06.10.2015

Jak wynająć idealne biuro w pięciu krokach

Dla wielu firm wynajem powierzchni biurowej to rozwiązanie znacznie korzystniejsze niż budowa własnej siedziby. Gwarantuje większą elastyczność oraz stwarza możliwość ulokowania biznesu w miejscu, w którym zakup gruntu byłby niemożliwy. Jak zatem wynajmować mądrze, z uwzględnieniem rzeczywistych potrzeb firmy, i nie wpaść w pułapki procesu negocjacyjnego?

WedÅ‚ug badaÅ„ Fundacji Pro Progressio na temat kluczowych czynników przy wyborze lokalizacji biznesowej ważnÄ… determinantÄ… jest dostÄ™pność powierzchni biurowych klasy A i B+, którÄ… wszyscy respondenci okreÅ›lili jako „zdecydowanie” lub „raczej” istotnÄ…. Tymczasem atrakcyjna dziaÅ‚ka pod budowÄ™ wÅ‚asnej siedziby okazaÅ‚a siÄ™ ważna jedynie w 42%.

- PrzedsiÄ™biorcy, szczególnie na poczÄ…tku dziaÅ‚alnoÅ›ci na danym terenie, znacznie chÄ™tniej korzystajÄ… z wynajÄ™tych budynków. Daje to możliwość szybszego ulokowania biznesu w atrakcyjnej lokalizacji,generuje mniejsze koszty, nie wymaga troski o administracjÄ™ budynku mówi Wiktor Doktór Prezes Fundacji Pro Progressio. 

  1. Określ priorytety

Na polskim rynku wystÄ™puje nadpodaż powierzchni biurowej, wedÅ‚ug raportu RICS na temat nieruchomoÅ›ci komercyjnych za II kwartaÅ‚ 2015 roku. W gÄ…szczu ofert znalezienie idealnie dopasowanej przestrzeni biurowej nie jest jednak tak proste, jak mogÅ‚oby siÄ™ wydawać. GÅ‚ówne kryteria brane pod uwagÄ™ przez najemców sÄ… zazwyczaj uniwersalne: lokalizacja, standard budynku oraz wykoÅ„czenie powierzchni, ekspozycja budynku, jego wielkość i charakter. Najtrudniejsze w procesie decyzyjnym jest umiejÄ™tne dokonanie rozkÅ‚adu wag dla poszczególnych czynników.

  1. Działaj zgodnie z planem

Warto rozpocząć od ustalenia harmonogramu uwzglÄ™dniajÄ…cego poszczególne etapy poszukiwania powierzchni. Realna ocena możliwoÅ›ci budżetowych pomoże zawÄ™zić listÄ™ potencjalnych lokalizacji do tych, które sÄ… w naszym zasiÄ™gu finansowym. Kolejny etap to wybór kilku opcji, a nastÄ™pnie tej jednej, której dotyczyć bÄ™dÄ… finalne rozmowy.

- Kluczowym elementem harmonogramu jest data wyznaczajÄ…ca poczÄ…tek okresu najmu. Kontraktowe zabezpieczenie dostÄ™pnoÅ›ci powierzchni dla najemcy jest jednym z istotnych zapisów umowy – mówi Joanna Blumert, Associate, Manager ds. Rozwoju Biznesu w dziale powierzchni biurowych firmy Cushman & Wakefield.

- Nie bez znaczenia w caÅ‚ym procesie jest zaplanowanie czasu na aranżacjÄ™ biura. Różne bowiem bÄ™dÄ… zaÅ‚ożenia dla przygotowania powierzchni kilkuset metrowej czy powierzchni kilku tysiÄ™cy metrów - dodaje.

  1. Patrz w przyszłość

PodejmujÄ…c decyzjÄ™ o wyborze biura należy wziąć pod uwagÄ™ nie tylko obecne zapotrzebowania firmy, ale także okolicznoÅ›ci, które mogÄ… wystÄ…pić w przyszÅ‚oÅ›ci: spodziewany w ciÄ…gu kilku lat spadek lub wzrost zatrudnienia, rozważane przejÄ™cia i fuzje. W umowie należy uwzglÄ™dnić zapisy dotyczÄ…ce rozwoju firmy oraz uzgodnienia na wypadek ewentualnej redukcji czy ograniczenia dziaÅ‚alnoÅ›ci biznesowej.

  1. PosÅ‚uchaj pracowników

Istotne czynniki przy wyborze biura to również te, które majÄ… realny wpÅ‚yw na codzienny komfort pracowników firmy: dostÄ™p do komunikacji publicznej, parkingu, ale także rozplanowanie powierzchni i jej zaaranżowanie oraz design.

- Warto zauważyć, że firmy coraz częściej konsultujÄ… swoje plany z pracownikami, żeby nowe biuro speÅ‚niaÅ‚o oczekiwania nie tylko zarzÄ…du, ale również zespoÅ‚u. Ważne, aby osoby decyzyjne nie patrzyÅ‚y na nowe biuro tylko i wyÅ‚Ä…cznie pod kÄ…tem kosztów. NajtaÅ„sza, nieodpowiadajÄ…ca zespoÅ‚owi lokalizacja, niski standard może spowodować rotacjÄ™ wÅ›ród pracowników i problemy zwiÄ…zane ze znalezieniem nowej kadry mówi Izabela Ciszewska, Starszy Konsultant w Dziale Reprezentacji Najemcy w JLL.

  1. Zatrudnij specjalistÄ™

W celu usprawnienia procesu wynajmu warto pomyśleć o skorzystaniu z pomocy specjalisty.

-  DoÅ›wiadczeni agenci potrafiÄ… zidentyfikować możliwoÅ›ci, które nie sÄ… oczywistym wyborem. Poza standardowo dostÄ™pnymi, wyszukajÄ… również oferty, które nie sÄ… ogólnie znane na rynku, wynegocjujÄ… atrakcyjne bonusy, ulgi, czy dopÅ‚aty – mówi Mateusz Strzelecki, Senior Associate w firmie doradczej Walter Herz. W jakie puÅ‚apki najczęściej wpadajÄ… najemcy rezygnujÄ…c z pomocy specjalisty? Nie zwracajÄ… uwagi na zapisy dotyczÄ…ce opÅ‚at eksploatacyjnych i standardu technicznego danego obiektu lub nieÅ›wiadomie zgadzajÄ… siÄ™ na poniesienie opÅ‚at za powrót do pierwotnego stanu biura, jeszcze sprzed wprowadzenia wszystkich zmian na powierzchni, w przypadku decyzji o wyjÅ›ciu z danego obiektu – mówi Izabela Ciszewska.

Fundacja Pro Progressio – misjÄ… Fundacji jest wspieranie dziaÅ‚aÅ„ sÅ‚użących rozwojowi i inwestycjom w Polsce, a także optymalnemu wykorzystaniu zasobów przedsiÄ™biorstw i sektora publicznego w kraju i na Å›wiecie. Pro Progressio realizuje projekty, których celem jest rozwój branży outsourcingowej w Polsce. Fundacja wspóÅ‚pracuje z sektorem publicznym (miasta, agencje rozwoju regionalnego, specjalne strefy ekonomiczne, parki naukowo-technologiczne, parki przemysÅ‚owo-technologiczne, uczelnie wyższe) i prywatnym w Polsce oraz miÄ™dzynarodowymi organizacjami sektora outsourcingu. Pro Progressio wspiera, promuje i nagradza podmioty, które przyczyniajÄ… siÄ™ do rozwoju dobrych praktyk w zakresie outsoucingu, optymalizacji procesów oraz kosztów. Fundacja jest pomysÅ‚odawcÄ… i organizatorem jedynego niekomercyjnego konkursu dla branży outsourcingu. Celem Outsourcing Stars jest wyÅ‚onienie i nagradzanie najprężniej rozwijajÄ…cych siÄ™ firm outsourcingowych oraz instytucji bezpoÅ›redniego otoczenia branży. 

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
12.23.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie