27.03.2022

Branża piwowarska notuje najgorsze wyniki od 10 lat

Wysokie inflacja i akcyza oraz COVID ciągną rynek piwa w dół. Branża piwowarska notuje najgorsze wyniki od 10 lat. Powody kurczenia się rynku piwa coraz trudniej zliczyć na placach jednej ręki. Od kilku lat browarnicy wskazują na ogromną presję rosnących kosztów – energii, opakowań, surowców i pracy.

Od 2020 roku branża doÅ›wiadczyÅ‚a dwóch 10% podwyżek podatku akcyzowego. Kolejne podwyżki akcyzy zapisano w ustawie na nastÄ™pne 5 lat. PiÄ™tno na sprzedaży zÅ‚otego trunku odcisnęła także pandemia, w postaci zamkniÄ™tej gastronomii i odwoÅ‚anych wydarzeÅ„. Ciosów nie uniknęły również sklepy maÅ‚oformatowe, w których Polacy zaopatrujÄ… siÄ™ w piwo najchÄ™tniej. Skutki sÄ… druzgocÄ…ce – najwiÄ™kszy od 10 lat spadek wolumenowy i pierwszy od 2017 roku spadek wartoÅ›ciowy rynku piwa.

Milion hektolitrów mniej i spadek wartoÅ›ci

Dane opublikowane w 2021 roku przez PaÅ„stwowÄ… AgencjÄ™ RozwiÄ…zywania Problemów Alkoholowych (PARPA) wskazaÅ‚y na znaczÄ…cy spadek konsumpcji piwa. W 2020 r. osiÄ…gnęła ona poziom 93,6 litra na jednego mieszkaÅ„ca, czyli wartość najniższÄ… od 10 lat. Wyliczenia NielsenIQ potwierdziÅ‚y spadkowe tendencje. W 2021 r. wolumen piwa skurczyÅ‚ siÄ™ o ponad 4 proc., co oznacza, że z rynku zniknÄ…Å‚ ponad milion hl tego napoju. WzglÄ™dem rekordowego 2018 roku ta strata jest jeszcze mocniej widoczna wynoszÄ…c aż 5 mln hl, inaczej mówiÄ…c - 1 mld sprzedanych butelek piwa mniej!

- Od czterech lat wyniki branży piwowarskiej pikujÄ… w dóÅ‚. Po niezwykle trudnym 2020 roku, liczyliÅ›my na odbicie. Niestety, kolejny rok tylko pogÅ‚Ä™biÅ‚ kryzys branży. Zimna wiosna w poÅ‚Ä…czeniu z lockdownem opóźniÅ‚y otwarcie sezonu piwnego. W szeregu ze sÅ‚abszÄ… sprzedażą szÅ‚y gwaÅ‚townie rosnÄ…ce koszty i zapowiedź 50% podwyżki akcyzy w najbliższych 5 latach – opowiada BartÅ‚omiej Morzycki, dyrektor generalny ZwiÄ…zku Pracodawców PrzemysÅ‚u Piwowarskiego – Browary Polskie.

Notowany na przestrzeni ubiegłego roku kilkuprocentowy wzrost średniej ceny piwa nie przełożył się na wzrost wartości rynku. Po raz pierwszy od 2017 roku wielkość ta spadła o 0,9 proc., co tylko potwierdza trudne położenie branży.

- Dane pokazujÄ…, że piwo zostaÅ‚o doÅ›wiadczone podwyżkami podatku akcyzowego, inflacjÄ… i pandemiÄ… najbardziej na rynku alkoholowym. Dotychczas byliÅ›my stabilnym źródÅ‚em dochodów budżetowych z tytuÅ‚u akcyzy, ale w obecnych warunkach to może siÄ™ zmienić. Wysoka inflacja bÄ™dzie dusić polskÄ… gospodarkÄ™ i naszÄ… branżę jeszcze przez wiele kwartaÅ‚ów, a my już teraz mamy zapisane kolejne, coroczne 5% podwyżki akcyzy aż do 2027 roku! PamiÄ™tajmy, że piwo to źródÅ‚o utrzymania dla wielu innych branż, nie tylko browarów, że w znacznej mierze oparty jest na nim bÄ™dÄ…cy w trudnej sytuacji handel tradycyjny. W tych okolicznoÅ›ciach rzÄ…d powinien przynajmniej zapewnić nam stabilne warunki prowadzenia biznesu i wycofać siÄ™ z planów dalszego podwyższania akcyzy o 5%. Należy powiedzieć jasno: rynek piwowarski, dajÄ…cy zatrudnienie ponad 100 tysiÄ…com osób jest w potrzasku inflacyjno - akcyzowym i oczekuje wsparcia – mówi BartÅ‚omiej Morzycki.                

Jasne pełne na minusie

Od kilku lat traci też ulubione piwo Polaków – alkoholowy lager. Ta najwiÄ™ksza kategoria, która zajmuje 4/5 piwnej póÅ‚ki, zmniejszyÅ‚a w 2021r. swój udziaÅ‚ w rynku o 1,8 pp. Zmiana ta w najwiÄ™kszym stopniu przyczyniÅ‚a siÄ™ do spadku caÅ‚ego rynku piwa. Minusowych wyników w ramach tej kategorii nie byÅ‚y w stanie zrównoważyć wzrosty piw smakowych i specjalnoÅ›ci.

NaszÄ… uwagÄ™ zwróciÅ‚y też skokowe spadki piw mocnych, jednego z segmentów alkoholowych lagerów, który traci udziaÅ‚y w kategorii piwa już od kilku lat. Spadki zarówno wartoÅ›ci jak i wolumenu sprzedaży r/r w ciÄ…gu ostatnich dwóch lat plasowaÅ‚y siÄ™ w okolicy od -4 do -5 proc. 

– mówi Marcin Cyganiak, dyrektor komercyjny w NielsenIQ.

Premium i bezalkoholowe siÄ™ broniÄ…

Stopniowe zmniejszanie siÄ™ iloÅ›ci alkoholu konsumowanego z piwa to trend obserwowany od kilku lat. W 2021 roku spadek wolumenu alkoholu sprzedanego w piwie (-5,4 proc. w porównaniu do roku 2020) byÅ‚ wiÄ™kszy niż strata caÅ‚ego rynku (wspomniane wyżej -4,1 proc.).

- To zjawisko zbieżne z malejÄ…cÄ…, Å›redniÄ… zawartoÅ›ciÄ… alkoholu w piwie – w 2021 r. wyniosÅ‚a ona 5,3%, wraz z niezmiennie rosnÄ…cÄ… popularnoÅ›ciÄ… piw 0,0% - wyjaÅ›nia Marcin Cyganiak.

- W 2021 roku wartość sprzedaży piw bezalkoholowych osiÄ…gnęła 1,17 mld zÅ‚otych, o 157 mln wiÄ™cej niż w roku poprzednim. Wartość tego wzrostu jest już zbliżona do wielkoÅ›ci takich kategorii jak musztarda czy krakersy – informuje ekspert.

Cieszy nas zainteresowanie konsumentów piwami 0.0% i idÄ…ca za tym możliwość poszerzania oferty browarów o kolejne nowoÅ›ci bez procentów. Widzimy, że Polacy poszukiwali nie tylko bezalkoholowych lagerów, ale także specjalnoÅ›ci i piw smakowych z tego segmentu. Gdyby nie wzrosty w kategorii piw 0,0%, spadek caÅ‚ego rynku piwa byÅ‚by jeszcze wiÄ™kszy.

- ObserwujÄ…c zachowanie rynku wyraźnie widzimy to, co nasze badania pokazywaÅ‚y już kilka lat temu: Polakom w piwie nie zależy na alkoholu, piwo w Polsce to przede wszystkim poszukiwanie smaku i orzeźwienia – dodaje BartÅ‚omiej Morzycki.

W ubiegÅ‚ym roku, o ponad 20% wzrosÅ‚a także sprzedaż piw top i ultra premium, jednak stanowiÄ… one, w porównaniu z masowymi lagerami, maÅ‚y wycinek rynku. PozostaÅ‚e segmenty cenowe (ekonomiczny i mainstream) zakoÅ„czyÅ‚y rok z ujemnymi wynikami.

Należy wspomóc maÅ‚e sklepy

Kolejnym, niepokojÄ…cym sygnaÅ‚em kurczenia siÄ™ rynku jest stopniowa redukcja gÅ‚ównego kanaÅ‚u sprzedaży piwa, jakim sÄ… sklepy maÅ‚oformatowe.

Dane dotyczÄ…ce tego, wciąż najważniejszego kanaÅ‚u sprzedaży piwa (66 proc. w 2021 r.), sÄ… maÅ‚o optymistyczne. WedÅ‚ug NielsenIQ, w zeszÅ‚ym roku sprzedaż piwa w sklepach maÅ‚oformatowych spadÅ‚a o 2,5 pp, co w dużej mierze byÅ‚o spowodowane pandemiÄ… i zamykaniem wielu tego rodzaju punktów. Piwo to 27% wartoÅ›ci sprzedaży maÅ‚ych sklepów. Pandemia zmieniÅ‚a zachowania zakupowe Polaków, którzy obecnie robiÄ… zakupy rzadziej, ale za to wiÄ™ksze i w dużych sklepach. Do tego doszÅ‚a inflacja i baczniejsze zwracanie uwagi konsumentów na ceny produktów. MaÅ‚e sklepy to 2/3 wszystkich placówek handlowych w Polsce.

- Miniony rok potwierdziÅ‚ dÅ‚ugotrwaÅ‚y trend spadkowy dla piwa, uwarunkowany splotem kilku negatywnych zjawisk, czyli pandemii, inflacji i podatków. W tej sytuacji niezbÄ™dne jest ustabilizowanie prowadzenia biznesu i rezygnacja z kolejnych podwyżek stawek akcyzy. O takie wsparcie apelujemy – podsumowuje BartÅ‚omiej Morzycki.

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.17.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
17.07.2024

Szukam pracy

16.07.2024

sprzedawca

16.07.2024

KASJER/SPRZEDAWCA

Dodaj nowe og³oszenie