Dokładny zakres obowiązków i wysokość pensji to najważniejsze informacje, które chcieliby znaleźć w ogłoszeniu o pracę potencjalni kandydaci - wynika z ankiety międzynarodowego serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl.
Najbardziej zniechęcająco działa na nich brak informacji o tym, kto jest pracodawcą.
78% badanych przez serwis z ofertami pracy MonsterPolska.pl w ogÅ‚oszeniu chciaÅ‚oby znaleźć przede wszystkim zakres obowiÄ…zków, a 71% wysokość pensji. To podstawowe dane Å›wiadczÄ… o zwykÅ‚ym pragmatyzmie – chcemy wiedzieć co mielibyÅ›my robić i za ile. O ile z tym pierwszym zazwyczaj nie ma problemu, o tyle podawanie w ogÅ‚oszeniu wysokoÅ›ci oferowanej pensji jest rzadkoÅ›ciÄ…. A tymczasem z doÅ›wiadczeÅ„ rekruterów MonsterPolska.pl wynika, że podanie w ofercie wideÅ‚ek pÅ‚acowych powoduje wzrost liczby otrzymanych aplikacji.
Na kolejnym miejscu znalazÅ‚y siÄ™ równie praktyczne informacje: lokalizacja biura i zapewniane narzÄ™dzia pracy, na których koncentruje siÄ™ 44% kandydatów. I znowu nie ma w tym nic dziwnego, że osoby zainteresowane pracÄ… w danej firmie, chciaÅ‚yby wiedzieć m.in. ile czasu bÄ™dÄ… musiaÅ‚y poÅ›wiÄ™cić na dojazd do niej. Takie detale majÄ… duży wpÅ‚yw na codzienność pracownika, dlatego jeżeli biuro mieÅ›ci siÄ™ przy stacji metra, firma oferuje samochód sÅ‚użbowy albo rozwinęła efektywny system wspólnych dojazdów do pracy, to sÄ… to pozytywy, o których warto napisać w ogÅ‚oszeniu.
Rozwój ważniejszy niż benefity
A co z benefitami pracowniczymi, którymi tak chÄ™tnie chwalÄ… siÄ™ w ogÅ‚oszeniach pracodawcy? Wiedza o nich jest istotna dla zaledwie 15% potencjalnych pracowników – wynika z badania MonsterPolska.pl. Ważniejsze okazujÄ… siÄ™ informacje o perspektywach awansu i rozwoju kariery (wskazaÅ‚o na nie 37% badanych) oraz kulturze firmy i panujÄ…cej w niej atmosferze (19%). I chociaż w wiÄ™kszoÅ›ci ogÅ‚oszeÅ„ sÄ… zawarte sformuÅ‚owania typu „zgrany zespóÅ‚”, „przyjazna atmosfera” czy „możliwoÅ›ci rozwoju”, to dla kandydata mogÄ… one brzmieć bardzo ogólnikowo. Dlatego warto wyróżnić siÄ™ jakimÅ› konkretem, który powie mu coÅ› wiÄ™cej.
Najmniej istotne okazują się być dane potwierdzające wizerunek i prestiż firmy. W ogłoszeniu oczekuje ich jedynie 3,5% badanych. W czasie nasilonych działań employer brandingowych taki wynik może wydawać się dosyć zaskakujący.
„Kandydaci po prostu nie chcÄ… czytać „laurek”, które wystawia sobie firma. Daleko ważniejsze dla nich jest to, jakie relacje w niej panujÄ… oraz czy potencjalny pracodawca zadba o rozwój ich kariery. To jest wiedza, która powinna wynikać z ogÅ‚oszenia. Natomiast informacje o nagrodach czy wynikach sprzedaży można zawsze odnaleźć na stronie internetowej.” - komentuje Bartosz Struzik, dyrektor zarzÄ…dzajÄ…cy MonsterPolska.pl.
Nie wyślę w ciemno
A co najbardziej zniechÄ™ca i może spowodować, że kandydat odrzuci ofertÄ™ już na etapie przeglÄ…dania ogÅ‚oszeÅ„? Przede wszystkim brak informacji o tym, kto jest pracodawcÄ…, czyli tak zwana rekrutacja ukryta, na którÄ… wskazaÅ‚o aż 65% badanych. Pracownik od poczÄ…tku chce być traktowany jak partner. WysyÅ‚ajÄ…c CV godzi siÄ™ na to, aby jego życiorys byÅ‚ oceniany przez pracodawcÄ™, ale sam również chce mieć możliwość sprawdzenia firmy, do której aplikuje.
Równie niekorzystny dla pracodawcy jest brak podstawowych informacji o posadzie, w tym jasno okreÅ›lonych obowiÄ…zków i oczekiwaÅ„ (wskazane przez 56% ankietowanych) oraz brak kwestii formalnych dotyczÄ…cych m.in. formy zatrudnienia czy czasu pracy (52%).
Ważny okazuje siÄ™ również sam sposób formuÅ‚owania ogÅ‚oszenia. Sztampowe i bardzo formalne może zniechÄ™cić aż jednego na czterech kandydatów. A przecież nawet odpowiednio dobrany ton i grafika mogÄ… dać mu pojÄ™cie o kulturze firmy i atmosferze w niej panujÄ…cej.
Kandydatom nie przeszkadza za to treść w obcym jÄ™zyku, która stanowi barierÄ™ dla jedynie 12% ankietowanych.
Sprawdzam!
Ale nawet doskonale napisane ogÅ‚oszenie nie pomoże, jeżeli pracodawca ma zÅ‚Ä… opiniÄ™. Dla aż 30% badanych przez MonsterPolska.pl pracowników negatywne opinie o firmie na forach i w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych sÄ… podstawÄ… do tego, aby zrezygnować z aplikowania na jej ogÅ‚oszenie.
Pracownicy bÄ™dÄ… również szukać informacji o tym, jakim pracodawcÄ… jest firma w jego wÅ‚asnych kanaÅ‚ach. I jeżeli ich nie znajdÄ…, to w 18% przypadków nie podejmÄ… próby starania siÄ™ o pracÄ™. Dlatego dobrze przygotowana zakÅ‚adka kariery na www oraz atrakcyjny profil w serwisie rekrutacyjnym, to narzÄ™dzia, które mogÄ… znaczÄ…co wspomóc rekrutacje. Pracodawca powinien zadbać o to, aby ich treść byÅ‚a użyteczna i na bieżąco aktualizowana. Należy potraktować je jak wizytówkÄ™, dziÄ™ki której firma da siÄ™ poznać potencjalnym pracownikom. Jakie ma wartoÅ›ci, czego wymaga i co oferuje pracownikom, jak przebiega rekrutacja, co mówiÄ… o niej osoby już zatrudnione, czy robiÄ… coÅ› wspólnie poza pracÄ… – wiedza na ten temat sprawi, że kandydatowi bÄ™dzie Å‚atwiej wyobrazić siebie w danym zespole. A jeżeli ten obraz mu siÄ™ spodoba, wówczas na pewno wyÅ›le CV.