15.10.2022

Inflacja mocno w górę - już oficjalnie 17,2 proc. Koszyk zakupowy drożeje o 15 proc.

Ceny żywności rosną z miesiąca na miesiąc. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, średnie ceny podstawowych produktów wzrosły w ujęciu rocznym o blisko 15 proc.

Ponownie najbardziej podrożaÅ‚y produkty tÅ‚uszczowe (70 proc.). Podwyżki przekraczajÄ…ce 20 proc. odnotowaÅ‚y trzy kategorie produktów – dodatki (25proc.), nabiaÅ‚ (23 proc) oraz używki i piwo (21 proc).

WrzesieÅ„ przyniósÅ‚ kontynuacjÄ™ wyraźnego wzrostu inflacji. WedÅ‚ug szacunkowych danych GUS indeks cen towarów i usÅ‚ug konsumpcyjnych wzrósÅ‚ o 17,2% rok do roku, a w stosunku do poprzedniego miesiÄ…ca o 1,6%. Jest to najwyższy poziom inflacji od lutego 1977 roku. WstÄ™pne dane zaskoczyÅ‚y ekonomistów, którzy przewidywali wzrost inflacji na poziomie 16,5 do 17%.

Galopujące ceny żywności

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 11 na 13 sieci objÄ™tych badaniem, ceny we wrzeÅ›niu br. byÅ‚y wyższe niż w sierpniu. Spadki cen odnotowano jedynie w sieci POLOmarket (2,20%) oraz Lidl (1,52%). Åšrednia cena koszyka zakupowego we wrzeÅ›niu br. wyniosÅ‚a 260,84 zÅ‚. To wzrost o 6,40 zÅ‚, czyli 2,51% w porównaniu do sierpnia br. NajwiÄ™ksze podwyżki odnotowano w sieci Kaufland (7,98%). W ujÄ™ciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. ByÅ‚y to min.: Kaufland (19,36%), Carrefour (17,65%) czy E.Leclerc (17,13%). NajwiÄ™kszy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Makro Cash & Carry, w którym Å›rednia cena koszyka we wrzeÅ›niu 2022 r. byÅ‚a wyższa aż o 44,97 zÅ‚ niż przed rokiem, tj. o 21,20%.
AnalizujÄ…c koszyk zÅ‚ożony wyÅ‚Ä…cznie z produktów najtaÅ„szych moglibyÅ›my zapÅ‚acić 199,78 zÅ‚ (wiÄ™cej o 1,13 zÅ‚ niż w sierpniu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 321,22 zÅ‚ (wiÄ™cej o 23,03 zÅ‚ niż w sierpniu). Różnica miÄ™dzy najtaÅ„szym, a najdroższym koszykiem we wrzeÅ›niu 2022 r. wyniosÅ‚a 121,44 zÅ‚ i jest ona o 21,90 zÅ‚ wyższa niż w sierpniu. JeÅ›li spojrzymy na dane w ujÄ™ciu rocznym, to suma koszyka minimalnego we wrzeÅ›niu 2022 r. byÅ‚a wyższa o 10,81% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny byÅ‚ we wrzeÅ›niu 2022 r. droższy o 11,29% niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego caÅ‚oÅ›ciowo zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ o blisko 15% z 226,97 zÅ‚ we wrzeÅ›niu 2021 r. do 260,84 zÅ‚ we wrzeÅ›niu
2022 r.

- Inflacja bije historyczne rekordy i aktualnie jest na poziomie najwyższym od 25 lat. CiÄ…gle rosnÄ…ce ceny i koszty prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej bardzo negatywnie odbijajÄ… siÄ™ na dziaÅ‚ajÄ…cych w Polsce firmach, dotyczy to także przedsiÄ™biorców z branży handlowej. Nie dziwi nas zatem fakt, że w ostatnim miesiÄ…cu analizowane przez naszych ekspertów ceny wzrosÅ‚y aż w 11 na 13 badanych sieci handlowych. Produkty w badanych przez nas sklepach w ciÄ…gu roku podrożaÅ‚y Å›rednio aż o 15 procent. W ostatnim miesiÄ…cu liderem wzrostów byÅ‚y znów produkty tÅ‚uszczowe, nabiaÅ‚ i dodatki. Z naszych analiz wynika, że duże sieci handlowe starajÄ… siÄ™ utrzymać atrakcyjne ceny dla klientów, a udaje im siÄ™ to miÄ™dzy innymi dziÄ™ki wieloletnim umowom zawartym bezpoÅ›rednio z producentami żywnoÅ›ci – komentuje wnioski z raportu Patryk GórczyÅ„ski, Dyrektor ZarzÄ…dzajÄ…cy ASM Sales Force Agency.

 

Lidl goni Auchan, coraz drożej w kanale e-grocery

Na pierwszym miejscu rankingu najtaÅ„szych sieci wciąż pozostaje Auchan. W sklepach tej sieci Å›redni koszt koszyka zakupowego wyniósÅ‚ 232,05 zÅ‚. To o 12,05 zÅ‚ wiÄ™cej niż najtaÅ„szy koszyk w sierpniu br., należący przed miesiÄ…cem również do Auchan. Różnice w Å›redniej cenie koszyka miÄ™dzy pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosÅ‚y odpowiednio wiÄ™cej o 0,28 zÅ‚ (Lidl) i 19,87 zÅ‚ (Biedronka).
We wrzeÅ›niu 2022 roku najdroższy okazaÅ‚ siÄ™ ponownie kanaÅ‚ e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba byÅ‚o zapÅ‚acić 308,70 zÅ‚, czyli o 33% wiÄ™cej niż w najtaÅ„szych sklepach Auchan. Badanie koszyka zakupowego wykazaÅ‚o również, że we wrzeÅ›niu 2022 r. najtaÅ„sze zakupy można byÅ‚o zrobić w dyskontach - 251,74 zÅ‚.

Najmocniej drożeją tłuszcze, dodatki, nabiał i używki

Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że we wrzeÅ›niu 2022 r. wzglÄ™dem 2021 r. podrożaÅ‚y wszystkie z 10 analizowanych kategorii produktów: produkty tÅ‚uszczowe, dodatki, nabiaÅ‚, używki i piwo, produkty sypkie, miÄ™so, wÄ™dliny i ryby, chemia domowa i kosmetyki, mrożonki, napoje oraz sÅ‚odycze. Najwyższy wzrost cen w skali roku (70,06%) odnotowano w kategorii produktów tÅ‚uszczowych. Z wyliczeÅ„ ekspertów ASM Sales Force Agency dodatkowo wynika, że dodatki podrożaÅ‚y o 25%, nabiaÅ‚ o 22,76%, używki i piwo o 21,52%, produkty sypkie o 15,03%, a miÄ™so wÄ™dliny i ryby o 14,14%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszÄ… różnicÄ™ stwierdzono w przypadku kategorii sÅ‚odycze (we wrzeÅ›niu 2022 r. drożej o 4,04%).
Zgodnie z przyjÄ™tÄ… metodologiÄ…, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykÅ‚adowego koszyka zakupowego, w którym znalazÅ‚y siÄ™ najpopularniejsze artykuÅ‚y FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiaÅ‚, miÄ™so, wÄ™dliny i ryby, napoje, sÅ‚odycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.
udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.17.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
16.07.2024

sprzedawca

16.07.2024

KASJER/SPRZEDAWCA

16.07.2024

Hydraulik

Dodaj nowe og³oszenie