NIK nie zostawił suchej nitki na budowie Trasy rowerowej Polski Wschodniej. Osoby odpowiadające za promocję projektu zapewniają jednak, że wszystkie ścieżki rowerowe będą gotowe z końcem roku. Przyznają też, że konieczne są drobne poprawki.
Jeszcze w marcu ukoÅ„czenie najdÅ‚uższej w Europie Å›cieżki rowerowej staÅ‚o pod znakiem zapytania. Najwyższa Izba Kontroli ustaliÅ‚a, że wiosnÄ… z ponad dwóch tysiÄ™cy kilometrów ukoÅ„czono tylko kilka procent. W wielu miejscach na trasie ciÄ…gnÄ…cej siÄ™ wzdÅ‚uż wschodniej granicy, nie pracowaÅ‚y jeszcze firmy budowlane.
- Niepokoi nas, że na dziewięć miesiÄ™cy przed zakoÅ„czeniem projektu ani jeden z zaplanowanych fragmentów nie zostaÅ‚ zakoÅ„czony - alarmowaÅ‚ kilka dni temu Piotr Górny, wicedyrektor olsztyÅ„skiej delegatury NIK, która kontrolowaÅ‚a realizacjÄ™ rowerowego projektu Green Velo.
Inspektorzy w raporcie pokontrolnym przestrzegali, że infrastruktura tras rowerowych, jeżeli nawet zostanie wybudowana, to presja czasu może niekorzystnie wpłynąć na jej jakość. Budowlańcy w praktyce bowiem otrzymali tylko jeden sezon na realizację inwestycji.
- Raport z NIK jest marca, ale w tej chwili sytuacja wyglÄ…da zupeÅ‚nie inaczej. Firmy budowlane zapewniajÄ…, że uwinÄ… siÄ™ w terminie i do koÅ„ca roku trasa bÄ™dzie gotowa. Obecnie trwajÄ… odbiory kolejnych odcinków - zapewnia Jacek Zdrojewski, kierownik zespoÅ‚u obsÅ‚ugujÄ…cego projekt.
Zdrojewski przyznaje, że konieczne bÄ™dÄ… jeszcze poprawki. Problemy sÄ… z niektórymi odcinkami trasy i jej oznakowaniem. Z tym drugim najgorzej jest w województwie warmiÅ„sko-mazurskim. W podlaskim trzeba poÅ‚Ä…czyć jeszcze niektóre części trasy.
- Opóźnienia pojawiÅ‚y siÄ™ w poczÄ…tkowym etapie projektu. Za dÅ‚ugo dyskutowano o ksztaÅ‚cie inwestycji, a w planowanie jej przebiegu wkradÅ‚o siÄ™ zbyt wiele polityki. Późno przygotowano też studium wykonalnoÅ›ci - tÅ‚umaczy
Również NIK wytyka samorzÄ…dom „przewlekÅ‚ość” i „opieszaÅ‚ość”. PrzykÅ‚adowo w województwie podlaskim przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej ogÅ‚oszono cztery miesiÄ…ce po podpisaniu umowy, czyli trzy miesiÄ…ce za późno.
Mimo że projekt nie dobiegÅ‚ jeszcze koÅ„ca, to wÅ‚adze UrzÄ™du MarszaÅ‚kowskiego snujÄ… dalsze plany rozbudowy sieci rowerowej. PojawiÅ‚ siÄ™ już pomysÅ‚, żeby jedna jej odnóg ciÄ…gnęła siÄ™ wzdÅ‚uż KanaÅ‚u Augustowskiego do granicy z BiaÅ‚orusiÄ… i dalej do Grodna.
- ZgÅ‚aszajÄ… siÄ™ do nas wójtowie gmin, którzy deklarujÄ…, że sami wybudujÄ… brakujÄ…cÄ… Å›cieżkÄ™. ChcÄ…, aby ich wsie Å‚Ä…czyÅ‚y siÄ™ Green Velo – opowiada Bogdan Dyjuk, czÅ‚onek zarzÄ…du województwa. W przyszÅ‚ym tygodniu samorzÄ…dowcy Polski Wschodniej spotkajÄ… siÄ™ w Warszawie, aby omówić dalszy rozwój trasy.
Green Velo cieszy siÄ™ dużą popularnoÅ›ciÄ… nie tylko wÅ›ród turystów i samorzÄ…dów, ale i lokalnej branży turystycznej. W czasie poniedziaÅ‚kowej konferencji podsumowujÄ…cej projekt rozdano kilkadziesiÄ…t certyfikatów z rekomendacjÄ… dla Miejsc Przyjaznych Rowerzystom. WzdÅ‚uż trasy rowerowej takich miejsc jest ponad 500.
- Droga rowerowa to jest prezent dla samorzÄ…dów i przedsiÄ™biorców. Teraz trzeba z niego skorzystać i umie na nim zarobić – podkreÅ›la Jacek Zdrojewski.
(mkapu)