Polują wiosną i jesienią, wypytują o sąsiadów i kochają negocjacje. Kto? Ci, którzy szukają własnego mieszkania. O zwyczajach, wpadkach i upodobaniach klientów opowiada przedstawiciel jednego z większych polskich deweloperów.
Czy może nam Pan zdradzić najwiÄ™kszÄ… wadÄ™ i zaletÄ™ klientów?
PrzemysÅ‚aw Stefanowski*: Z punktu widzenia dziaÅ‚u sprzedaży najwiÄ™kszÄ… zaletÄ… klienta sÄ… precyzyjnie okreÅ›lone oczekiwania. ZdarzyÅ‚ siÄ™ bowiem klient, który przychodzÄ…c do nas szukaÅ‚ kawalerki, ale ewentualnie może być mieszkanie dwu lub trzypokojowe w dobrej cenie, chyba że mamy jakiÅ› nieduży szeregowiec to też byÅ‚by zainteresowany. Bardzo trudno takiemu klientowi pomóc w dokonaniu wyboru i odnaleźć produkt, który w peÅ‚ni bÄ™dzie mu odpowiadaÅ‚. Dlatego tak bardzo cenimy klientów, którzy majÄ… sprecyzowane oczekiwania. DziÄ™ki temu szybciej możemy odpowiedzieć na ich potrzeby. ZyskujÄ… na tym obie strony.
A co z wadami?
Trudno mówić tu o konkretnych wadach. Nasze doÅ›wiadczenie podpowiada jednak, że niektórzy nabywcy bardzo ufajÄ… internetowym informacjom na temat procesu kupna mieszkania lub bazujÄ… na wiedzy znajomych, którzy kupowali lokum X lat temu. CzÄ™sto zdarza siÄ™ tak, że wiedza ta jest nieaktualna, albo dotyczy innego rodzaju transakcji. Dlatego też kÅ‚adziemy duży nacisk na rzetelne informowanie klientów o caÅ‚ym procesie zakupu.
Państwo informujecie a oni zapewne pytają dalej. Jak brzmiało najdziwniejsze pytanie jakie zadał Państwu klient?
Trudno mi teraz przypomnieć sobie najdziwniejsze pytanie, ale pytania, które wprawiajÄ… w zakÅ‚opotanie naszych sprzedawców to pytania o sÄ…siadów. Potencjalni nabywcy czÄ™sto bywajÄ… bardzo dociekliwi w tej kwestii. StarajÄ… siÄ™ dowiedzieć niemalże wszystkiego o potencjalnych sÄ…siadach.
To dosyć zaskakujące, wydawałoby się, że nabywcy będą skupiać się raczej na wnętrzu mieszkania. Jaką część lokum nabywcy oglądają najdokładniej?
NajdokÅ‚adniej oglÄ…dajÄ… salon. Jest to racjonalne ponieważ w salonie spÄ™dzamy najwiÄ™cej czasu. SprawdzajÄ… widok z okna, nasÅ‚onecznienie, istotne jest również czy salon przylega bezpoÅ›rednio do salonu czy sypialni sÄ…siada.
Kim jest statystyczny klient dewelopera? Czy jest Pan w stanie nakreślić jego profil? To singiel czy raczej rodzina z gromadką dzieci?
Bardzo trudno jest okreÅ›lić profil klienta. OczywiÅ›cie można siÄ™ pokusić o dokonanie pewnego podziaÅ‚u. Obecnie ok. 60% naszych klientów to mÅ‚ode małżeÅ„stwa, które decydujÄ… siÄ™ na swoje pierwsze mieszkanie lub zmieniajÄ… „M” na wiÄ™ksze ponieważ z poprzedniego „wyrastajÄ…” za sprawÄ… pojawienia siÄ™ dziecka. GrupÄ™ tÄ… można dodatkowo nazwać MDM-owcami ponieważ 8/10 przypadków to transakcje finansowane ze wsparciem rzÄ…dowego programu. KolejnÄ… grupÄ… klientów sÄ… rodzice decydujÄ…cy siÄ™ na zakup mieszkania dla swoich dzieci, które stojÄ… u progu samodzielnego życia. Ostatnio coraz częściej pojawiajÄ… siÄ™ również klienci, którzy kupujÄ… mieszkanie jako inwestycjÄ™. LokujÄ… w ten sposób wolnÄ… gotówkÄ™, która na lokatach nie przynosi satysfakcjonujÄ…cych korzyÅ›ci lub traktujÄ… zakup mieszkania jako III filar zabezpieczajÄ…cy ich emeryturÄ™.
Ile czasu zajmuje klientom podjęcie decyzji? Trudno tu chyba o spontaniczność?
Klienci lubiÄ… mieć porównanie. Dlatego caÅ‚y proces decyzyjny trwa zazwyczaj od jednego do dwóch miesiÄ™cy. W tym czasie klienci oglÄ…dajÄ… kilka inwestycji i dopiero po zapoznaniu siÄ™ z ofertami różnych deweloperów podejmujÄ… decyzjÄ™. MieliÅ›my jednak przypadki w których klienci podejmowali decyzjÄ™ na nastÄ™pny dzieÅ„ po wizycie lub nawet jeszcze tego samego dnia. SpowodowaÅ‚a to promocja „przybij 5”, która sprawiÅ‚a, że niektóre lokale mocno staniaÅ‚y. Kiedy któreÅ› z mieszkaÅ„ objÄ™tych promocjÄ… speÅ‚niaÅ‚o oczekiwania odwiedzajÄ…cych co do liczby pokoi i rozkÅ‚adu, decyzja byÅ‚a natychmiastowa. Wynika z tego, iż kluczowym czynnikiem wpÅ‚ywajÄ…cym na decyzjÄ™ jest cena oraz ryzyko, iż ktoÅ› nas wyprzedzi i sprzÄ…tnie okazjÄ™ sprzed nosa.
Sprzedajecie PaÅ„stwo mieszkania w różnych miastach Polski – czy Klienci różniÄ… siÄ™ w zależnoÅ›ci od miejsca ich zamieszkania?
Zdecydowanie tak. ZaobserwowaliÅ›my, iż klienci w różnych regionach Polski podchodzÄ… trochÄ™ inaczej do zakupu mieszkania. Poznaniacy to zazwyczaj osoby dociekliwe i chcÄ…ce wiedzieć wszystko o transakcji, inwestycji, zapisach umowy itd. Zanim zdecydujÄ… siÄ™ podjąć jakiekolwiek kroki sprawdzajÄ… swojÄ… zdolność kredytowÄ… i upewniajÄ… siÄ™, iż zrobili wszystko aby transakcja byÅ‚a dla nich bezpieczna. Mam wrażenie, że na przykÅ‚ad klienci ze ÅšwinoujÅ›cia, podchodzÄ… do transakcji bardziej spontanicznie, decydujÄ… siÄ™ na zakup pod wpÅ‚ywem chwili.
Niezależnie od miejsca zamieszkania po Polsce krążą różne mity i legendy na temat tego, kiedy najlepiej dokonać transakcji. Kiedy puka do PaÅ„stwa najwiÄ™cej klientów?
W sprzedaży mieszkaÅ„ można zaobserwować pewnÄ… sezonowość. NajwiÄ™cej klientów decyduje siÄ™ na zakup wiosnÄ… i jesieniÄ…. Ostatnimi czasy zaobserwowaliÅ›my również duży wpÅ‚yw programów rzÄ…dowych na sezonowość sprzedaży. Rekordowe wyniki zanotowaliÅ›my gdy koÅ„czyÅ‚ siÄ™ program Rodzina na Swoim. Z Mieszkaniem dla MÅ‚odych jest podobnie.
Nawet w ramach MDM nabycie mieszkania to spory wydatek, często życiowa inwestycja. Czy nabywcy mieszkań mocno się targują?
Tak, klienci bardzo czÄ™sto walczÄ… o dobrÄ… cenÄ™ (Å›miech). WydajÄ…c kilkaset tysiÄ™cy klienci liczÄ…c, iż uda siÄ™ coÅ› uszczknąć z ceny. Zazwyczaj deweloper może udzielić rabatu. Zdajmy sobie bowiem sprawÄ™ z tego, iż taka jest powszechna praktyka i ustalajÄ…c cenÄ™ bierzemy pod uwagÄ™, iż klient bÄ™dzie chciaÅ‚ jÄ… negocjować. SÄ… jednak sytuacje, iż ofertowa cena jest tak atrakcyjna, że nie podlega już dalszej negocjacji. Dodam jednak, że klienci – szczególnie ci poznaÅ„scy, sÄ… zwykle gotowi zapÅ‚acić wiÄ™cej za produkt dobrej jakoÅ›ci.
*Przemysław Stefanowski - Dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w PBG Erigo Sp. z o. o. Na co dzień utrzymuje kontakty z klientami, jest odpowiedzialny za wszystkie działania podejmowane przez dział sprzedaży.