Od 1 września mikroprzędsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą będzie mógł skorzystać z pomocy asystenta podatnika. Nowe stanowiska pojawią się pilotażowo
w 50 urzędach skarbowych uruchamiających centra obsługi, a od 1 stycznia 2016 r. we wszystkich urzędach.
InstytucjÄ™ asystenta podatnika wprowadza ustawa o Administracji Podatkowej.
- Jest to jedno z narzÄ™dzi Systemu ObsÅ‚ugi i Wsparcia Podatnika, którego gÅ‚ównym celem jest wzmocnienie usÅ‚ugowej roli Administracji Podatkowej i wsparcie podatników w ich indywidualnych sprawach – informuje Grzegorz Krysa, kierownik DziaÅ‚u ObsÅ‚ugi BezpoÅ›redniej UrzÄ™du Skarbowego w SuwaÅ‚kach.
- Asystent podatnika bÄ™dzie przede wszystkim udzielaÅ‚ informacji w zakresie wypeÅ‚niania deklaracji podatkowych (także skÅ‚adanych elektronicznie), udzielaÅ‚ pomocy i wsparcia w konkretnych sprawach podatnika oraz przekazywaÅ‚ informacje na temat przepisów prawa podatkowego, w tym uprawnieÅ„ przysÅ‚ugujÄ…cych podatnikom) – dodaje Krysa.
Czynności wykonywane przez asystenta podatnika nie stanowią doradztwa podatkowego.
Asystenta podatnika wyznaczy naczelnik urzędu skarbowego właściwy
w sprawach podatku dochodowego w terminie trzech dni roboczych od dnia otrzymania wniosku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej jako mikroprzedsiębiorca. Asystent podatnika będzie realizował swoje zadania przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy od dnia wydania podatnikowi potwierdzenia nadania numeru identyfikacji podatkowej.