Trwają intensywne przygotowania do wprowadzenia odpraw samochodów ciężarowych na przejściu granicznym Gołdap - Gusiew. Obecnie przez te polsko-rosyjskie przejście graniczne w Gołdapi odprawiany jest ruch pasażerski i towarowy o masie do 7,5 tony. Prace przystosowawcze potrwają do listopada.
W tegorocznym budżecie wojewody warmiÅ„sko - mazurskiego na dalszÄ… rozbudowÄ™ przejÅ›cia przeznaczono 4 mln zÅ‚, ale niewykluczone, że budżet wojewody otrzyma dodatkowe pieniÄ…dze z rezerwy, które także zostanÄ… przeznaczone na prace budowlane na przejÅ›ciu. W 2014 roku zbudowane majÄ… być drogi wyjazdowe i dojazdowe na przejÅ›ciu, w jego części przeznaczonej na odprawy towarowe. PrzejÅ›cie zostanie wyposażone m.in. w sprzÄ™t komputerowy.
Nowe w zasadzie przejÅ›cie zajmie 11,6 ha i bÄ™dzie dwukrotnie wiÄ™ksze niż w chwili jego otwarcia. PrzejÅ›cie zostaÅ‚o otwarte, gÅ‚ównie z inicjatywy przedsiÄ™biorczych wÅ‚adz GoÅ‚dapi, 1 lipca 1995 roku. Już wówczas zaÅ‚ożono, że po kilku latach bÄ™dÄ… tu odprawiane samochody ciężarowe, na poczÄ…tku do 3,5 tony, potem do 7,5 tony i wreszcie TIR-y. Gdyby jeszcze strona polka ni zmarnowaÅ‚a szansy budowy drogi szybkiego ruchu z Kaliningradu na BiaÅ‚oruÅ› przez GoÅ‚dap- Olecko- Raczki - Augustów, do zarabialibyÅ›my na tranzycie, a mieszkaÅ„cy Lipszczan k.Augustowa mogliby bez problemu odwiedzać przynajmniej groby swych bliskich po drugiej stronie granicy. PowstaÅ‚yby miejsca pracy. Prezydent Jelcyn, mówiÄ…c o drodze, użyÅ‚ wówczas unijnej terminologii i nazwaÅ‚ jÄ… korytarzem. Jako,że mieliÅ›my uczulenie na ten wyraz ( teraz już n mamy, wszak wszystkie miÄ™dzynarodowe szlaki Bruksela nazywam korytarzami), w Polsce propozycja wywoÅ‚aÅ‚a wielkÄ… burzÄ™ politycznÄ…, padaÅ‚y sugestie o eksterytorialnym charakterze drogi, choć w rosyjskiej propozycji nie byÅ‚o o tym mowy.
Rozbudowa przejÅ›cia w GoÅ‚dapi też rozpoczęła siÄ™ z opóźnieniem. RuszyÅ‚a na dobre dopiero w 2009 roku. W 2013 roku zakoÅ„czono tu budowÄ™ dróg i parkingów, instalacjÄ™ wag samochodowych oraz elektronicznych tablic informacyjnych Dotychczasowy koszt rozbudowy przejÅ›cia, wyniósÅ‚ 45 mln zÅ‚. PieniÄ…dze pochodzÄ… wyÅ‚Ä…cznie z budżetu paÅ„stwa.
Rosjanie, już w 1999 roku, zbudowali po swojej stronie nowoczesnÄ… infrastrukturÄ™ technicznÄ…. Na 9 ha zbudowano coÅ› w rodzaju samowystarczajÄ…cego miasteczka, z ujÄ™ciem wody, oczyszczalniÄ… Å›cieków, specjalistycznymi tunelami do odprawy TIR-ów, Zdublowano 11 km dobrej, jak na ówczesne wymagania, drogi. Teraz Rosjanie muszÄ… jÄ… jeszcze zmodernizować, bo obecny ich standard nie odpowiada wymogom wprowadzenia na niÄ… ciężkich pojazdów. Niewiadomo, kiedy to siÄ™ stanie.
Sprawę rozszerzenia zakresu działania przejścia mogą utrudnić napięte obecnie stosunki polsko - rosyjskie. Potrzebna będzie bowiem nowa umowa międzyrządowa. Czy będą chęci ze strony polskiej ( Rosjanie twierdza, że z ich strony chęć jest) jej podpisani - pokaże czas.
Przypomnijmy, ze otwarcie przejścia dla ciężkiego ruchu towarowego miało ostatecznie nastąpić w 2012 roku, po zbudowaniu obwodnic Gołdapi, Olecka, Ełku. Obwodnice są, przejście będzie, ale czy będzie tez ruch towarowy, tego tak do końca nie wiadomo.
Kontrole fitosanitarne w porcie w ElblÄ…gu
Natomiast dobrÄ… wiadomoÅ›ciÄ… dla polskich i kaliningradzkich importerów i eksporterów jest decyzja sprzed kilku dni w sprawie zmiany wykazu przejść granicznych wÅ‚aÅ›ciwych do przeprowadzenia kontroli fitosanitarnej. RozporzÄ…dzenie w sprawie czeka już tylko na podpis ministra zdrowia. Po tym trafi do Ministerstwa Finansów i wejdzie w życie. Już pod koniec marca br. w porcie w ElblÄ…gu bÄ™dzie można odprawiać barki z paszami, zbożem, owocami, warzywami. ZarzÄ…d portu twierdzi, że może osiÄ…gnąć w tym roku 600 tysiÄ™cy ton odprawionych towarów, czyli dwa razy wiÄ™cej niż w ubiegÅ‚ym roku. ZaÅ‚atwienie sprawy ministerialnym urzÄ™dnikom zajęło 3 lata.
- Najbardziej zależy nam, by sprowadzać produkty z krajów trzecich, czyli z portów obwodu kaliningradzkiego - mówiÅ‚ jeszcze w ubiegÅ‚ym roku Arkadiusz ZgliÅ„ski. Na przykÅ‚ad w porcie w SwietÅ‚yj istnieje bardzo duży kombinat paszowo - zbożowy i olejowy i chcemy, by te towary trafiaÅ‚y bezpoÅ›rednio do naszego portu, po to by w peÅ‚ni wykorzystać jego potencjaÅ‚ i zwiÄ™kszyć miejsca pracy, co jest ważne nie tylko dla naszego miasta i dla caÅ‚ego paÅ„stwa, ponieważ od towaru, który bÄ™dzie do nas sprowadzany w postaci pasz czy zbóż, bÄ™dzie należaÅ‚o odprowadzić podatek celny i portowy.- JeÅ›li mówimy o 150 tys. ton, to dochody do budżetu paÅ„stwa wyniosÄ… ok. 35 mln zÅ‚otych. - JeÅ›li zaÅ› chodzi o rynek pracy w ElblÄ…gu i miejsca pracy w porcie, to liczba ich zwiÄ™kszy siÄ™ o ok. 20. BÄ™dzie to możliwe dziÄ™ki wykorzystaniu istniejÄ…cego terminala, jak i terminala paszowo – zbożowego po przeciwnej stronie rzeki, gdzie funkcjonuje firma Glen Port, która jest jednym z liderów paszowo -zbożowych na rynku polskim - przekonywaÅ‚ dyrektor zarzÄ…du portu.
Jan Wyganowski
ŹródÅ‚a: www.polska-kaliningrad.ru; biznes.elblag.net; info wÅ‚asne