Na razie tylko symbolicznie, ale już wkrótce odcinek drogi wojewódzkiej 653 Suwałki – Smolany Dąb wezmą we władanie drogowcy. Dziś oficjalnie zainaugurowano modernizację tego odcinka drogi Suwałki – Sejny. Prace na drugim odcinku, Smolany Dąb – Sejny z obwodnicą Krasnopola, trwają, a ich zakończenie zaplanowano na koniec października 2014. Modernizacja odcinka Suwałki – Smolany Dąb ma się zakończyć 31 lipca 2015 r.
Uroczystego, symbolicznego „wbicia łopaty na zadanie” dokonał Jarosław Dworzański, marszałek województwa podlaskiego, w towarzystwie poseł Bożeny Kamińskiej, radnych wojewódzkich Waldemara Kwaterskiego i Macieja Gajewskiego, wójtów gmin Suwałki Tadeusza Chołko, Krasnopol Józefa Stankiewicza („Dziś imieniny obchodzi proboszcz, a ja w maju” – tłumaczył się wójt składającym imieninowe życzenia) i Sejny Jana Skindziera oraz przedstawicieli Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich i wykonawcy prac drogowych.
- Nie byłoby tej inwestycji bez determinacji, zaangażowania, uporu radnych wojewódzkich Waldemara Kwaterskiego i Macieja Gajewskiego – mówił marszałek Dworzański. – Ta inwestycja to przykład właściwie wykorzystanych środków unijnych. Inwestycja wpisana w ciąg transportowy realizowany w województwie podlaskim. Wykonawcom, życzę aby prace wykonali solidnie, zgodnie ze sztuką budowlaną i zakończyli w ustalonym terminie. W miejsce wyciętych drzew można posadzić nowe, ludzkiego życia nikt już nie przywróci – nawiązując do tragicznego w skutkach wypadku drogowego z 16.08.2012, w którym śmierć poniosło troje rowerzystów (6-letni chłopiec, 16-letnia dziewczyna i 44-letni mężczyzna) zakończył marszałek J. Dworzański.
Okazuje się, że ofiarą wypadku na tej „księżycowej” drodze była też poseł Bożena Kamińska.
- Nie ja siedziałam wówczas za kierownicą, a na szczęście z wypadku nikt nie odniósł poważniejszych obrażeń – dodała poseł. – Dlatego wiem jak bardzo potrzebna jest dobra, szeroka droga prowadząca do przejść granicznych z Litwą, jak potrzebna jest ścieżka rowerowa dla bezpieczeństwa nie tylko miejscowych i licznie odwiedzających nas turystów, ale też kierowców.
O bezpieczeństwie na drodze ale też podniesieniu, dzięki ścieżce rowerowej, turystycznej atrakcyjności Suwalszczyzny i Sejneńszczyny mówili radny wojewódzki Waldemar Kwaterski i wójt gminy Suwałk Tadeusz Chołko.
Wykonawcę inwestycji Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku wybrał 14 stycznia br (dzień przed wyznaczonym przez siebie na 15.01.2014 terminem rozpoczęcia robót) w II przetargu. Najkorzystniejszą ofertę, opiewającą na 73 870 611,52 zł, złożyło Przedsiębiorstwo Drogowo – Mostowe S. A. w Suwałkach (lider) i UAB „Siauliu Plentas” (Litwa – partner), ale była ona wyższa o 52 proc. od kwoty, jaką dysponował ogłaszający przetarg PZDW w Białymstoku (48 632 859,00 zł , z zastrzeżeniem, że pieniędzy może mieć więcej).
Przypomnijmy, że droga wojewódzka nr 653 ma 74 km długości, łączy Sedranki koło Olecka (DK65) z DK16 w Poćkunach (gm. Sejny). Trasa biegnie przez Wigierski Park Narodowy omijając jezioro Wigry.
Aktualnie dobiegają końca parce przy budowie odcinka Bakałarzewo – Suwałki, a trwają od Krasnopola, a raczej Smolanego Dębu do Sejn (z obwodnicą Krasnopola). Dodajmy, że w planach modernizacja drogi z obu stron (od Bakałarzewa i Sejn) kończy się na granicy administracyjnej miasta i nie obejmuje miejskich ulic Bakałarzewskiej, Grunwaldzkiej, Wigierskiej, Utraty i Sejneńskiej.
Droga Suwałki-Smolany Dąb ma długość 14.872 metrów. Zgodnie z projektem budowlanym na tym odcinku wykonane zostaną:
1) przebudowa i poszerzenie jezdni do szerokości 7,0 m (2 pasy ruchu po 3,5 m) oraz pobocza o szerokości 1,5 m.;
2) przebudowa, rozbudowa i budowa obiektów inżynierskich:
a) mostów:
- most M1 w miejscowości Tartak wraz z obiektem w ciągu objazdu tymczasowego,
- most M2 w miejscowości Ryżówka wraz z obiektem w ciągu objazdu tymczasowego,
- most M3 w miejscowości Żubrówka wraz z obiektem w ciągu objazdu tymczasowego,
b) przepusty drogowe i przejścia dla zwierząt - szt. 21.
3) Rozbudowa drogi obejmuje również:
a) budowę chodników o szerokości 2,0 m (przy krawędzi jezdni) z poboczem gruntowym o szerokości 0,5 m.;
b) budowę ciągu pieszo-rowerowego o szerokości 3.0 m na terenach zabudowanych i w rejonie zatok autobusowych;
c) budowę ścieżki rowerowej;
d) budowę zatoki do ważenia i kontroli pojazdów
e) przebudowa infrastruktury technicznej.
Termin realizacji: 15.01.2014. Zakończenie 31.07.2015.
Drzewa wycięte, „łopata wbita w zadanie” czekamy zatem na oficjalne rozpoczęcie inwestycji, a jeszcze bardziej na jej zakończenie.