14.04.2023

Inflacja w marcu wyniosła 16,1 proc. Wzrost cen w sklepach nakręca negatywne emocje

Inflacja nadal pożera co szóstą złotówkę naszych dochodów i oszczędności. Rok do roku energia cieplna zdrożała o 40 proc., energia elektryczna o 22,4 proc., a ceny żywności urosły średnio o 24,6 proc.

Jak wynika z najnowszego badania opinii publicznej, u czterech na piÄ™ciu Polaków obecna sytuacja, zwiÄ…zana ze wzrostem cen w sklepach, wywoÅ‚uje negatywne emocje, takie jak zÅ‚ość, lÄ™k, strach czy nienawiść.

Dotyczy to przede wszystkim osób w wieku 45-54 lat, które przeważnie mieszkajÄ… w maÅ‚ych miejscowoÅ›ciach i sÄ… sÅ‚abiej wyksztaÅ‚cone. WyjÄ…tkowo dobrze na tym tle wypadajÄ… seniorzy. Wyniki pokazujÄ… też, że poÅ‚owa pobudzonych emocjonalnie rodaków ogranicza swoje zakupy. Konsumenci dosyć czÄ™sto winiÄ… polityków za drożyznÄ™ w sklepach. Dużo rzadziej obwiniajÄ… o niÄ… sieci handlowe, producentów czy dostawców.

Negatywne emocje do cen

Aż 80,1% uczestników najnowszego sondażu stwierdza, że obecna sytuacja, zwiÄ…zana ze wzrostem cen w sklepach, wywoÅ‚uje u nich negatywne emocje, np. zÅ‚ość, lÄ™k, strach czy nienawiść. 14,6 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, natomiast 5,3 procc. nie potrafi wypowiedzieć siÄ™ w tej kwestii. Badanie zostaÅ‚o przeprowadzone przez UCE RESEARCH i platformÄ™ ePsycholodzy.pl na reprezentatywnej próbie ponad tysiÄ…ca dorosÅ‚ych Polaków.

OczywiÅ›cie trudno, żeby wzrost cen cieszyÅ‚, szczególnie w sytuacji, kiedy spada realne wynagrodzenie, czyli roÅ›nie poczucie zubożenia. Mamy kryzys i to jest jego wyraźny przejaw. Może to wpÅ‚ynąć na przykÅ‚ad na wynik wyborów. W każdym razie może być i jest już istotnym elementem kampanii wyborczej – komentuje ekonomista Marek Zuber.

Jak zaznacza dr Jolanta Tkaczyk z Akademii Leona KoźmiÅ„skiego, ludzie mogÄ… podejmować pewne dziaÅ‚ania dostosowawcze, bÄ™dÄ…ce wynikiem obniżenia optymizmu konsumenckiego. WÅ›ród nich można wymienić np. ograniczanie wydatków do niezbÄ™dnego minimum, poszukiwanie taÅ„szych alternatyw czy powstrzymywanie siÄ™ od zakupu produktów, które nie sÄ… niezbÄ™dne. WedÅ‚ug ekspertki, to może natomiast prowadzić do spadku sprzedaży i wpÅ‚ywów po stronie podaży.

Marcowy odczyt GUS-owskich wskaźników wskazuje, że żywność jest w Polsce najdroższa od 1996 r. Jednak nie każdy zauważa zwiÄ™kszonÄ… inflacjÄ™. Nie dla każdego jest to też ważny czynnik podczas zakupów, zwÅ‚aszcza gdy dla bogatszych Polaków wydatki na żywność stanowiÄ… dzisiaj od kilku do kilkunastu procent miesiÄ™cznych zarobków. W takim przypadku nie ma znaczenia, ile kosztuje dany produkt. I tak nie skonsumujemy go wiÄ™cej, niż możemy – dodaje MichaÅ‚ Pajdak, wspóÅ‚autor badania z platformy ePsycholodzy.pl.

Małe miasta najbardziej sfrustrowane

WedÅ‚ug badania, wzrost cen w sklepach wywoÅ‚uje negatywne emocje przede wszystkim u osób w wieku 45-54 lat oraz 18-24 lat. GÅ‚ównie sÄ… to mieszkaÅ„cy miejscowoÅ›ci liczÄ…cych od 50 tys. do 99 tys. oraz od 20 tys. do 49 tys. ludnoÅ›ci. Przeważnie majÄ… wyksztaÅ‚cenie zasadnicze zawodowe bÄ…dź Å›rednie, a także miesiÄ™czne dochody netto w wysokoÅ›ci 1000-2999 zÅ‚ lub 3000-4999 zÅ‚.

Ludzie mÅ‚odzi, bÄ™dÄ…cy na poczÄ…tku drogi zawodowej, czÄ™sto majÄ… niewielkie zarobki, a jednoczeÅ›nie – jasno zarysowane potrzeby. Przez narastajÄ…cÄ… drożyznÄ™, nie mogÄ… ich w peÅ‚ni realizować i mocno to przeżywajÄ…. Do tego patrzÄ…c na wielkość miejscowoÅ›ci, z jakich pochodzÄ… ww. respondenci, widać, że sÄ… to tereny mniej rozwiniÄ™te gospodarczo. Tam ludzie mniej zarabiajÄ… w porównaniu z ich rówieÅ›nikami w dużych aglomeracjach – analizuje MichaÅ‚ Pajdak.

Z kolei ankietowani, którzy nie wykazujÄ… negatywnych emocji, to gÅ‚ównie osoby w wieku 65-74 lat oraz 75-80 lat. Przede wszystkim pochodzÄ… one z miast liczÄ…cych powyżej 500 tys. ludnoÅ›ci lub od 200 tys. do 499 tys. mieszkaÅ„ców. Zazwyczaj majÄ… wyksztaÅ‚cenie podstawowe lub gimnazjalne bÄ…dź wyższe, a także miesiÄ™czne dochody netto powyżej 9000 zÅ‚ lub poniżej 1000 zÅ‚.

Duże miasta dajÄ… wiÄ™cej możliwoÅ›ci zarobkowych. Spore dochody powodujÄ… z kolei to, że nie trzeba drastycznie ograniczać konsumpcji, pomimo wzrostu cen. Wciąż takich konsumentów stać na wszystko lub prawie wszystko. W przypadku emerytów sÄ…dzÄ™, że negatywne emocje nie dotyczÄ… tylko tych, którzy otrzymujÄ… wyższe Å›wiadczenia, tym bardziej że sÄ… oni wspierani trzynastÄ… emeryturÄ… – zaznacza Marek Zuber.

Ograniczenie zakupów metodÄ… obronnÄ…

Z badania wiemy też, jak podczas robienia zakupów zachowujÄ… siÄ™ Polacy, którzy odczuwajÄ… negatywne emocje. 50,3% ankietowanych zwyczajnie ogranicza zakupy. Jak stwierdza Marek Zuber, wiąże siÄ™ to ze zmniejszeniem możliwoÅ›ci zakupowych, w zderzeniu wysokich cen ze spadkiem realnych wynagrodzeÅ„. Ewentualnie może wystÄ™pować psychologiczna niechęć do pÅ‚acenia wiÄ™cej w sytuacji, kiedy konsumentów wciąż stać na droższe zakupy. Zdaniem eksperta, trzeba po prostu przyzwyczaić siÄ™ do wyższych cen.

Ograniczanie zakupów może oznaczać, że konsumenci unikajÄ… kupowania niepotrzebnych lub droższych produktów oraz szukajÄ… alternatywnych źródeÅ‚ zaopatrzenia, takich jak taÅ„sze sklepy, promocje lub wyprzedaże. To może być sposób na zmniejszenie kosztów codziennego życia w warunkach dużego wzrostu cen. Nie jest też wykluczone, że konsumenci zmieniajÄ… swoje nawyki zakupowe, przywiÄ…zujÄ…c wiÄ™kszÄ… wagÄ™ do cen produktów, czytajÄ…c etykiety i porównujÄ…c ceny miÄ™dzy różnymi sklepami – uzupeÅ‚nia dr Tkaczyk.

30,8 proc. ankietowanych wskazuje, że nic nie robi, tj. zachowuje siÄ™ neutralnie. Jak zaznacza Marek Zuber, część osób ma Å›wiadomość tego, że musi pogodzić siÄ™ z obecnÄ… sytuacjÄ…. Poza tym skoro konsumenci pozostajÄ… bierni, to prawdopodobnie ich dochody pozwalajÄ… im na utrzymanie dotychczasowego poziomu życia albo sÄ… oni pogodzeni z tym, że niewiele mogÄ… zrobić.

Politycy gorsi od sklepów, dostawców i producentów

Ponadto z badania wynika, że na trzecim miejscu w rankingu jest zÅ‚oszczenie siÄ™ na polityków – 24,4proc. I najczęściej dotyczy to osób w wieku 65-74 lat i 25-34 lata, z wyksztaÅ‚ceniem zasadniczym zawodowym lub Å›rednim. Przeważnie sÄ… to mieszkaÅ„cy miast liczÄ…cych 50-199 tys. ludnoÅ›ci. Najczęściej zarabiajÄ… co najmniej 7000 zÅ‚ netto. Tutaj trzeba też wskazać, iż 11,4 proc. badanych przyznaÅ‚o, że także obraża polityków w sklepach i przypisuje im winÄ™ za drożyznÄ™.

W jakieÅ› części drożyzna w sklepach jest winnÄ… polityków i ich czÄ™sto nieprzemyÅ›lanych decyzji. Ponadto codziennie praktycznie z każdej strony atakuje nas przekaz, że coÅ› znowu zdrożaÅ‚o. I z reguÅ‚y w pierwszej kolejnoÅ›ci winimy za ten stan wÅ‚aÅ›nie polityków – dodaje ekspert z platformy ePsycholodzy.pl.

PierwszÄ… piÄ…tkÄ™ zestawienia zamyka stwierdzenie, że konsumenci nie chcÄ… zwracać na siebie uwagi – 16,2 proc., a także myÅ›lenie o tym, że drożyzna jest wynikiem wojny w Ukrainie – 15,5 proc. Natomiast niemal pod koniec tabeli można zauważyć, że niewielka grupa Polaków (w przedziale od 4,7 proc. do 6,6 proc. obwiniania o sytuacjÄ™ dostawców, producentów lub sieci handlowe.

To jest ciekawy wÄ…tek z tego badania, ponieważ od dÅ‚uższego czasu funkcjonuje narracja, że w dużej mierze za drożyznÄ™ odpowiadajÄ… pazerne sieci handlowe, dostawcy i producenci. ZresztÄ… powielali jÄ… sami politycy, a niektórzy konsumenci to dalej kolportowali, sÄ…dzÄ…c, że to prawda. Natomiast wyniki pokazujÄ…, że Polacy oczywiÅ›cie majÄ… negatywne emocje do ww. grupy, ale nie sÄ… one tak duże – podsumowuje MichaÅ‚ Pajdak.

ŹródÅ‚a: GUS, MondayNews

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.16.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
16.07.2024

sprzedawca

16.07.2024

KASJER/SPRZEDAWCA

16.07.2024

Hydraulik

Dodaj nowe og³oszenie