W piątek, 11 października został udostępniony do ruchu kolejny fragment Via Baltiki na Litwie - 16-kilometrowy odcinek na trasie od Mariampola do granicy z Polską.
Premier Ingrida Šimonytė, która uczestniczyła w wydarzeniu poświęconym tej okazji, zauważyła, że jeden z najbardziej skomplikowanych technicznie odcinków projektu o znaczeniu strategicznym został zrealizowany w bardzo krótkim czasie.
- Via Baltica to nie tylko niezwykle ważna arteria komunikacyjna, ale także symbol naszego pełnego powrotu do Europy – mówiła premier podczas wydarzenia.
Obok Ingridy Šimonytė, w otwarciu uczestniczyli Minister Komunikacji Marius Skuodis, Mer Mariampola Povilas Isoda, przedstawiciel Komisji Europejskiej na Litwie Marius Vaščega, wykonawcy i inni goście. W symbolicznej ceremonii zepchnęli walizki na otwartą drogę, symbolizując początek podróży.
Mer Mariampola Povilas Isoda określił to wydarzenie jako historyczne dla rejonu i miasta: - Nasz samorząd znajduje się po obu stronach autostrady Via Baltica, dlatego od teraz nasi mieszkańcy będą mogli bezpiecznie przejść przez tę arterię drogową, aby udać się do pracy lub domu. Widzimy też duży wkład tej autostrady w potencjał gospodarczy naszego terenu. Planowane są już nowe centra logistyczne, fabryki i inna infrastruktura, które stworzą nowe miejsca pracy.
Ostatnia część drogi zostanie ukończona i wyremontowana w przyszłym roku, a intensywne prace na niej rozpoczęły się już latem tego roku.
W ramach przebudowy trasy Via Baltica z Mariampola do granicy litewsko-polskiej zmodernizowanych zostanie łącznie ponad 40 km drogi.
Skala oddanej dzisiaj inwestycji
To najdłuższy i najtrudniejszy odcinek wiodący z Mariampola do wsi Skardupia o długości 16 km.
W nieco ponad rok wybudowano nową infrastrukturę dróg i ich obiektów: 5 wiaduktów, 4 mosty, 3 tunele, 10 rond, 45 km dróg łączących, największy i najnowocześniejszy na Litwie, jak dotąd, teren wypoczynkowy dla kierowców oraz parking.
Koszt odcinka Via Baltiki (od 56,83 do 72,50 km) to 223,6 mln euro z VAT. Prace wykonała spółka UAB Fegda, która zwyciężyła w konkursie na roboty publiczne ogłoszonym przez Via Lietuva. Projekt został sfinansowany z budżetu Republiki Litewskiej, tymczasowego wkładu solidarnościowego banków oraz funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.
- To rekordowy projekt infrastrukturalny zarówno pod względem wartości finansowej, jak i wielkości prac wykonanych w tak krótkim czasie: w ramach jednego kontraktu wybudowano najdłuższy odcinek autostrady w historii niepodległej Litwy. Podczas prac rekonstrukcyjnych spółki naszej grupy zużyły także rekordową ilość asfaltu wyprodukowanego w fabryce naszej grupy spółek w Mariampolu – łącznie ponad 400 tys. ton - zauważa J. Jabłonskis, szef Fegdy.
W 2025 roku Via Baltica dotrze do granicy litewsko – polskiej
Ostatnia część drogi, kończąca się na granicy litewsko-polskiej, zostanie ukończona i wyremontowana w przyszłym roku, a intensywne prace na niej rozpoczęły się już latem tego roku. W ramach przebudowy drogi „Via Baltica” z Mariampola do granicy litewsko-polskiej zmodernizowanych zostanie łącznie ponad 40 km odcinka drogi. Koszt to ponad 537 milionów euro z VAT.
- Jesteśmy bardzo blisko ostatecznego celu – już niedługo Warszawę, Kowno i Wilno połączy droga ekspresowa na najwyższym poziomie, a nasze strategiczne połączenie z Zachodem zmieni się zasadniczo. To tylko jeden z etapów budowy autostrady przez kraje bałtyckie. W tym roku rozpoczną się także specjalne plany przebudowy Via Baltiki z Kowna na Łotwę - powiedział Minister Transportu Republiki Litewskiej Marius Skuodis.
Dla bezpieczeństwa drogowego, mobilności wojskowej, gospodarki
W trakcie modernizacji 40-kilometrowego odcinka Via Baltica od Mariampola do granicy z Polska zbudowanych zostanie łącznie 7 mostów, 10 wiaduktów, 9 przejść tunelowych, 25 rond, 2 zielone mosty dla zwierząt (pierwsze tego typu na Litwie), 3 tunele przejścia dla zwierząt, przy tej drodze wybudowane zostaną 2 miejsca odpoczynku i parkingi (jak dotąd najnowocześniejsze na Litwie), 18,9 km ścian akustycznych i nawet 90,5 km dróg łączących.
Via Baltica ma szczególne znaczenie dla gospodarki Polski i krajów bałtyckich, mobilności ludności i mobilności wojskowej, która zapewnia bezpieczeństwo Litwy i jej sojuszników.
Prawie tysiąc kilometrów
Via Baltica to transeuropejska sieć dróg z Warszawy do Tallina, której łączna długość wynosi 970 km. Po niedawnym oddaniu do użytku jednej nitki obwodnicy Łomży, przejezdny już jest cały polski fragment od Warszawy do Budziska. Na terytorium Litwy znajduje się 269 km. Jest to strategiczna arteria transportowa łącząca Europę Zachodnią z krajami bałtyckimi.
Odcinek z Kowna do Mariampola został zmodernizowany w 2018 roku. Pod koniec ubiegłego roku oddano do użytku i otwarto na tej drodze dwa odcinki o łącznej długości 12,5 km.
W najbliższym czasie planowane jest rozpoczęcie procedur związanych z planem specjalnym i pozyskaniem gruntów na potrzeby publiczne na pozostałym odcinku od Kowna do granicy litewsko - łotewskiej.
Cały odcinek Via Baltiki przebiegający przez Litwę musi zostać zmodernizowany w 2030 roku.
WYG
Źródło i fot: Kancelaria Rządu RL; Ministerstwo Komunikacji RL