03.03.2025

Koleją z Mazur na Mazowsze. Nowe perspektywy dla trasy Szczytno – Ostrołęka

Kolejowa trasa łączącą Mazowsze z województwem warmińsko-mazurskim z szansą na modernizację dla lepszych podróży pociągiem i przewozu towarów pomiędzy regionami.

- Podpisaliśmy umowę na przygotowanie dokumentacji przedprojektowej dla linii nr 35 między Ostrołęką a Szczytnem - informują Polskie Linie Kolejowe.

Wartość zadania wynosi ponad 2,5 mln zł netto ze środków budżetowych PLK SA.

Analizy obejmą linię kolejową nr 35 na odcinkach Chorzele – Szczytno oraz Ostrołęka – Grabowo o łącznej długości około 40 km.

W ramach zadania wykonawca przygotuje analizy wariantów inwestycyjnych oraz kosztów i korzyści, na podstawie których zaprezentowany zostanie najkorzystniejszy wariant realizacji inwestycji. Kolejnym etapem będzie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji.

Na lotnisko

Analizy będą dotyczyć m.in. sprawniejszego połączenia linii kolejowej nr 35 z linią nr 747 w kierunku przystanku Szymany Lotnisko, linią nr 225 w zakresie stacji Wielbark, linią nr 219 w zakresie stacji Szczytno oraz linią nr 29 Tłuszcz – Ostrołęka.

Opracowaniem dokumentacji przedprojektowej dla zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 35 na odcinku Chorzele – Szymany” zajmie się firma IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. z Wrocławia za kwotę 2,537 mln zł netto, pochodzących ze środków budżetowych PLK S.A. Termin realizacji zadania – luty 2027 r.

Mieszkańcy odzyskali dostęp do kolei

W czerwcu 2023 r. - po 22 latach -  mieszkańcy północnego Mazowsza odzyskali dostęp do kolei na zmodernizowanej linii nr 35, na odcinku z Ostrołęki do Chorzel. Podróżni korzystają z 4 przebudowanych stacji - w Ostrołęce, Grabowie, Jastrząbce, Chorzelach oraz 5 przystanków - Nowa Wieś Kościelna, Zabiele Wielkie, Parciaki, Olszewka, Raszujka.

Wszystkie perony zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zamontowano oświetlenie, oznakowanie, wiaty, ławki i gabloty informacyjne. W sąsiedztwie przystanków są stojaki na rowery.

Prace za 347 mln zł wykonane zostały przy dofinansowaniu z RPO (UE) i środków z dokapitalizowania projektów unijnych.

Również w 2023 r. zrealizowano prace, które pozwoliły na powrót pociągów pasażerskich na odcinek Chorzele – Wielbark  - też po ponad 20 latach.

Na trasie wymieniono podkłady, wyregulowano tor oraz naprawiono perony w Wielbarku i Jesionowcu. Prace za kwotę 45 mln zł objęły także 5 obiektów inżynieryjnych oraz wymianę nawierzchni na 22 przejazdach kolejowo – drogowych. Zabudowano nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym, co pozwoliło przywrócić funkcję stacji dla Wielbarka, sterować ruchem w Wielbarku z LCS Szczytno oraz zwiększyć przepustowość na trasie Ostrołęka – Szczytno.

Źródło i fot: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*
 
 
Sponsor pogody
Pogoda
Newsletter

Jeżeli chcesz otrzymywać od nas informacje o nowych wiadomościach w serwisie podaj nam swój e-mail.

Sponsor walut
Kursy walut
04.26.2025 Kupno Sprzedaż
EUR 0.00% 4.2291 4.3145
USD 0.00% 3.7175 3.7927
GBP 0.00% 4.9492 5.0492
CHF 0.00% 4.4993 4.5901
25.04.2025

kursy stacjonarne

Dodaj nowe og�oszenie