20.05.2015

Budowa Rail Baltiki zostanie zakończona w 2015 roku

Jeszcze w tym roku ma zostać ukończona budowa szybkiej kolei - Rail Baltica. Niestety, tylko na litewskim jej odcinku. Premier Litwy, A. Butkevičius, który przed kilkoma dniami przejechał po raz pierwszy z Kowna w kierunku granicy z Polską, zmodernizowaną linią, oświadczył, że roboty są wykonane w 90 procentach, a cała inwestycja zostanie zakończano jesienią 215 roku.

Litewskie tempo

Litwini, nie czekając na ościenne kraje, w tym Polskę, zbudowali już w 2011 roku swój pierwszy odcinek Rail Baltici od Mockawy do Szetokai. W maju 2013 roku rozpoczęli budowę torów od granicy z Polską do Mockawy.

Litwini rozbudowują też, tuż przy granicy z Polską, swoje kolejowe centra logistyczne, terminale przeładunkowe. Powstają one w Mockawie i Šeštokai. I to tutaj, a nie np. w polskich Trakiszkach, Ełku, czy Suwałkach powstaną liczne zakłady handlowo-usługowe, miejsca pracy. Jeżeli kiedyś Polska zbuduje swój odcinek rail Balticy, to co najwyżej przez wypomniane miejscowości będą szybko przejeżdżać szybkie pociągi. A tubylcy będą mogli im jedynie pomachać, a nie zarobić. Duże kolejowe centrum logistyczne pod potrzeby Rail Baltici powstaje w Kownie.

Łączna długość Rail Baltiki na Litwie wynosi 335 kilometrów, a cały korytarz od Warszawy do Tallina liczy 1.142 kilometry. Dwutorowa linia będzie w pełni zelektryfikowana i przystosowana do przewozów zarówno pasażerskich, jak i towarowych. Planuje się, że pociągi na trasie będą osiągać prędkość do 240 km/h, a czas przejazdu z Tallinna do granicy litewsko-polskiej wyniesie około 4 godzin.

Według szacunków, koszt budowy wyniesie około 3,68 miliarda euro, z czego 85% pokryje unijne dofinansowanie w ramach programu TEN-T (Transeuropejska sieć transportowa).

O Rail Baltice zaczęto myśleć z inicjatywy Finlandii jeszcze pod koniec lat 80 tych ubiegłego wieku. Pierwsze analizy i projekty zaczęto opracowywać w 1993 r. Od tamtego czasu wykonano stosy opracowań studyjnych i analiz, na które wydano kilkanaście mln euro.

Marazm po polskiej stronie

Po polskiej stronie modernizowany jest odcinek Tłuszcz – Sadowne, ogłoszony został przetarg na prace na odcinku do Białegostoku. Prace nad modernizacją linii Białystok (przez Ełki, Olecko, Raczki, Suwałki, Trakiszki) do granicy z Litwą znajdują się dopiero na etapie opracowań przedstudialnych. W październiku 2014 roku Maciej Kaczorek, dyrektor biura planowania strategicznego Polskich Linii Kolejowych, tłumaczył mediom, że z odcinkiem kolejowym między Białymstokiem a Suwałkami trzeba jeszcze poczekać, bo dopiero w 2016 roku uda się przygotować projekt jego budowy.

W marcu 2015 roku ministerstwo infrastruktury i rozwoju złożyło wnioski o dofinansowanie inwestycji transportowych z unijnego programu „Łącząc Europę”. Nie ma jednak wśród nich kolejowej Rail Baltici. Najprawdopodobniej odcinek Białystok-Suwałki, zostanie zbudowany do roku 2020, a z Suwałk do granicy z Litwą do 2023 roku. Pierwsze pociągi na trasie Rail Baltica mają zabrać pasażerów dopiero w 2024 roku.

W dodatku planuje się budowę tylko jednego toru od Białegostoku do Trakiszek, w związku z czym pociągi będą mogły po nim jechać z prędkością 120 km/h, gdy z Białegostoku do Warszawy - 160 km/h, a na Litwie z prędkością nawet 240 km/h.

Na razie podróż tą trasą jest drogą przez mękę. W 2013 roku, podczas inauguracji litewskiego przewodnictwa w UE, jeden z europosłów opowiadał o własnej próbie pokonania drogi z zachodu na Wschód, projektowaną trasą Rail Balticy. Musiał aż 9 razy zmieniać pociągi, czyli przesiadać się,  60 razy stał na stacjach, granicę między Łotwą i Estonią przeszedł pieszo. Podróż trwała 23 godziny. 

Premierowi było wstyd

"Nie ma żadnych wątpliwości, że Rail Baltica jest priorytetem dla obu państw, fakt, że podróż koleją pomiędzy Warszawą, a Wilnem, to ciągle wielogodzinna gehenna, to wstyd dla obu państw. To połączenie musi być połączeniem stricte europejskim" – przekonywał 12 lutego 2013 roku ówczesny premier Polski - Donald Tusk litewskiego premiera, podczas jego pobytu w Warszawie. Przez grzeczność zapewne nie wspomniał, kiedy Polska ten „wstyd” zlikwiduje. Premiera mamy już innego, tylko ten sam wstyd pozostał.

Tunelem do Helsinek

Jak podawał w br, portal przegladbaltycki.pl, Rail Baltica może również poprawić bezpieczeństwo krajów bałtyckich. Szybszy transport surowców energetycznych zmniejszy zależność Litwy, Łotwy i Estonii od surowców z Rosji. Dlatego Rail Baltica ma także szansę zostać wydłużona o kilkadziesiąt kilometrów na północ, do stolicy Finlandii. Tallinn i Helsinki prowadzą analizy wykonalności ambitnego projektu tunelu kolejowego, który pod dnem Zatoki Fińskiej miałby połączyć oba miasta. Podmorskie połączenie miałoby mieć długość nie mniejszą niż 50 km, a więc byłoby najdłuższe na świecie. Opublikowane w lutym2015 roku wstępne studium wykonalności opracowane przez ekspertów z Estonii, Finlandii i Szwecji potwierdziło ekonomiczną opłacalność inwestycji w wieloletniej perspektywie. Przewiduje się, że tunel może kosztować 9-13 mld euro i może powstać do 2030 roku.

Jan Wyganowski

Na fot. Na razie rail Baltica po polskiej stronie granicy wygląda mniej więcej tak, jak na zdjęciu

udostępnij na fabebook
30.09.2015, 17:05:38

X

To wielki sukces gospodarczy ekipy Tuska.

21.05.2015, 19:04:13

nick*

Można ?? A no, jak widać, można !! Taka maleńka Litwa ma 335 kilometrów gotowej w 90% DWUTOROWEJ, W PEŁNI ZELEKTRYFIKOWANEJ, DOSTOSOWANEJ DO Vmax=240 km/h Rail Baltiki !! Natomiast w BOLANDZIE (tak brzmi nazwa naszego państwa w narzeczach zacofanych ludów Bliskiego Wschodu) na 341 km RB mamy rozbabraną linię nr 6 na odcinku Rembertów - Tłuszcz po której według danych PLK "pomkniemy" z Vmax=160km/h, dalej nie dzieje się kompletnie nic - czarna du**pa. W planach PLK od Białegostoku do granicy państwowej przez Ełk-Olecko-Suwałki (dlaczego tak zje**ba**ny przebieg ??) ma być (jest linia nr 38 i zdezelowana, kręta nr 39) os**ra**na jednotorowa linia z Vmax=120 km/h - TO JAWNA KPINA !!

Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
12.22.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe ogoszenie