na blisko 28-kilometrowym odcinku trasy nr 667 byÅ‚o konsorcjum firm, których liderem jest PrzedsiÄ™biorstwo Drogowo-Mostowe w Piszu. Zatem wydane na budowÄ™ pieniÄ…dze zostaÅ‚y w regionie. W listopadzie 2013 roku oddano do użytku zmodernizowany odcinek drogi Banie Mazurskie – GoÅ‚dap.
Trwa przebudowa odcinka z GoÅ‚dapi do gminnych Kowal Oleckich. Inwestycja wspóÅ‚finansowana jest ze Å›rodków pochodzÄ…cych z Unii i Federacji Rosyjskiej (Europejski Instrument SÄ…siedztwa i Partnerstwa) w ramach Programu WspóÅ‚pracy Transgranicznej Litwa-Polska-Rosja 2007-2013. Zmodernizowana droga krajowa 65 poprawi poÅ‚Ä…czenie drogowe z obwodem kaliningradzkim, a wraz z istniejÄ…cÄ… obwodnicÄ… GoÅ‚dapi, utworzy ponad 20 kilometrowy odcinek nowoczesnej drogi. Nowa nawierzchnia, utwardzone pobocza i chodniki dla pieszych poprawiÄ… komfort i bezpieczeÅ„stwo użytkowników trasy. Szerokość jezdni bÄ™dzie wynosiÅ‚a 8 m – dwa pasy ruchu po 3,5 m oraz pobocza bitumiczne o szerokoÅ›ci po 0,5 m z obu stron.
Jak podajÄ… drogowcy, w efekcie przebudowy tego odcinka, przewidywana jest redukcja liczby wypadków drogowych o 10proc., a ofiar Å›miertelnych o ponad 15 proc.. Wykonawca deklaruje zakoÅ„czenie inwestycji do 5 lipca 2014 roku. Koszt to 54 mln zÅ‚otych, w tym dofinansowanie z funduszy.
Drogowcy z Warmii i Mazur pracujÄ… obecnie na kilkunastu odcinkach dróg wojewódzkich. Kierowcy odczujÄ… najwiÄ™ksze zmiany już w 2014 roku. Pod koniec 2013 roku, w UrzÄ™dzie MarszaÅ‚kowskim w Olsztynie, podpisano ostatniÄ… umowÄ™ na brakujÄ…cy odcinek póÅ‚nocnego szlaku dróg wojewódzkich miÄ™dzy StarÄ… RóżankÄ… a KÄ™trzynem i przebudowÄ™ ulic w samym mieÅ›cie.
- Warmia i Mazury to ciÄ…gle jeszcze obszar wykluczony komunikacyjnie, a pas przygraniczny jest szczególnie dotkniÄ™ty tym problemem – mówiÅ‚ podczas uroczystoÅ›ci wicemarszaÅ‚ek JarosÅ‚aw SÅ‚oma.- Staramy siÄ™ patrzeć na region caÅ‚oÅ›ciowo, dlatego tak intensywnie inwestujemy w infrastrukturÄ™ drogowÄ… na tym obszarze. To ogromny wysiÅ‚ek dla naszego budżetu, nawet mimo dotacji unijnych, jednak jestem pewien, że nasza praca przeÅ‚oży siÄ™ na zadowolenie mieszkaÅ„ców, turystów oraz uczestników maÅ‚ego ruchu granicznego.
Kontrakt opiewa na 23 mln zÅ‚otych. Droga Å‚Ä…czy siÄ™ z już modernizowanÄ… trasÄ… do WÄ™gorzewa i dalej w kierunku BaÅ„ Mazurskich. Inwestycje na wiÄ™kszoÅ›ci dróg póÅ‚nocnego szlaku zakoÅ„czÄ… siÄ™ już w 2014 roku. Z ostatnich odcinków drogowcy zejdÄ… w 2015 roku. Równolegle prowadzone bÄ™dÄ… roboty miÄ™dzy KÄ™trzynem a MrÄ…gowem, które zapewniÄ… lepszy dojazd z sieci dróg wojewódzkich do „szesnastki”.
W 2013 roku na Warmii i Mazurach oddano do użytku ponad 46 kilometrów zmodernizowanych dróg wojewódzkich oraz 30 kilometrów chodników. Przebudowano także 128 skrzyżowaÅ„ i 20 mostów. Obecnie prace budowlane trwajÄ… na ponad 290 kilometrach tras wojewódzkich na Warmii i Mazurach. Jak podaÅ‚o biuro prasowe UrzÄ™du MarszaÅ‚kowskiego, wkrótce ogÅ‚oszone zostanÄ… wyniki przetargu na wykonawcÄ™ trasy z DziaÅ‚dowa do Lidzbarka Welskiego. Inwestycja polegać bÄ™dzie gÅ‚ównie na modernizacji istniejÄ…cej drogi, jednak w okolicach Lidzbarka trasa zyska nowy przebieg z mostem na rzece Wel. Koszt prac budowlanych szacowany jest na okoÅ‚o 114 mln zÅ‚otych, z czego unijne dofinansowanie wynosi 108 mln zÅ‚. Przypomnijmy przy okazji, że obwodnice majÄ… już na Mazurach m.in. GoÅ‚dap, Olecko, EÅ‚k, KÄ™trzyn.
Jak zaÅ› wyglÄ…dajÄ… drogi wojewódzkie na pograniczu polsko - litewskim, można przekonać siÄ™ jadÄ…c z Szypliszek w kierunku Widugier, Krasnowa, Sejn, czy z SuwaÅ‚k w kierunku Kaletnika. A jak już sÄ… chÄ™ci do budowy drogi, jak np. z Sejn do SuwaÅ‚k, to przez wiele miesiÄ™cy nie można byÅ‚o rozstrzygnąć przetargu.
Na Mazurach lepiej też jest z budowa „schetynówek”. Podczas gdy województwo podlaskie otrzymaÅ‚o na ten cel na 2014 rok tylko 14,2 mln zÅ‚otych: po 7,1 mln zÅ‚otych na drogi powiatowe i gminne, co wystarczy na zbudowanie 26,4 km dróg ( 14,5 km – powiatowych oraz 11,9 km - gminnych), Warmia i Mazury zbuduje aż 49,05 km dróg gminnych i 105,11 km dróg powiatowych. Wojewoda WarmiÅ„sko-Mazurski Marian Podziewski już podpisaÅ‚ 15 pierwszych umów z wnioskodawcami. Do dofinansowania wyÅ‚onionych zostaÅ‚o 70 projektów jednostek samorzÄ…du terytorialnego, w tym 39 projektów dotyczÄ…cych dróg gminnych na kwotÄ™ dotacji 31.244.250,00 zÅ‚ oraz 31 projektów dotyczÄ…cych dróg powiatowych na Å‚Ä…cznÄ… wartość dotacji 31.199.550,00 zÅ‚. Budżet paÅ„stwa dofinansuje te zadania w kwocie 62.443.800,00 zÅ‚.
Szanse na modernizacjÄ™ na Mazurach majÄ… m.in.: w Olecku - ulice na osiedlu Siejnik oraz droga Kijewo - CheÅ‚chy, w Wieliczkach - droga Kleszczewo - Puchówek; w Kalinowie - przebudowa drogi w Milewie; w Prostkach - ulica Kolejowa i Zielna; w Wydminach - obwodnica.
Tymczasem Suwalszczyzna powoli staje siÄ™ skansenem. SypiÄ… siÄ™ już bowiem drogi, które zmodernizowano przed kilkunastoma laty.
Jan Wyganowski
Na fot. Takich dróg i ulic na Suwalszczyźnie jest dostatek