30.01.2025

Bałtycka spółka Rail Baltica składa nowy wniosek o dofinansowanie z Unii Europejskiej

Litwa planuje połączenie linii europejskiej kolei Rail Baltica z Polską w 2028 roku.

Globalny koordynator projektu Rail Baltica na Litwie, Łotwie i Estonii złożył wniosek o dofinansowanie w ramach najnowszego naboru wniosków w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) w tym okresie budżetowym, w którym przedstawiono plany dalszego rozwoju infrastruktury w państwach bałtyckich o łącznej wartości przekraczającej 325 mln euro.

We wrześniu 2024 roku Komisja Europejska opublikowała nabór wniosków o finansowanie w ramach instrumentu „Sieciowanie Europejskiego Instrumentu Infrastrukturalnego” (CEF) na lata 2021-2027. Ogloszenie wyników spodziewane jest do lipca, a umowy finansowe zostaną sfinalizowane jesienią 2025 roku.

Bałtycki projekt pozyskał już ponad 4 mld euro finansowania, przy znaczącym wkładzie UE i państw członkowskich. Aby poradzić sobie ze wzrostem kosztów spowodowanym inflacją, Rail Baltica bada nowe mechanizmy finansowania, w tym zamówienia publiczne oparte na koncesjach i wykorzystanie funduszy UE na mobilność wojskową.

Przypomnijmy, że Polska już wykorzystała swoją pulę w tym okresie finansowym.  Kolejny okres budżetowy rozpocznie się w 2028 roku.

Etap konkurencyjny

- Konkurencja w ramach tego okresu finansowania Connecting Europe Facility jest niezwykle silna. Pozostajemy jednak optymistami co do pozytywnego wyniku, ponieważ finansowanie to ma kluczowe znaczenie dla przyspieszenia postępów budowy Rail Baltica w Estonii, Łotwie i Litwie. Pomoże nam podjąć znaczące kroki w kierunku ukończenia tej kluczowej infrastruktury, która łączy kraje bałtyckie z europejską siecią kolejową i wzmacnia łączność regionalną - powiedział Marko Kivila , tymczasowy dyrektor generalny i prezes zarządu RB Rail AS.

 

 

- Zapewniając dodatkowe wsparcie finansowe, będziemy w stanie dotrzymać ambitnych terminów i stworzyć nowoczesny korytarz transportowy, który usprawni komunikację, pobudzi wzrost gospodarczy i zrównoważony rozwój regionu - zauważył z kolei Vytis Žalimas, dyrektor generalny LTG Inra.

- Budżet jest ograniczony, ale dobrze, że przy planowaniu wydatkowania  środków priorytetowo traktuje się budowę kolei we wszystkich krajach - mówi Arenijus Jackus, szef Rail Baltica na Litwie.

Działania budowlane zgłoszone do kolejnej rundy finansowania

W Estonii wniosek obejmuje budowę dwutorowego nasypu o długości 10,1 km od Kärpla do Selja, co wiąże się z pracami budowlanymi w zakresie podtorza kolejowego i obiektów inżynierii lądowej.

Na Łotwie nacisk położony jest na kolejną fazę budowy południowego odcinka głównej linii Rail Baltica (od granicy litewskiej do Salaspils). Obejmuje to budowę 14,2 km nasypów kolejowych. Ponadto wniosek obejmuje pierwszą fazę projektu technicznego dla projektu elektryfikacji Rail Baltica na odcinku od granicy łotewsko - litewskiej do Upeslejas, a także środki wsparcia dla realizacji projektu.

Na Łotwie podpisano już przedwstępną umowę na budowę głównego korytarza  linii o długości 228 km, a wstępna budowa rozpocznie się na 40-kilometrowym odcinku w pobliżu granicy z Litwą.

W Estonii zawarto umowy na prace budowlane na 73,9 km toru kolei dużych prędkości, a w najbliższej przyszłości planowane jest ogłoszenie przetargu na prace na kolejnych 32,6 km.

Litwa - 114 km w 2025 roku

W najnowszym wniosku Litwa skupiła się na obiektach strategicznych, w tym trzech obiektach na odcinku kolejowym węzła w Kownie, kompleksowym projekcie technicznym elektryfikacji na odcinku od Łotwy do granicy z Polską, projektowaniu stacji regionalnych i usługach projektowych.

Plan obejmuje również przejęcie gruntów na 30 proc. odcinka między granicą z Polską a Kownem.

 

 

W tej chwili na Litwie trwa budowa podtorza i obiektów inżynieryjnych linii Rail Baltica o długości 46,3 km oraz ogłoszono przetarg na roboty budowlane na dodatkowym odcinku o długości 12,1 km. Planowane jest ogłoszenie dodatkowych zamówień publicznych, tak aby w 2025 roku docelowo wybudowanych zostało łącznie 114 km sieci kolejowej.

Kiedy Rail Baltica dotrze na polsko - litewską granicę?

W komunikacie po wizycie w Warszawie w połowie stycznia br. ministra transportu Eugenijusa Sabutisa, zaznaczono, że Litwa planuje połączenie linii europejskiej kolei Rail Baltica z Polską na rok 2028.

Z kolei odcinek Ełk – Suwałki - Trakiszki jest  dopiero na etapie projektowania - pozyskiwana jest decyzja środowiskowa oraz opracowywany projekt budowlany. Potem  będą starania o fundusze unijne. Tak więc, ostatni polski odcinek powstanie nie wcześniej niż w 2030 roku. Do końca 2029 roku ma za to być zbudowany odcinek z Białegostoku  do Ełku.

Przypomnijmy, że Litwa zrealizowała już w 2015 roku pierwszy etap projektu Rail Baltica – wybudowano linię kolejową z torami o europejskiej szerokości od granicy polsko-litewskiej do Kowna. Obecnie odcinek ten będzie zmodernizowany tak, aby pociągi pasażerskie mogły jechać z maksymalną prędkością 249 km/h, tak jak na całej Rail Baltice.

Po wybudowaniu Rail Baltiki, podróż pociągiem z Kowna do Warszawy będzie trwała 3,5 godziny, a z Wilna do naszej stolicy dotrzemy w nieco ponad 4 godziny

W ubiegłym roku postęp prac we wszystkich krajach bałtyckich

W Estonii kontrakty budowlane obejmują 73,87 km nasypu kolejowego, a w nadchodzących tygodniach zaplanowano przetarg na dodatkowe 32,59 km. Na Łotwie podpisano umowę ramową na roboty budowlane na głównej linii, obejmującą 228 km, a początkowa budowa ma się rozpocząć na 40-kilometrowym odcinku w pobliżu granicy litewskiej.

Obecnie w budowie jest około 160 kilometrów głównej linii i powiązanej infrastruktury we wszystkich trzech krajach. Biorąc pod uwagę trwające procesy zamówień publicznych na kluczowe podsystemy kolejowe i obecne tempo prac, bałtycka spółka Rail Baltica spodziewa się, że do końca 2025 r.  będzie gotowe 43 proc. głównej linii.

W trakcie realizacji przedsięwzięcia wybudowana zostanie zelektryfikowana kolej o europejskim standardzie, łącząca Litwę, Łotwę i Estonię z Europą Środkowo-Zachodnią, zapewniając integrację regionalną, mobilność cywilną i wojskową.

Całkowita długość linii kolejowej Rail Baltica w krajach bałtyckich wyniesie 870 km: na Litwie – 392 km, na Łotwie – 265 km, w Estonii – 213 km.

WYG

Źródła, fot: wizualizacja: spółka Rail Baltica; Grupa LTG; Ministerstwo Komunikacji RL

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Sponsor walut
Kursy walut
02.20.2025 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og�oszenie