27.07.2023

Inflacja zagląda do salonów samochodowych. Ruch tam coraz mniejszy. Spadki są mocno dwucyfrowe

Drugi kwartał br. słabo się zakończył dla dealerów samochodowych. Z obserwacji zachowań ponad 460 tys. konsumentów wynika, że o jedną piątą ubyło wizyt w salonach względem ubiegłego roku.

W przypadku marek premium ruch zmalaÅ‚ najbardziej, bo aż o przeszÅ‚o 30% rdr. Mniejsze spadki odnotowaÅ‚y marki wolumenowe – o ponad 18%. Eksperci komentujÄ…cy wyniki wyjaÅ›niajÄ…, że klienci marek premium teraz rozglÄ…dajÄ… siÄ™ za taÅ„szymi autami. I nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ w ostatnim czasie ceny pojazdów mocno poszÅ‚y w górÄ™, wiÄ™c klienci chcÄ… jakoÅ› „ominąć” inflacjÄ™. I dodajÄ…, że pod koniec roku ruch do salonów powinien wrócić, bo Polacy coraz mniej obawiajÄ… siÄ™ inflacji. Konsumenci liczÄ… też na wyprzedaże roczników i dodatkowe rabaty. Do tego firmy bÄ™dÄ… wymieniać swoje floty, a to też powinno poprawić sytuacjÄ™.

Dwucyfrowe spadki w salonach

WedÅ‚ug raportu ZwiÄ…zku Dealerów Samochodów (ZDS) i firmy technologicznej Proxi.cloud, w drugim kwartale br. ruch w salonach samochodowych spadÅ‚ o 20,8% rdr. Tak wynika z obserwacji zachowaÅ„ ponad 463 tys. konsumentów, którzy odwiedzili Å‚Ä…cznie 1,7 tys. placówek należących do 34 marek (9 premium i 25 wolumenowych). Informacje zebrano z danych lokalizacyjnych.

– Salony samochodowe majÄ… coraz mniej klientów gÅ‚ównie z powodu rosnÄ…cych kosztów zakupu. Åšrednia cena auta wyjeżdżajÄ…cego z polskiego salonu co miesiÄ…c Å›rubuje kolejne rekordy. Dlatego klienci odkÅ‚adajÄ… kupno nowego auta tak dÅ‚ugo, jak tylko mogÄ…. Branża dealerska już odczuwa kÅ‚opoty, wczeÅ›niej spowodowane brakiem podaży, a teraz – topniejÄ…cym popytem – mówi PaweÅ‚ Tuzinek, prezes ZwiÄ…zku Dealerów Samochodów.

W badaniu uwzglÄ™dniono serwisy mechaniczne i blacharskie, funkcjonujÄ…ce przy salonach sprzedaży.  Ze wzglÄ™du na przyjÄ™tÄ… metodologiÄ™, autoryzowane serwisy musiaÅ‚y zostać utożsamione z salonami. Finalnie zmniejszenie liczby wizyt w tych punktach przeÅ‚ożyÅ‚o siÄ™ na spadek ogólnego poziomu odwiedzin salonów.

– O ile decyzjÄ™ o naprawie auta trudniej jest przesunąć w czasie, o tyle klienci mogÄ… rezygnować z ASO na rzecz nieautoryzowanych serwisów, żeby zaoszczÄ™dzić. Przez inflacjÄ™ sÄ… podejmowane próby naprawiania pojazdów w taÅ„szych warsztatach. MówiÄ…c wprost, wszystko sprowadza siÄ™ do pieniÄ™dzy. Jednak, jak tylko sytuacja poprawi siÄ™ na rynku, można prognozować, że i ruch w warsztatach naprawczych siÄ™ zwiÄ™kszy – komentuje MiÅ‚osz Sojka, analityk w Proxi.cloud. 

Z kolei w opinii PawÅ‚a Tuzinka, malejÄ…cy ruch w serwisach blacharsko-lakierniczych wynika bezpoÅ›rednio z zaostrzenia przepisów kodeksu drogowego. – Znaczne podwyżki kwot mandatów spowodowaÅ‚y, że ludzie jeżdżą ostrożniej. Zmniejszenie ogólnej liczby wypadków oraz stÅ‚uczek jest niezaprzeczalnie zjawiskiem pozytywnym spoÅ‚ecznie, ale majÄ…cym wpÅ‚yw na ilość likwidowanych szkód komunikacyjnych – stwierdza ekspert z ZDS.

Klientów mniej, ale tak samo aktywni

Z raportu wiadomo też, że w II kwartale br. liczba klientów w salonach samochodowych spadÅ‚a o 20,6% rdr. – Skoro konsumenci i firmy wstrzymujÄ… siÄ™ z zakupem pojazdów, to raczej nie widzÄ… potrzeby odwiedzania tego typu placówek. Dopóki nie poprawi siÄ™ sytuacja finansowa znacznej części spoÅ‚eczeÅ„stwa, trudno spodziewać siÄ™ polepszenia wyników – uważa Sojka.

Ponadto analiza wykazaÅ‚a, że od kwietnia do czerwca br. Å›rednia liczba odwiedzonych salonów samochodowych, przypadajÄ…ca na jednego klienta, wyniosÅ‚a 1,35. Rok wczeÅ›niej byÅ‚a na takim samym poziomie.

– Warto przypomnieć, że w I kw. 2022 roku, czyli w okresie znaczÄ…cych przerw w Å‚aÅ„cuchach dostaw, odwiedzanych byÅ‚o Å›rednio tylko 1,16 różnych salonów samochodowych, czyli dużo mniej niż obecnie. Po zwiÄ™kszeniu dostÄ™pnoÅ›ci aut potencjalni nabywcy raczej zaczÄ™li wracać do poprzednich nawyków, lecz jest już ich zdecydowanie mniej niż przed rokiem – zaznacza Mateusz ChoÅ‚uj z Proxi.cloud.

Marki premium z największą stratą

Z badania wynika też, że ruch w salonach marek premium zmniejszyÅ‚ siÄ™ w II kwartale br. o 30,7% rdr. W tym samym czasie salony marek wolumenowych odnotowaÅ‚y spadek o 18,1% rdr. PaweÅ‚ Tuzinek podkreÅ›la, że taÅ„sze marki zawsze cieszÄ… siÄ™ wiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ…. Do tego częściej wybierajÄ… je przedsiÄ™biorstwa, które sÄ… gÅ‚ównym odbiorcÄ… nowych samochodów w Polsce. I to jest powodem różnicy miÄ™dzy wynikami marek premium i tych drugich.

– Osoby bÄ…dź firmy, które wczeÅ›niej kupowaÅ‚y marki premium, zaczęły siÄ™ rozglÄ…dać za nieco taÅ„szymi pojazdami. Tym sposobem próbujÄ… niejako ominąć inflacjÄ™, lecz nie jest to proste, bo samochody mocno zdrożaÅ‚y. Stagnacja w salonach luksusowych aut może wiÄ™c potrwać dÅ‚użej – zwraca uwagÄ™ ChoÅ‚uj.

Prezes Tuzinek dodaje, że obecnie mamy do czynienia z migracjÄ… z salonów marek premium do placówek marek wolumenowych. – Osoby, które ostatni raz zmieniaÅ‚y samochód przed pandemiÄ… czy kulminacyjnym okresem inflacji, mogÄ… teraz dysponować budżetem podobnym do tego sprzed paru lat. I on już na auto marki premium nie wystarczy – analizuje ekspert z ZDS.

Liczba klientów marek premium spadÅ‚a w II kwartale br. o 26,6% w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. W tym samym czasie rdr. ubyÅ‚o 19% klientów marek wolumenowych. Autorzy raportu dostrzegajÄ…, że te straty w zbliżonych proporcjach pokrywajÄ… siÄ™ ze spadkami ruchu w obu segmentach.

– Cześć klientów odkÅ‚ada decyzjÄ™ o kupnie pojazdu premium do czasu obÅ‚ożenia mniejszym ryzkiem. Sporo z tych samochodów jest kupowanych w leasingach bÄ…dź kredytach, a te ostatnio ciÄ…gle drożaÅ‚y. Dlatego też spadek w tym segmencie jest wyższy. Jednak zapowiadana obniżka stóp procentowych i spadek inflacji mogÄ… za chwilÄ™ odwrócić tÄ™ tendencjÄ™ – objaÅ›nia MiÅ‚osz Sojka. 

KoÅ„cówka roku powinna być lepsza

Jak przewidujÄ… eksperci z Proxi.cloud, na poczÄ…tku IV kw. br. ruch w salonach poprawi siÄ™, o ile nic negatywnego znowu nie wydarzy siÄ™ na rynku. – Polacy, którzy odÅ‚ożyli decyzjÄ™ o zakupie nowego pojazdu, zacznÄ… szukać wyprzedaży roczników i akcji rabatowych. Do salonów odważniej powinny też ruszyć firmy na zakupy flotowe – dodajÄ….

– Nie spodziewam siÄ™ znaczÄ…cego pogÅ‚Ä™bienia i tak już dużego spadku wizyt w salonach. Kolejne dwa kwartaÅ‚y 2023 roku mogÄ… okazać siÄ™ okresem poprawy ruchu. OczywiÅ›cie najwiÄ™cej wizyt można przewidywać na przeÅ‚omie IV kw. br. i I kw. 2024 roku, ze wzglÄ™du na wyprzedaże rocznika, które już wróciÅ‚y po pandemicznej przerwie. Wtedy powinien być najwiÄ™kszy ruch – prognozuje PaweÅ‚ Tuzinek.

Natomiast Mateusz ChoÅ‚uj prognozuje, że w IV kw. br. dealerzy, po tym sÅ‚abym dla nich okresie, powinni być bardziej skÅ‚onni do dawania rabatów, szczególnie w segmencie premium. To trochÄ™ podreperuje sytuacjÄ™ i podniesie ruch. Jednak ekspert nie spodziewa siÄ™ dużego odbicia. Na to bÄ™dzie jeszcze za wczeÅ›nie, choć z innych badaÅ„ rynkowych wiadomo, że już teraz Polacy coraz mniej obawiajÄ… siÄ™ inflacji. WiÄ™c to dodatkowo może poprawić ruch w salonach samochodowych.

ŹródÅ‚o:Monday News

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
07.16.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie