24.12.2024

Karp, choinka, opłatek? Bez czego Polacy nie wyobrażają sobie świąt?

Święta Bożego Narodzenia to niewątpliwie czas licznych międzypokoleniowych spotkań, ale czy kultywowania tradycji? Pozostajemy wierni zwyczajom, a może jesteśmy otwarci na pewne modyfikacje? Czy na tle różnych tradycji ubieranie choinki, dzielenie się opłatkiem i przygotowywanie karpia jest już passé?

SprawdziÅ‚a to agencja badawczo-konsultingowa Danae Sp. z o.o. w ogólnopolskim badaniu przeprowadzonym dla Organizacji Producentów Polski Karp. Wyniki jasno pokazujÄ… bez czego nie wyobrażamy sobie Å›wiÄ…t.

Bożonarodzeniowi domatorzy

ÅšwiÄ™ta to wyczekany czas odpoczynku, ale i intensywnych spotkaÅ„ towarzyskich. Jak bÄ™dzie wyglÄ…dać nasza aktywność w tym obszarze? W najbliższe ÅšwiÄ™ta Bożego Narodzenia jedynie 2 proc. Polaków opuÅ›ci swoje domostwa, by spÄ™dzić je w hotelu albo pensjonacie – w kraju lub zagranicÄ…. Pozostali zorganizujÄ… WigiliÄ™ w domu, celebrujÄ…c jÄ… w tylko w gronie domowników (30 proc.), zaproszÄ… do siebie krewnych lub znajomych (37 proc.) albo sami wybiorÄ… siÄ™ z wizytÄ… do innych (16 proc.).

ÅšwiÄ…teczny must have, czyli kluczowe dla Polaków tradycje 

Jest symbolem pojednania, wspólnoty i centralnym elementem Wigilii. OpÅ‚atek, bo o nim mowa, to niezwykle istotna tradycja, na którÄ… wskazaÅ‚o aż 78 proc. Polaków, zajmujÄ…ca ex aequo pierwsze miejsce z potrawami wigilijnymi (również 78 proc. wskazaÅ„).

Ale Å›wiÄ…t wedÅ‚ug uczestników badania nie ma również bez choinki, której dekorowanie uważane jest za ważny rytuaÅ‚ rodzinny, oraz prezentów pod niÄ…. ÅšwiÄ…teczne drzewko jest ważne dla 74 proc. Polaków, natomiast na obdarowywanie siÄ™ prezentami – praktykÄ™ podkreÅ›lajÄ…cÄ… atmosferÄ™ radoÅ›ci i bliskoÅ›ci – wskazaÅ‚o 67 proc.

Tradycja kolÄ™dowania, choć ustÄ™puje bardziej uniwersalnym zwyczajom Å›wiÄ…tecznym, wciąż figuruje na liÅ›cie Polaków (49 proc.) tak samo jak udziaÅ‚ w Pasterce, na którÄ… wybierze siÄ™ 33 proc. respondentów.

Czy w rankingu Polaków zabrakÅ‚o karpia?

Bynajmniej! Nasza lokalna ryba sÅ‚odkowodna, od pokoleÅ„ nadajÄ…ca smak ÅšwiÄ™tom Bożego Narodzenia, ma siÄ™ dobrze i nadal uznawana jest za nieodÅ‚Ä…czny element tego wyjÄ…tkowego momentu w roku. Obecność potraw z karpia na Å›wiÄ…tecznym stole jest istotna dla 44 proc. Przy tej kwestii warto siÄ™ na chwilÄ™ zatrzymać i spojrzeć na niÄ… przez pryzmat pokoleÅ„ oraz regionów.

Karp jest ważnÄ… tradycjÄ… dla osób powyżej 30. r.ż., ale wÅ›ród mÅ‚odszych respondentów (18-29 lat) już nieco traci na znaczeniu (31 proc. wskazaÅ„ w tej grupie wiekowej). RóżnicÄ™ widać również wtedy, gdy spojrzymy na regiony Polski zamieszkiwane przez respondentów. Obecność karpia na wigilijnym stole jest szczególnie istotna w województwach: lubuskim (64 proc.), Å›lÄ…skim (58 proc.), wielkopolskim (55 proc.), Å›wiÄ™tokrzyskim (53 proc.) oraz lubelskim (50 proc.). Mniejsze znaczenie karp odgrywa w woj. pomorskim i zachodniopomorskim, na co wpÅ‚yw może mieć przywiÄ…zanie mieszkaÅ„ców do ryb morskich.

Ryby na wigilijnym stole

Karp, Å›ledzie czy inne rybne specjaÅ‚y to nieodÅ‚Ä…czny element wieczerzy wigilijnej, symbolizujÄ…cy przywiÄ…zanie do zwyczajów i dbaÅ‚ość o autentyczność smaków. Tu możemy być pewni – ryby sÄ… silnie zakorzenione w polskiej bożonarodzeniowej tradycji, której zmierzchu na ten moment nie widać.

Z badania wynika bowiem, że wÅ›ród osób organizujÄ…cych WigiliÄ™, aż 81 proc. samodzielnie przygotuje potrawy z ryb. W przypadku pozostaÅ‚ych 9 proc. gospodarstw domowych możemy zauważyć wkradniÄ™cie siÄ™ do nich pewnego trendu! Ci respondenci skorzystajÄ… z gotowych przetworów rybnych lub cateringu. Chociaż liczba ta jest stosunkowo niewielka, to Å›wiadczy o rosnÄ…cym zainteresowaniu wygodnymi rozwiÄ…zaniami, które pozwalajÄ… zaoszczÄ™dzić czas na przygotowaniu Å›wiÄ…t przy jednoczesnym zachowaniu tradycji.

Co ciekawe, tylko 2 proc. badanych, którzy organizujÄ… kolacjÄ™ wigilijnÄ…, zapowiada brak rybnych daÅ„ na swoim stole. Nieco wiÄ™kszÄ… grupÄ™ (5 proc.) stanowiÄ… osoby, które jeszcze nie zdecydowaÅ‚y o wÅ‚Ä…czeniu do Å›wiÄ…tecznego menu potraw z ryb. Ich niezdecydowanie może wynikać z różnych czynników, tj. m.in. kwestie logistyczne, preferencje smakowe goÅ›ci czy dostÄ™pność produktów.

Karp – Å›wiÄ…teczne kulinaria należą do niego!

WÅ›ród osób, które organizujÄ… WigiliÄ™ w swoich domach i planujÄ… podać dania rybne, niekwestionowanym królem Å›wiÄ…tecznego stoÅ‚u pozostanie karp. Wybierze go aż 64 proc. respondentów. Na drugim miejscu uplasowaÅ‚ siÄ™ Å›ledź (48 proc.), a dorsze i czerniaki zajęły trzecie miejsce (33 proc.). Inne popularne ryby, które pojawiÅ‚y siÄ™ we wskazaniach uczestników badania, to Å‚osoÅ› (26 proc.), mintaj oraz pstrÄ…g – po 18 proc., czy morszczuk – 11 proc. Rzadziej na stoÅ‚ach Polaków pojawiajÄ… siÄ™ takie ryby jak sandacz (7 proc.) czy inne gatunki sÅ‚odkowodne oraz morskie (po 4 proc.). Nieliczni respondenci badania wskazali na wÄ™gorza (2 proc.), co może wynikać z jego mniejszej dostÄ™pnoÅ›ci na rynku oraz wysokich cen.

Ryba szyta na miarę kulinarnych możliwości i potrzeb

Karp cieszy siÄ™ uznaniem wÅ›ród miÅ‚oÅ›ników ryb ze wzglÄ™du na swojÄ… wielowiekowÄ… tradycjÄ™, naturalnÄ… hodowlÄ™, wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci odżywcze oraz pozytywny wpÅ‚yw na Å›rodowisko naturalne, a także bogactwo form, w jakich możemy go nabyć. Naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, którzy chcÄ… kultywować tradycjÄ™, jednoczeÅ›nie minimalizujÄ…c czas spÄ™dzony w kuchni na przygotowaniu daÅ„, wychodzÄ… producenci i przetwórcy karpia, stale poszerzajÄ…c ofertÄ™.

Nie dziwimy siÄ™, że w tak intensywnym okresie, jakim sÄ… ÅšwiÄ™ta Bożego Narodzenia, konsumenci szukajÄ… uÅ‚atwieÅ„, stawiajÄ…c na wygodÄ™ i Å‚atwość w przygotowaniu potraw wigilijnych. Badanie tylko potwierdziÅ‚o to, co już obserwujemy od kilku lat. OczywiÅ›cie nadal sÄ… osoby wybierajÄ…ce ryby patroszone lub tusze luzem (20 proc.) albo caÅ‚Ä… rybÄ™ schÅ‚odzonÄ… (18 proc.), którÄ… samodzielnie poddajÄ… dalszej obróbce, ale ogromnÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszÄ… siÄ™ wygodne, wyodrÄ™bnione, gotowe części karpia. I tu przede wszystkim sÄ… to filety – luzem (22 proc.), filety pakowane (16 proc.), pÅ‚aty luzem (16 proc.) i pÅ‚aty pakowane (15 proc.). Nieco rzadziej konsumenci decydujÄ… siÄ™ na dzwonka (11 proc.).

- Wyniki doskonale odzwierciedlajÄ… różnorodność oczekiwaÅ„, którym my jako hodowcy, ale i Organizacja Producentów Polski Karp, staramy siÄ™ sprostać, poszerzajÄ…c portfolio produktów o nowe propozycje. DziÄ™ki temu Å‚Ä…czymy tradycjÄ™ ze wspóÅ‚czesnymi potrzebami. Warto podkreÅ›lić, że karp, choć ma wielowiekowÄ… tradycjÄ™, jest rybÄ… „na czasie”, wpisujÄ…cÄ… siÄ™ w bardzo dobry dla nas i Å›rodowiska trend, jakim jest slowfood – komentuje Dawid Tarasiewicz, Prezes Organizacji Producentów Polski Karp Sp. z o.o.

Po karpia nie tylko do sklepów, ale i gospodarstw!

Wyniki badania pokazujÄ… również, że Polacy doceniajÄ… zarówno wygodÄ™ zakupów w sieciach handlowych, jak i jakość oraz Å›wieżość oferowanÄ… przez mniejsze, lokalne punkty sprzedaży. Po karpia udajemy siÄ™ najczęściej do sklepu rybnego, który zapewnia nam szeroki wybór Å›wieżych ryb (29 proc.), ale również supermarketów dyskontowych (27 proc.), supermarketów (18 proc.), czy hipermarketów (14 proc.), w których podczas jednych zakupów – oprócz ryby – możemy nabyć inne potrzebne do przygotowania Å›wiÄ…t produkty. Warto także zauważyć, że tradycyjne formy sprzedaży, takie jak ryneczki, bazary czy handel obwoźny, przyciÄ…gajÄ… 21 proc. konsumentów, co wskazuje na zainteresowanie Å›wieżymi i lokalnymi produktami. 

CieszÄ…cym hodowców trendem jest wzrost popularnoÅ›ci zakupów bezpoÅ›rednio w gospodarstwach rybackich.

- Widzimy, że konsumenci chÄ™tniej odwiedzajÄ… karpiowe gospodarstwa rybackie, w których nabywajÄ… rybÄ™ „ze stawu na talerz”. Bardzo nas to cieszy, ponieważ to nie tylko wsparcie dla rybaków, zwrot ku lokalnoÅ›ci, ale i wyraz wysokiej Å›wiadomoÅ›ci konsumenckiej. Coraz częściej czytamy etykiety produktów, chcemy wiedzieć, gdzie i w jaki sposób zostaÅ‚y wytworzone, a wizyta w gospodarstwie nam to umożliwia. ZachÄ™cam wszystkich do poszukania w swojej okolicy takiego miejsca i odwiedzenia hodowli karpia. Na terenie caÅ‚ego kraju jest ich kilkadziesiÄ…t – w samej naszej organizacji zrzeszonych jest blisko 80 gospodarstw rybackich, które karpia hodujÄ… wedÅ‚ug wielowiekowej tradycji, w trzyletnim cyklu dorastania – dodaje Dawid Tarasiewicz, Prezes Organizacji Producentów Polski Karp Sp. z o.o.

PozostaÅ‚e 14 proc. respondentów wybiera lokalne sklepy spożywcze, a 3 proc. planuje zakupy w hurtowniach.

Odwieczne pytanie – smażony, duszony czy w galarecie?

Ile gospodarstw domowych, tyle zwyczajów i pomysÅ‚ów na wigilijnego karpia. Jak przyrzÄ…dzÄ… go w tym roku Polacy?

NajpopularniejszÄ… formÄ… serwowania karpia sÄ… smażone filety, na przygotowanie których zdecyduje siÄ™ aż 46 proc. respondentów. Zaraz za nimi plasujÄ… siÄ™ smażone dzwonka, które znajdÄ… siÄ™ na Å›wiÄ…tecznym stole 42 proc. gospodarzy. 33 proc. badanych zdecyduje siÄ™ na naszÄ… lokalna rybÄ™ w galarecie, ale w karpiowym menu nie zabraknie również pieczonego karpia (25 proc.), pieczonych dzwonek lub filetów (23 proc.). Zupa rybna z karpia, choć mniej popularna, również znajdzie swoich zwolenników – przygotuje jÄ… 11 proc. respondentów.

W badaniu Polacy odpowiedzieli również na pytania dotyczÄ…ce otwartoÅ›ci na wypróbowanie nowego przepisu na karpia. DominujÄ…cÄ… grupÄ™, stanowiÄ…cÄ… 57 proc., tworzyÅ‚y osoby, które wyraziÅ‚y gotowość na spróbowanie nowej receptury, o ile ta byÅ‚aby atrakcyjna. Co ciekawe, 14 proc. respondentów zadeklarowaÅ‚o zainteresowanie nowymi przepisami, ale poza okresem Å›wiÄ…tecznym. Z kolei 13 proc. badanych woli trzymać siÄ™ sprawdzonych receptur, które już zna, podczas gdy 8 proc. jednoznacznie wskazaÅ‚o, iż przygotowuje karpia wyÅ‚Ä…cznie w tradycyjny sposób i nie jest zainteresowane zmianami.

Chociaż jesteÅ›my otwarci na kulinarne twisty, to tradycja nadal odgrywa dla nas znaczÄ…cÄ… rolÄ™ w przygotowaniach Å›wiÄ…tecznych. Jedno jest pewne – niezależnie od formy, w jakiej podamy karpia podczas tegorocznej Wigilii, bÄ™dziemy mogli cieszyć siÄ™ jego delikatnym smakiem i dobrym wpÅ‚ywem na nasz organizm, bo karp to po prostu ryba - zdrowa (i pyszna!) z natury.

 

 

 

*Badanie Danae Sp. z o.o. dla organizacji producentów Polski Karp Sp. z o.o. zrealizowane pod koniec listopada 2024 r. na reprezentatywnej grupie dorosÅ‚ych Polaków (1001 osób).

O kampanii Karp – Zdrowy z Natury

Kampania Karp – Zdrowy z Natury to kontynuacja rozpoczÄ™tych w 2020 roku dziaÅ‚aÅ„ edukacyjno-promocyjnych, których celem jest budowanie Å›wiadomoÅ›ci spoÅ‚eczeÅ„stwa na temat zrównoważonej akwakultury i jej produktów – karpi. KampaniÄ™ realizuje Polski Karp Sp. z o.o. - Organizacja producentów, zrzeszajÄ…ca obecnie blisko 80 gospodarstw rybackich w caÅ‚ej Polsce. Kampania wspóÅ‚finansowana jest ze Å›rodków Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa na lata 2021-2027.

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Kursy walut
12.25.2024 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.4889 4.5795
USD 0.00% 4.1175 4.2007
GBP 0.00% 5.1508 5.2548
CHF 0.00% 4.5999 4.6929
Dodaj nowe og³oszenie