Według deklaracji konsumentów, w zeszły Black Friday niemal jeden na czterech badanych poszukiwał obniżek wynoszących 40-50%, a jeden na pięciu wskazywał przedział 50-60%.
Jak wynika z najnowszych deklaracji, w tym roku bÄ™dzie bardzo podobnie. Jednak znawcy tematu przekonujÄ…, że realnie tej wielkoÅ›ci rabaty ciężko bÄ™dzie spotkać. Na rynku najczęściej sÄ… Å›rednio 20-30% upusty. A to może być maÅ‚o zachÄ™cajÄ…ce do zakupów, bo takie obniżki Polacy widzÄ… wÅ‚aÅ›ciwie każdego dnia. Nie brakuje też prognoz, że bÄ™dÄ… one w przedziale 30-50%, ale tego typu opinie wystÄ™pujÄ… w mniejszoÅ›ci. Natomiast z badania jeszcze wynika, że konsumenci najrzadziej bÄ™dÄ… polować na rabaty do 10%.
Ubiegłoroczna strategia
Z niedawno opublikowanego badania Grupy Offerista wiadomo, na jak wysokie obniżki z okazji Black Friday w zeszÅ‚ym roku najbardziej polowali Polacy. Uczestnicy sondażu mieli do wyboru 10 odpowiedzi, w tym 9 przedziaÅ‚ów, zaczynajÄ…c od upustu do 10%, a koÅ„czÄ…c na rabacie przekraczajÄ…cym 80%. NajwiÄ™cej osób, tj. 23,1% ankietowanych, zadeklarowaÅ‚o przedziaÅ‚ 40-50%. PuÅ‚ap 50-60% podaÅ‚o 19,8% badanych, a 30-40% – 16,2% respondentów. Natomiast w badaniu przeprowadzonym jesieniÄ… 2023 roku najwiÄ™cej wskazaÅ„ dotyczyÅ‚o 40-50% – 23,8%, 30-40% – 19,3%, a także 50-60% – 16,3%.
– Wskazywane przez badanych konsumentów poziomy poszukiwanych w ubiegÅ‚ym roku obniżek, Å›wiadczÄ… o realistycznym podejÅ›ciu klientów do tego, co oferuje handel w trakcie czarnopiÄ…tkowego okresu. Już na plakatach reklamowych bardzo czÄ™sto widnieje komunikat informujÄ…cy wÅ‚aÅ›nie o przecenach rzÄ™du 50%. TreÅ›ci te kreujÄ… w pewnym stopniu przekonanie o spodziewanym poziomie przecen, co utrwala siÄ™ w pamiÄ™ci konsumentów – komentuje dr hab. MaÅ‚gorzata Kieżel, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach z Katedry ZarzÄ…dzania Marketingowego i Turystyki.
Jak podkreÅ›lajÄ… autorzy badania, chociaż sklepowe reklamy „krzyczÄ…”, że promocje sÄ… duże, to w praktyce tak nie jest. Klienci doskonale wiedzÄ…, że rabaty powyżej 50% sÄ… czÄ™sto maÅ‚o realne do osiÄ…gniecia, nawet gdy sklepy tak to komunikujÄ….
– Z reguÅ‚y w Black Friday oferowane sÄ… koÅ„cówki serii bÄ…dź artykuÅ‚y, które na co dzieÅ„ nie schodzÄ…. A jak już trafi siÄ™ coÅ› naprawdÄ™ z wyższej póÅ‚ki, to przeważnie promocja jest mocno limitowana i trzeba mieć dużo szczęścia, aby dokonać takiego zakupu – przekonuje Robert Biegaj, wspóÅ‚autor badania i ekspert rynku retailowego z Grupy Offerista.
Tegoroczny scenariusz
Z badania wiadomo też, na jak wysokie obniżki z okazji Black Friday w tym roku bÄ™dÄ… Polacy najbardziej polować. Uczestnicy sondażu mieli do wyboru takie same odpowiedzi, jak w przypadku zeszÅ‚orocznych zakupów. NajwiÄ™cej wskazaÅ„ dotyczy rabatów w wysokoÅ›ci 40-50% – 24,5%. W TOP3 widać też upust wielkoÅ›ci 50-60% – 19,7%, a także 30-40% – 14,6%. Natomiast rok temu przeważnie deklarowano chęć upolowania rabatu w wysokoÅ›ci 50-60% – 21,9%, 40-50% – 20,5%, jak również 30-40% – 14,5%.
– Black Friday jest praktycznie rozciÄ…gniÄ™ty na caÅ‚y miesiÄ…c. Obniżki sÄ… wliczone w koszt produktu lub usÅ‚ugi, podstawowej ceny. Na pewno fajnie byÅ‚oby kupić coÅ› 50% taniej, ale to jest praktycznie niemożliwe. Najczęściej sÄ… to Å›rednio dwudziestoprocentowe obniżki. One sÄ… najbardziej realne i też bezpieczne dla sprzedajÄ…cego. Zbyt duże upusty mogÄ… Å›wiadczyć o tym, że coÅ› jest nie tak, tzn. nie ma nabywców na towar lub usÅ‚ugÄ™, ewentualnie firma ma jakieÅ› inne, spektakularne plany wobec siebie samej – wyjaÅ›nia Renata Ropska, ekspert w dziedzinie reklamy i Public Relations z Uniwersytetu SWPS.
Ponadto analitycy rynkowi zwracajÄ… uwagÄ™ na to, że od 1 stycznia 2023 roku obowiÄ…zuje dyrektywa Omnibus. W ocenie Roberta Biegaja, to jeszcze bardziej obnaża problemy z oferowaniem krzykliwych rabatów podczas Black Friday. WczeÅ›niej dość powszechnÄ… praktykÄ… byÅ‚o to, że najpierw sklep podwyższyÅ‚ cenÄ™, a nastÄ™pie w krótkim czasie jÄ… obniżyÅ‚, żeby wykazać atrakcyjny rabat. Teraz konsument od razu może to wychwycić, bo sprzedawca na etykiecie musi podać najniższÄ… cenÄ™ z ostatnich 30 dni i tÄ™ bezpoÅ›redniÄ… przed obniżkÄ….
– Analiza danych z ubiegÅ‚ych lat, ale także już pojawiajÄ…cych siÄ™ ofert, pozwala przypuszczać, że w tym roku podczas Black Friday najczęściej pojawiajÄ…ce siÄ™ obniżki, bÄ™dÄ… oscylować w przedziale 30-50%. To poziom zachÄ™cajÄ…cy dla kupujÄ…cych, ale też atrakcyjny dla sprzedawców. Takie rabaty przyczyniajÄ… siÄ™ do przyciÄ…gniÄ™cia klientów, pobudzenia i zwiÄ™kszenia sprzedaży, przy jednoczesnym zachowaniu rentownoÅ›ci, bo akcje na tym poziomie nie wymagajÄ… jeszcze drastycznego redukowania marż – dodaje dr hab. MaÅ‚gorzata Kieżel, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Obniżki (nie)atrakcyjne
W tym roku rabatu w wysokoÅ›ci 40-50% częściej oczekujÄ… kobiety niż mężczyźni. Ponadto w ten sposób wypowiadajÄ… siÄ™ gÅ‚ównie osoby w wieku 18-24 lat, niepodajÄ…ce wysokoÅ›ci miesiÄ™cznego dochodu netto, z wyksztaÅ‚ceniem Å›rednim, a także z miast liczÄ…cych 20-49 tys. mieszkaÅ„ców.
– Kobiety majÄ… zwykle analityczne podejÅ›cie do zakupów. CzÄ™sto dokonujÄ… ich bardziej Å›wiadomie, porównujÄ…c ceny, analizujÄ…c oferty i uwzglÄ™dniajÄ…c relacjÄ™ ceny do jakoÅ›ci. Poza tym okres obniżek czarnopiÄ…tkowych to okazja do zaopatrzenia siÄ™ w prezenty na nadchodzÄ…cy czas Å›wiÄ…t, a czÄ™sto kobiety sÄ… za nie odpowiedzialne. Z kolei osoby w wieku 18-24 lat zazwyczaj jeszcze siÄ™ uczÄ… albo dopiero zaczynajÄ… pracować i tym samym majÄ… ograniczone dochody. ChÄ™tnie też siÄ™gajÄ… po produkty markowe, które odpowiadajÄ… aktualnym trendom, a bazowa cena takiej oferty jest zwykle niższa – mówi dr hab. MaÅ‚gorzata Kieżel.
Na koÅ„cu zestawienia dotyczÄ…cego zeszÅ‚orocznego polowania na okazje sÄ… takie odpowiedzi, jak rabat do 10% – 1,1%, powyżej 80% – 2,9%, a także 70-80% – 3,8%. W tym roku również na ostatnim miejscu w rankingu jest upust do 10% – 0,8%. Wyżej widać brak zdecydowania w kwestii wysokoÅ›ci oczekiwanego rabatu – 3,9%, a także przedziaÅ‚ 10-20% – 4,3%. Zdaniem Roberta Biegaja, obniżki do 10% sÄ… dla konsumentów praktycznie niezauważalne i maÅ‚o atrakcyjne. Od wielu lat retailerzy niemal codziennie przyzwyczajÄ… klientów do wysokich upustów. WalczÄ… też mocno komunikacyjnie, żeby te przekazy rabatowe byÅ‚y bardzo widoczne oraz atrakcyjne.
– Chyba powoli uczymy siÄ™ rezygnowania z kupowania dla samej obniżki, a wiÄ™c nabywania czegoÅ›, co akurat jest taÅ„sze, ale niekoniecznie nam potrzebne. KiedyÅ› częściej wybieraliÅ›my towar czy usÅ‚ugÄ™, bo można byÅ‚o zaoszczÄ™dzić ileÅ› pieniÄ™dzy. DziÅ› prÄ™dzej siÄ™gamy po coÅ›, co jest nam faktycznie potrzebne – podsumowuje Renata Ropska.
ŹródÅ‚o i fot. MondayNews