Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych Autostrad złożyła do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo - Orzysz - Ełk.
- ZÅ‚ożenie wniosku o decyzjÄ™ Å›rodowiskowÄ… koÅ„czy fazÄ™ analiz poszczególnych wariantów – powiedziaÅ‚ Tomasz Å»uchowski, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Kolejnym etapem prac, po uzyskaniu decyzji Å›rodowiskowej, bÄ™dzie opracowanie szczegóÅ‚owego projektu technicznego.
Rekomendowany wariant B
We wniosku o wydanie decyzji o Å›rodowiskowych uwarunkowaniach (DÅšU) GDDKiA rekomenduje do realizacji wariant B, który uzyskaÅ‚ najkorzystniejsze wyniki w kryterium „Å›rodowisko przyrodnicze i spoÅ‚eczne” oraz w kryterium „funkcjonalnym” obejmujÄ…cym swym zakresem dÅ‚ugość trasy, dostÄ™pność transportowÄ… oraz wpÅ‚yw na bezpieczeÅ„stwo ruchu drogowego. Droga w rekomendowanym GDDKiA wariancie przebiega na trasie MrÄ…gowo - Kosewo - Baranowo (od strony poÅ‚udniowej) - MikoÅ‚ajki - Woźnice - Drozdowo - Orzysz (od strony póÅ‚nocnej) - Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - EÅ‚k.
Dostęp do drogi będzie możliwy poprzez węzły znajdujące się w następujących lokalizacjach: Baranowo, Mikołajki, Woźnice, Drozdowo, Orzysz (DK63), Strzelniki, Klusy oraz Chrzanowo. Jest to trasa o długości ok. 77,5 km.
Przypomnijmy, że w minionych latach analizowano aż 41 wariantów nowego przebiegu DK16. Każdy budziÅ‚ różne zastrzeżenia.
PowstaÅ‚y zorganizowane grupy przeciwników budowy S16 w poszczególnych wariantach. Jak informuje GDDKiA, wsparcie dla budowy drogi wyraziÅ‚y samorzÄ…dy województwa warmiÅ„sko-mazurskiego, powiatów goÅ‚dapskiego, eÅ‚ckiego, oleckiego, kÄ™trzyÅ„skiego, giżyckiego i mrÄ…gowskiego. InwestycjÄ™ wsparÅ‚y także gminy i miasta takie jak EÅ‚k, Giżycko, Olecko, KÄ™trzyn, BiaÅ‚a Piska czy Wieliczki. Swoje poparcie wyraziÅ‚ także WarmiÅ„sko-Mazurski Klub Biznesu.
Co zawiera wniosek o DÅšU?
Do wniosku o wydanie decyzji o Å›rodowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizacjÄ™ przedsiÄ™wziÄ™cia (tzw. decyzji Å›rodowiskowej - DÅšU) zostaÅ‚ doÅ‚Ä…czony raport o oddziaÅ‚ywaniu na Å›rodowisko. W tym opracowaniu dokonano szczegóÅ‚owych prognoz oddziaÅ‚ywania drogi ekspresowej S16 na jakość wód i powietrza oraz w zakresie haÅ‚asu, a także zawarto informacje na temat oddziaÅ‚ywania na inne komponenty Å›rodowiska (roÅ›liny, zwierzÄ™ta, klimat, krajobraz, zdrowie i życie ludzkie). Na podstawie wymienionych wyżej analiz wskazane zostaÅ‚y w raporcie proponowane rozwiÄ…zania ograniczajÄ…ce negatywny wpÅ‚yw drogi na Å›rodowisko. OkreÅ›lona zostaÅ‚a m.in. lokalizacja i parametry przejść dla zwierzÄ…t, zabezpieczeÅ„ akustycznych, urzÄ…dzeÅ„ ochrony wód, nasadzeÅ„ zieleni, zakres nadzoru przyrodniczego itp. Na podstawie tego raportu zostanie przeprowadzona przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Åšrodowiska w Olsztynie ocena oddziaÅ‚ywania na Å›rodowisko.
Udział społeczeństwa w przygotowaniu inwestycji
Każdy, kto jest zainteresowany oddziaÅ‚ywaniem planowanej inwestycji na Å›rodowisko, ma możliwość zapoznania siÄ™ z ww. raportem na etapie konsultacji spoÅ‚ecznych, które zostanÄ… przeprowadzone przez RDOÅš w Olsztynie w trakcie procesu wydawania decyzji Å›rodowiskowej. WczeÅ›niej, na etapie przygotowywania studium techniczno-ekonomiczno-Å›rodowiskowego, zostaÅ‚y zorganizowane spotkania informacyjne, których celem byÅ‚o zapoznanie spoÅ‚eczeÅ„stwa z proponowanymi wariantami przebiegu drogi. WychodzÄ…c naprzeciw oczekiwaniom i postulatom zgÅ‚aszanym przez różne Å›rodowiska zorganizowaliÅ›my również debatÄ™ spoÅ‚ecznÄ… poÅ›wiÄ™conÄ… rozwojowi sieci drogowej Mazur. WziÄ™li w niej udziaÅ‚ przedstawiciele samorzÄ…dów, organizacji pozarzÄ…dowych, naukowcy, a także osoby prywatne zainteresowane inwestycjÄ…. Uczestnicy debaty, którzy mogli wypowiadać siÄ™ na wideokonferencji, jak i zadawać pytania na czacie, przedstawili argumenty zarówno przeciwko, jak i za budowÄ… tej drogi.
SzczegóÅ‚owy projekt techniczny kolejnym etapem
Decyzja Å›rodowiskowa jest niezbÄ™dna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizacjÄ™ inwestycji drogowej (ZRID). Uzyskanie decyzji Å›rodowiskowej oznacza możliwość realizacji drogi w przebiegu wnioskowanym przez inwestora, przy zachowaniu uwarunkowaÅ„ w zakresie oddziaÅ‚ywania na Å›rodowisko na etapie realizacji, a nastÄ™pnie eksploatacji. Kolejnym etapem prac, po uzyskaniu decyzji Å›rodowiskowej, bÄ™dzie opracowanie szczegóÅ‚owego projektu technicznego realizowanego jako II etap rozszerzonego Studium techniczno-ekonomiczno-Å›rodowiskowego (STEÅš-R etap II). Projekt techniczny zawiera rozwiÄ…zania geometryczne dróg, konstrukcji obiektów drogowych, obiektów inżynierskich, granice terenu zajmowanego pod inwestycjÄ™ oraz przedmiary robót i kosztorysy dla kluczowych elementów przedsiÄ™wziÄ™cia. Na II etapie STEÅš-R wykonywane sÄ… także badania geologiczne dla wskazanego w DÅšU przebiegu trasy.
Rusza przetarg na przebudowÄ™ drogi krajowej nr 65 w EÅ‚ku
GDDKiA OgÅ‚osiÅ‚a 22.12.2020r. przetarg na przebudowÄ™ drogi krajowej nr 65 na prawie 5-kilometrowym odcinku ulic PrzemysÅ‚owej i Grajewskiej w EÅ‚ku. Na zÅ‚ożenie ofert czeka do 28 stycznia 2021 roku. Zakres prac obejmuje gÅ‚ównie poprawÄ™ równoÅ›ci nawierzchni. W ramach zadania poprawiona zostanie również geometria ronda na przeciÄ™ciu ulic PrzemysÅ‚owej i Grajewskiej oraz zainstalowana zostanie sygnalizacja Å›wietlna na skrzyżowaniu ulic Grajewskiej i Kolejowej.
Przebudowa ulic PrzemysÅ‚owej i Grajewskiej w EÅ‚ku jest częściÄ… inwestycji polegajÄ…cej na modernizacji siedmiu odcinków drogi krajowej nr 65 o Å‚Ä…cznej dÅ‚ugoÅ›ci 59,1 km. Oprócz odcinka, na który ogÅ‚oszono przetarg, do rozbudowy przygotowywane sÄ… kolejne odcinki, dla których opracowujemy wÅ‚aÅ›nie dokumentacjÄ™:
1. Drogowe przejście graniczne Gołdap - początek obwodnicy Gołdapi,
2. Kowale Oleckie - poczÄ…tek obwodnicy Olecka,
3. Olecko - GÄ…ski,
4. GÄ…ski - EÅ‚k,
5. EÅ‚k - Nowa WieÅ› EÅ‚cka,
6. Nowa Wieś Ełcka - granica woj. warmińsko-mazurskiego i podlaskiego.
Przetargi na rozbudowÄ™ powyższych odcinków drogowcy planujÄ… ogÅ‚osić w 2021 roku.
ŹródÅ‚o, fot, mapa: GDDKiA