O postępach prac przy budowie międzynarodowej trasy kolejowej w Polsce szeroko informuje bałtycka spółka Rail Baltica.
Pisze m.in. tak:
Polska infrastruktura kolejowa składa się z ponad 18 000 km linii, z których większość ma standardowy europejski rozstaw szyn (1435 mm). Linie o rozstawie 1520 mm występują głównie na granicach z Litwą, Białorusią, Ukrainą i Rosją (obwód królewiecki).
W Polsce trasa linii kolejowej Rail Baltica ma długość ok. 370 km. Do tej pory polski zarządca infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe SA przebudował i zmodernizował wszystkie stacje Warszawa - Białystok oraz stację kolejową Ełk.
W styczniu 2025 Polskie Linie Kolejowe ogłosiły największy przetarg na modernizację 96-kilometrowej linii z Białegostoku do Ełku, o łącznej wartości 1,4 mld euro.
Potrójny wpływ ulepszeń infrastruktury
Zdaniem Macieja Kaczorka, członka zarządu Polskich Linii Kolejowych odpowiedzialnego za strategię i rozwój, kolejny odcinek od Ełku do granicy polsko-litewskiej jest najbardziej skomplikowanym odcinkiem Rail Baltica w Polsce.
- Podobnie jak w krajach bałtyckich, odcinek od Ełku do granicy litewskiej jest projektem typu pole (angl. greenfield). W ramach projektu wybudujemy nową, zelektryfikowaną, dwutorową linię kolejową o prędkości projektowej do 250 km/h. Na obecny etap przygotowywania dokumentacji projektowej pozyskaliśmy dofinansowanie ze środków unijnych i budżetu państwa.
„Rail Baltica oceniamy na trzech płaszczyznach: na płaszczyźnie międzynarodowej UE, gdyż projekt ten połączy kraje, transport towarowy i możliwości intermodalne, na płaszczyźnie rozwoju regionalnego i znaczenia narodowego, a także z perspektywy mobilności wojskowej, której znaczenie wzrosło w ostatnich latach - powiedział M. Kaczorek, członek zarządu Polskich Linii Kolejowych.
Obecnie trwają przygotowania do modernizacji odcinka Ełk -Trakiszki, położonego najbliżej granicy litewskiej. Przeprowadzana jest również ocena oddziaływania na środowisko.
- Koordynujemy nasze działania z polskim zarządcą infrastruktury, aby zapewnić sprawną integrację linii. Wiadomo, że nawet, jeśli jeden kraj ukończy budowę swojego odcinka, a inny będzie nadal ją budował, pociągi i tak nie będą jeździć po nowych torach. W związku z tym konieczna jest koordynacja naszych działań i ścisła współpraca – powiedział Vytis Žalimas, dyrektor generalny LTG Infra, spółki wdrażającej Rail Baltica na Litwie.
Społeczeństwo chce więcej szybkich kolei
Modernizacja zbudowanej w połowie XIX wieku linii kolejowej Warszawa- Ełk, jest jednym z największych projektów infrastrukturalnych w Polsce i stanowi część Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Modernizacja infrastruktury północno-wschodniej Polski potrzebna jest także na szczeblu regionalnym – z Warszawy kursują 24 pociągi dziennie, w tym trasa LTG Link dokowa i Wilna.
W 2014 r. w Polsce rozpoczęły się kursy szybkich pociągów Pendolino. Jak stwierdził Krzysztof Krasowski, Dyrektor Biura Produktu i Rozkładu Jazdy w spółce przewozowej PKP Intercity SA, po udostępnieniu pasażerom szybkich pociągów nie było już wątpliwości co do potrzeby posiadania infrastruktury.
- Pytanie brzmiało, jak szybko moglibyśmy zbudować jeszcze szerszą sieć. Rail Baltica nie jest budowana tylko w krajach bałtyckich – pierwsze 3 zmodernizowane odcinki Rail Baltica zostały ukończone i oddane do użytku w Polsce. Ściśle współpracujemy z LTG Link, aby uczynić trasę Wilno - Warszawa szybszą, jeszcze wygodniejszą i przyciągnąć więcej podróżnych pociągiem - powiedział K. Krasowski.
Likwidacja przejazdów kolejowych zwiększy prędkość
Kolejnym etapem modernizacji polskiego odcinka kolei Rail Baltica jest linia kolejowa Białystok – Ełk. W jego ramach zostaną zlikwidowane przejazdy kolejowo-drogowe, a na ich miejscu powstaną dwupoziomowe skrzyżowania z wiaduktami, co zwiększy bezpieczeństwo i umożliwi pociągom jazdę z prędkością 200 km/h. prędkość – dystans ten można pokonać w 35 minut. szybciej, w zaledwie 55 minut.
Niedawno odnowiony dworzec kolejowy w Białymstoku jest jednym z 5 największych dworców kolejowych w Polsce, obsługującym 2,7 miliona pasażerów rocznie. pasażerów. Niedawno zainstalowano tu nowe centrum sterowania ruchem kolejowym wyposażone w system monitoringu wizyjnego.
Zmodernizowano także stację kolejową w Ełku: wybudowano 40 km torów, aby mogło po nich jeździć więcej pociągów towarowych, zmniejszono liczbę przejazdów kolejowych, wybudowano wiadukty i przejazdy. Agencja Kolejowa Unii Europejskiej potwierdziła, że stacja spełnia europejskie wymogi.
Źródło i fot: Rail Baltica.lt