01.07.2024

Galerie i centra handlowe mocno odbiły się od dna. Przyszedł czas na nawet dwucyfrowe wzrosty

Obserwacja zachowań ponad 2,8 mln konsumentów wykazała, że w pierwszych pięciu miesiącach br. ruch w centrach i galeriach handlowych w całej Polsce zwiększył się o 9,5 proc. rok do roku.

Aż 13 województw odnotowaÅ‚o wzrosty, a tylko 3 wykazaÅ‚y spadki. Do tego jeszcze bardziej niż wizyt przybyÅ‚o unikalnych klientów. Liczba tych ostatnich urosÅ‚a o 17,3 proc.rok do roku. Pod tym wzglÄ™dem 11 województw jest na plusie, a 5 – na minusie. Niektórzy eksperci komentujÄ…cy ww. wyniki potwierdzajÄ…, że sytuacja omawianych obiektów widocznie siÄ™ poprawiÅ‚a. PrzekonujÄ… też, że nawet wzrost inflacji w bieżącym kwartale nie jest w stanie zagrozić temu sektorowi.

Widoczny wzrost ruchu

W pierwszych piÄ™ciu miesiÄ…cach tego roku ruch w centrach i galeriach handlowych wzrósÅ‚ o 9,5% rdr. Takie sÄ… wyniki najnowszego badania firmy technologicznej Proxi.cloud. Wielkość próby przekroczyÅ‚a 2,8 mln unikalnych konsumentów. ObserwacjÄ… objÄ™to ponad 712 placówek. Dane zostaÅ‚y zgromadzone za pomocÄ… identyfikacji wejść i wyjść konsumentów do wyznaczonych stref. ByÅ‚y one rejestrowane jako wizyty klientów w danych obiektach, gdy trwaÅ‚y co najmniej 5 minut i nie wiÄ™cej niż 6 godzin.

– Faktyczny spadek inflacji w analizowanym okresie pomógÅ‚ temu rynkowi konsumpcyjnemu. Do tego przyrost wynagrodzeÅ„ przewyższyÅ‚ wzrost wydatków. Konsumenci zobaczyli wiÄ™kszÄ… ilość pieniÄ™dzy w portfelach, a galerie powolutku zaczęły odbudowywać siÄ™ po covidowej zapaÅ›ci. Widać to nie tylko po wynikach badania, ale nawet goÅ‚ym okiem. W takich placówkach jest coraz mniej wolnych powierzchni do wynajÄ™cia. OczywiÅ›cie niektóre sklepy zniknęły z rynku bezpowrotnie, ale generalnie popyt roÅ›nie – zauważa dr Maria Andrzej FaliÅ„ski, byÅ‚y dyrektor generalny POHiD-u.

PatrzÄ…c na szczegóÅ‚owe dane, widać, że w ww. okresie ruch w centrach i galeriach handlowych wzrósÅ‚ aż w trzynastu województwach, a spadÅ‚ tylko w trzech. Najbardziej poszÅ‚o w górÄ™ woj. Å‚ódzkie (13,6%). Za nim uplasowaÅ‚o siÄ™ mazowieckie (12%), a dalej – Å›wiÄ™tokrzyskie (11,1%). Z kolei na minusie znalazÅ‚y siÄ™ takie województwa, jak warmiÅ„sko-mazurskie (-7,3%), podkarpackie (-5,2%) i zachodniopomorskie (-3,9%). – Nie jest dla mnie zaskoczeniem, że woj. mazowieckie jest jednym z liderów wzrostów, gÅ‚ównie ze wzglÄ™du na WarszawÄ™ i bogactwo caÅ‚ego jej regionu. Z kolei spadki zanotowaÅ‚y obszary, które czÄ™sto wypadajÄ… dość sÅ‚abo w rankingach ekonomicznych – komentuje Mateusz Nowak z Proxi.cloud.

WiÄ™cej unikalnych klientów

To nie koniec dodatnich wyników galerii i centrów handlowych. Od poczÄ…tku stycznia do koÅ„ca maja br. odnotowaÅ‚y wzrost liczby unikalnych klientów o 17,3% rdr. Dr Nikodem Sarna z Proxi.cloud zastrzega jednak, że sam wynik nie Å›wiadczy jeszcze o poprawie kondycji finansowej galerii i centrów handlowych. To mogÄ… zweryfikować tylko i wyÅ‚Ä…cznie zarzÄ…dcy badanych obiektów, analizujÄ…c twarde dane finansowe.

– Tego typu obiektom ewidentnie coraz lepiej siÄ™ powodzi. WychodzÄ… one z trendu dyskontyzacji rynku i tzw. potaniania zakupów. PodniosÅ‚y zarówno opÅ‚aty czynszowe, jak i eksploatacyjne. WiedzÄ…, że klienci ich sklepów stawiajÄ… na wyższÄ… póÅ‚kÄ™. Zatem butikom i tak opÅ‚aca siÄ™ prowadzić dziaÅ‚alność w tego typu placówkach. Dla przykÅ‚adu, 10 transakcji premium daje wiÄ™kszy zarobek niż 50 tanich. Jednak wiadomość, że unikalnych klientów przybyÅ‚o, może doprowadzić do kolejnych wzrostów opÅ‚at za lokale – stwierdza dr FaliÅ„ski.

WedÅ‚ug raportu, liczba unikalnych klientów wzrosÅ‚a rdr. w jedenastu województwach, a spadÅ‚a w piÄ™ciu. Najbardziej zyskaÅ‚o dolnoÅ›lÄ…skie (11,4%). Na podium widać też lubuskie (5,4%), jak również Å›lÄ…skie (4,3%). Z kolei najwiÄ™ksze spadki dotyczÄ… podkarpackiego (-5,38%), warmiÅ„sko-mazurskiego (-3,3%), a także podlaskiego (-3,1%). – Powyższe dane odzwierciedlajÄ… różnice w zamożnoÅ›ci przeciÄ™tnego mieszkaÅ„ca danego województwa i w kondycji finansowej każdego regionu. OczywiÅ›cie potwierdzenie tej hipotezy wymagaÅ‚oby jeszcze pogÅ‚Ä™bionej analizy – dodaje Mateusz Nowak.

Nieistotne spadki i dobre prognozy

Raport wykazaÅ‚ też nieznaczne spadki, które jednak – zdaniem autorów raportu – nie powinny niepokoić zarzÄ…dców oraz najemców galerii i centrów handlowych. W relacji rocznej skróceniu ulegÅ‚ przeciÄ™tny czas trwania wizyty (od stycznia do maja br. – 47:18, rok wczeÅ›niej – 48:16). ZmniejszyÅ‚ siÄ™ również Å›redni Å‚Ä…czny czas odwiedzin (ostatnio – 9:44, poprzednio – 10:26). – Takie zmiany nie sÄ… odczuwalne dla placówek handlowych. WzglÄ™dna staÅ‚ość ww. wartoÅ›ci jest nawet Å›wiadectwem niezmiennoÅ›ci w nawykach zakupowych Polaków – przekonuje Mateusz Nowak.

Minimalnie zmniejszyÅ‚a siÄ™ też czÄ™stotliwość zakupów. Ostatnio Å›rednia liczba wizyt przypadajÄ…ca na jednego konsumenta wyniosÅ‚a 12,4, a poprzednio – 13,2. – Ta różnica wynika z faktu, że liczba klientów urosÅ‚a bardziej niż ilość wizyt. Zatem w ww. okresie br. przeciÄ™tny konsument mógÅ‚ spÄ™dzić w galeriach i centrach handlowych trochÄ™ mniej czasu niż rok wczeÅ›niej. Możliwe jest też to, że nowi klienci zaniżyli statystykÄ™ odwiedzin. W celu ustalenia przyczyny należaÅ‚oby sprawdzić, czy spadki dotyczÄ… caÅ‚ej populacji, czy to nowi klienci z jakichÅ› wzglÄ™dów spÄ™dzajÄ… w tych placówkach mniej czasu niż reszta odwiedzajÄ…cych – wyjaÅ›nia dr Nikodem Sarna.

Jak zaznacza Mateusz Nowak, na wyniki w obecnym kwartale wpÅ‚ynie aktualna sytuacja ekonomiczna naszego kraju. Przede wszystim bÄ™dzie siÄ™ liczyÅ‚ wskaźnik inflacji. Pod tym wzglÄ™dem poczÄ…tek br. byÅ‚ dla Polaków zdecydowanie lepszy niż analogiczny okres ub.r. – Jeżeli ta sytuacja powtórzy siÄ™ w drugiej poÅ‚owie roku, to wyniki mogÄ… pozytywnie zaskoczyć galerie i centra handlowe. Wprawdzie wielu ekonomistów uważa, że inflacja pójdzie w górÄ™. Jednak – moim zdaniem – nie powinna zagrozić temu sektorowi – uspokaja Nowak.

Do tego dr Sarna dodaje, że o ile nie nastÄ…pi żadne tÄ…pniÄ™cie na rynku, np. w postaci drastycznego skoku cen, można spodziewać siÄ™ dalszych wzrostów w zakresie ruchu i liczby unikalnych klientów. Ewentualnie powinna być widoczna wzglÄ™dna stabilizacja. – Chociaż e-commerce rozwija siÄ™ prężnie, to nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższym czasie Polacy zrezygnowali z zakupów stacjonarnych, szczególnie że zamówienia zÅ‚ożone online mogÄ… odbierać też w galeriach i centrach handlowych – podsumowuje ekspert.

Źródlo i fot. MondayNews

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
01.22.2025 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie