Jeśli władzom miasta uda się zrealizować plany to pod koniec 2016 roku na lotnisku w Suwałkach mogą zacząć lądować samoloty typu ATR 42 (na fot. z lewej), Bombardier CRJ 200 (na fot. z prawej) lub AN 24.
- Budowa lotniska jest jednym z priorytetów inwestycyjnych na najbliższe lata – mówi Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk. - W projekcie budżetu na rok 2014 przewidziane są środki na opracowanie dokumentacji. Natomiast w Wieloletniej Prognozie Finansowej zapis o finansowaniu w latach 2015-2016 budowy lotniska.
WÅ‚adze miasta w dalszym ciÄ…gu prowadzÄ… rozmowy dotyczÄ…ce przekazania na potrzeby lotniska 37 ha gruntów bÄ™dÄ…cych wÅ‚asnoÅ›ciÄ… Skarbu PaÅ„stwa, którymi zarzÄ…dza wojewoda podlaski. Suwalski samorzÄ…d chciaÅ‚by przejąć te grunty za przysÅ‚owiowÄ… zÅ‚otówkÄ™ lub otrzymać w wieczystÄ… dzierżawÄ™.
- JeÅ›li nie da siÄ™ przekonać wojewody do jednej z tych form jesteÅ›my gotowi do wymiany gruntów – zapewnia prezydent Renkiewicz.
SamorzÄ…dowcy szukajÄ… też innych niż tylko budżet miasta sposobów finansowania tej inwestycji. Nie bÄ™dzie to jednak Å‚atwe, bowiem takie lotnisko jak suwalskie nie zarobi na siebie. Nie ma zatem co liczyć na „przychylność” biznesmenów. Być może uda siÄ™ pozyskać część pieniÄ™dzy z któregoÅ› z programów unijnych na lata 2014-2020. Problem w tym, że ciÄ…gle nie wiadomo ile pieniÄ™dzy i na jakie cele przeznaczonych bÄ™dzie w budżecie UE.
Przypomnijmy, że Suwałki Airport będzie przyjmował średniej wielkości samoloty pasażerskie. Budowa pasa startowego o długości 1.350 m, drogi kołowania, płyty postojowej, zaplecza ma kosztować ok. 25 mln zł. Na takim lotnisku będą mogły lądować wspomniane już ATR 42, CRJ 200 i AN 24.
Charakterystyka samolotów jakie bÄ™dÄ… mogÅ‚y lÄ…dować w SuwaÅ‚kach:
ATR 42 to samolot pasażersko-transportowy, turboÅ›migÅ‚owy górnopÅ‚at krótkiego zasiÄ™gu, produkowany przez wÅ‚osko-francuskie przedsiÄ™biorstwo lotnicze ATR, używany m.in. przez Eurolot do obsÅ‚ugi rejsów krajowych i zagranicznych. RozpiÄ™tość skrzydeÅ‚ - 24,57 m; dÅ‚ugość - 22,67 m, wysokość -7,59 m, puÅ‚ap – 7.600 m, zasiÄ™g – 1.550 km, liczba miejsc – 50.
CRJ-200 to mały, popularny odrzutowiec pasażerski produkowany przez konsorcjum Bombardier. Jego konstrukcja oparta jest o samoloty Canadair Challenger 604. Samoloty tego typu służą, lub służyły, na prawie wszystkich kontynentach. Rozpiętość skrzydeł - 21,21 m; długość - 27,77 m, wysokość - 6,22m, pułap - 12.496 m, zasięg - 3.148 km; liczba miejsc 40-44.
An-24 (wersje 24 B i 24 V) to wÄ…skokadÅ‚ubowy turboÅ›migÅ‚owy samolot pasażerski przystosowany do operowania z lotnisk o sÅ‚abej infrastrukturze, zarówno jeÅ›li chodzi o nawierzchnie lotniska jak i o wyposażenie serwisowe. Produkcja odbywaÅ‚a siÄ™ w zakÅ‚adach w Kijowie, UÅ‚an Ude i Irkucku (197 egzemplarzy w wersji transportowej). W Chinach samoloty te sÄ… nadal produkowane jako Xi’an Y-7. RozpiÄ™tość skrzydeÅ‚ - 29,2 m, dÅ‚ugość - 23,53 m, wysokość - 8,32 m, liczba miejsc – 50.
ŹródÅ‚a inf. wÅ‚. oraz wikipedia